– Trwają prace zespołu powołanego przez marszałków województw, mającego doprowadzić do opracowania nowej formuły działalności Przewozów Regionalnych. Rozpatrywane jest powoływanie spółek samorządowych – regionalnych operatorów kolejowych. Nie przesądzamy jednak ich formy – stwierdził podczas Forum Pasażerskich Operatorów Kolejowych Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
– Nie chcielibyśmy narzucać danemu województwu takiej, a nie innej formy. Chcemy dużej elastyczności – zastrzegł Massel. Jak zaznaczył, w przyszłości najprawdopodobniej wkrótce zostanie utworzony tzw. pool taborowy, który będzie kupował i udostępniał przewoźnikom pojazdy. – Instrumentem wspierającym proces przekształceń może być powołanie spółki taborowej, która zajmowałaby się pozyskiwaniem taboru i udostępnianiem go przewoźnikom – stwierdził wiceminister transportu.
– Jakie są wyzwania stojące przed rynkiem regionalnych przewozów pasażerskich? Przede wszystkim zapewnienie określonej jakości usług. Organizatorzy płacą rokrocznie coraz większe środki, chcielibyśmy aby za to była coraz lepsza usługa. To jest cel do osiągnięcia – zaznaczył Massel. – Druga sprawa to integracja środków transportu. Można to osiągnąć poprzez opracowywanie planów transportowych. Kolejny problem to osiągnięcie odpowiedniego standardu taboru, szczególnie dla linii zelektryfikowanych oraz większa unifikacja taboru, co oznaczać będzie większe zamówienia – zaznaczył.
– Niejednorodność taboru jest często problemem, wywołującym wzrost kosztów. Idea poolu taborowego ma tutaj pomóc, także w realizowaniu większych zamówień dla całego kraju. Kolejną istotną sprawą są rosnące koszty, także wynikające z nowego taboru – większe odpisy amortyzacyjne, czy koszty obsługi kredytów. Docelowo chcemy także obniżyć stawki opłat za dostęp do infrastruktury. Chcemy, aby one w przyszłości przestały rosnąć – podkreślił Andrzej Massel podczas Forum Pasażerskich Operatorów Kolejowych.