Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem
Fot. Michał Szymajda
– Nie można dopuścić do utraty pasażerów, których dopiero z trudem odzyskujemy – mówił podczas pierwszego dnia targów Trako Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa i były wiceminister infrastruktury.

PLK chce przekroczyć 20 mld zł umów w tym roku

Jak podawali dziś podczas targów wiceminister Andrzej Bittel i członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch, od 2018 roku prace na torach mają mieć wartość co najmniej 10 miliardów złotych rocznie. W tym roku zarządca infrastruktury ma podpisać umowy warte ponad 20 miliardów złotych. – Prawdopodobnie przekroczymy ten plan – już w przyszłym tygodniu podpisane od początku roku umowy osiągną wartość ponad 16 miliardów – mówił Bresch.

Taka skala wydatków oznacza największe w historii prace na polskiej sieci kolejowej. Jak zwrócił uwagę były wiceminister infrastruktury, obecnie zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa Andrzej Massel, bardzo ważne jest, by podczas prac infrastruktura kolejowa dalej spełniała swoją funkcję. – To prowadzenie ruchu kolejowego jest podstawowym zadaniem zarządcy infrastruktury; inwestycje są tylko dodatkiem i muszą pełnić rolę służebną – mówił, podkreślając, że nie można dopuścić do ponownej utraty pasażerów, których kolej dopiero zaczyna odzyskiwać. – Realizacja inwestycji nie jest celem samym w sobie – powtórzył.

Jak nie zapchać sieci?

Jak podał wicedyrektor IK, mimo poprawiającego się stanu torów polska sieć kolejowa nie pracuje bardzo intensywnie. W 2015 roku wykonano 140,33 mln pociągokilometrów (pckm) w ruchu pasażerskim i 71,24 mln pockm w ruchu towarowym. – Średnio to raptem 31,3 pociągu na kilometr linii – mówił Massel. Polska jest pod tym względem w ogonie państw europejskich – gdy u nas na kilometrze linii pojawia się średniorocznie 20 pociągów pasażerskich, w Holandii jest to liczba 131, w Szwecji 101 a w Wielkiej Brytanii 90.

Dr Andrzej Massel podał szereg działań, których stosowanie ma zapewnić przejezdność sieci kolejowej podczas realizacji prac. Pierwszym jest koncentracja robót na ściśle określonych odcinkach. – Pozytywnym przykładem takich działań było zamknięcie CMK minionego lata, które pozwoliło zrealizować dużą część planowanych prac – podkreślił. Drugim ważnym działaniem jest kierowanie pociągów na odpowiednio przygotowane trasy objazdowe – czego zabrakło na przykład przed modernizacją linii Warszawa – Gdańsk. Zdaniem Massela, objazdy linii E20 i „siódemki” dają niezły efekt, ale niszczony przez brak elektryfikacji szlaku przez Parczew. – 25 minut na zmianę lokomotywy w Łukowie to zgroza – stwierdził. Zdaniem Massela ważna jest tez stabilność rozkładu w okresie robót i zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom poprzez wygrodzenie frontu i użycie sygnalizacji ostrzegającej przed zbliżaniem się pociągów.

Nowe sposoby na skrócenie prac


Wicedyrektor IK podkreślał też konieczność zastosowania nowoczesnych technologii skracających czas realizacji i gwarantujących dobrą jakość. Przykładem jest użycie maszyn do potokowej wymiany torów, a także do robót podtorzowych. Ważnymi, coraz częściej stosowanymi rozwiązaniami są też: zabudowa rozjazdów w blokach – która oprócz skrócenia czasu poprawia jakość – oraz budowa obiektów inżynieryjnych obok torowiska i wsuwanie ich na miejsce. – To bardzo cenna innowacja, która pozwala skrócić czas wyłączenia toru z tygodni do dni – podkreślił.

Ważne jest też wykorzystanie bardziej zaawansowanych konstrukcji odciążających przy budowie obiektów inżynieryjnych dostosowanych do prędkości 100 km/h oraz dostosowanie systemów sterowania ruchem kolejowym do układu ruchu w kolejnych fazach robót – to pomógł Urząd Transportu Kolejowego, który „alergicznie” reaguje na stosowanie sygnałów zastępczych. Co najbardziej szwankuje? Zdaniem Massela, zabezpieczenie przejazdów i przejść w poziomie szyn na czas prac, skutkujące punktowymi ograniczeniami prędkości.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Innowacyjność na kolei ryzykowna, ale potrzebna

Infrastruktura

Innowacyjność na kolei ryzykowna, ale potrzebna

Dominik Lebda, RynekInfrastruktury.pl 01 kwietnia 2015

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Innowacyjność na kolei ryzykowna, ale potrzebna

Infrastruktura

Innowacyjność na kolei ryzykowna, ale potrzebna

Dominik Lebda, RynekInfrastruktury.pl 01 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5