„Jak zostać maszynistą? Poradnik dla kandydatów do zawodu” to obowiązkowa pozycja dla tych, którzy marzą o prowadzeniu pociągów. Urząd Transportu Kolejowego wydał informator, dzięki któremu dowiesz się, jak przygotować się do zawodu maszynisty.
Poradnik można znaleźć w wersji elektronicznej na stronie urzędu. Wersja drukowana, dostępna jest w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów w Warszawie (CEMM), siedzibie centrali UTK oraz oddziałach terenowych UTK. Informator dostępny jest też w szkołach i ośrodkach szkolenia kandydatów na maszynistów.
– Zależy nam na doskonałym przygotowaniu maszynistów do pracy w zawodzie. Odpowiednie przeszkolenie, a potem zweryfikowanie zdobytej wiedzy i umiejętności to gwarancja bezpiecznej pracy. A bezpieczeństwo na kolei jest dla nas priorytetem. To dlatego wnioskowaliśmy o zmiany systemowe i wprowadzenie egzaminów państwowych, które są gwarancją standaryzacji i bezstronności – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
„Jak zostać maszynistą?” to gotowy zbiór informacji, jak zdobyć uprawnienia do prowadzenia pociągu. Kandydat na maszynistę znajdzie tu informacje o koniecznych do spełnienia wymaganiach i niezbędnych formalnościach. Publikacja zawiera także kilka przydatnych dokumentów, które warto znać.
Przyszły maszynista musi mieć przede wszystkim odpowiednie cechy psychofizyczne, nie może mieć problemów zdrowotnych. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zawód maszynisty jest wymagający i odpowiedzialny. Na pewno też stresujący. Wymaga bardzo dobrej umiejętności koncentracji. Maszynista może prowadzić różnorodne pojazdy kolejowe, a każdy ma swoją specyfikę obsługi i prowadzenia. „Jeśli lubisz pracę, która jest wyzwaniem – nie zawiedziesz się” – można przeczytać w poradniku.
Kolejowe „prawo jazdy” to licencja i świadectwo maszynisty. Aby je zdobyć, trzeba najpierw zdać egzamin na licencję maszynisty. Egzamin – państwowy, przeprowadzany przez CEMM – powinien poprzedzić szkolenie na licencję. To prawie 300 godzin zajęć teoretycznych, na których przyszły maszynista poznaje najważniejsze zagadnienia związane z pracą w tym zawodzie (przepisy, sygnalizację kolejową itp.). W niektórych przypadkach szkolenie można pominąć – te sytuacje również opisuje poradnik UTK. Egzamin na licencję maszynisty ma formę testu – każdy uczestnik musi zmierzyć się z setką pytań jednokrotnego wyboru.
Po zdanym egzaminie i otrzymaniu licencji maszynisty, pora na etap drugi – szkolenie i egzamin na świadectwo maszynisty. Szkolenie na świadectwo maszynisty jest znacznie dłuższe od tego na licencję – trwa ono zazwyczaj nawet kilkanaście miesięcy. W przeciwieństwie do szkolenia na licencję jest ono w znacznym stopniu praktyczne i dostosowane do rodzaju pojazdu kolejowego, który kandydat na maszynistę będzie w przyszłości obsługiwać.
Zakończone szkolenie pozwala na podjęcie ostatniego kroku – zapisu na egzamin. Egzamin na świadectwo maszynisty składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. Jednym z elementów części teoretycznej jest wykonanie kilku zadań na symulatorze pojazdu kolejowego.
Poradnik UTK przybliża też samo miejsce, gdzie odbywają się egzaminy na licencję, a także na świadectwo maszynisty. Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów to najnowocześniejszy ośrodek w Europie. Powstał dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich.
Symulatory, które UTK wykorzystuje do sprawdzenia umiejętności przyszłych maszynistów, to urządzenia, których nie ma w żadnym innym tego typu ośrodku. Są to trzy jednostki, które odzwierciedlają warunki, z jakimi przyszli maszyniści będą musieli się zderzyć w rzeczywistości – wnętrze kabiny lokomotywy elektrycznej, lokomotywy manewrowej z polem widzenia 360 stopni oraz elektrycznego zespołu trakcyjnego.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.