Przewozy Regionalne wskazały w piśmie do MI, UTK i UOKiK, że tworzenie przez marszałków spółek przewozowych może być sprzeczne z prawem unijnym. - Wskazane jest co najmniej prewencyjne notyfikowanie projektu do Komisji - komentuje dla "Rynku Kolejowego" prawnik Bartosz Zmyślony.
- W ciągu ostatnich lat niektóre samorządy województw utworzyły lub planują utworzyć wojewódzkie spółki kolejowe świadczące usługi pasażerskiego transportu kolejowego na obszarze województw. Takie i inne dokapitalizowanie spółek przez samorząd może niekiedy stanowić pomoc publiczną - przyznaje Bartosz Zmyślony, prawnik w Departamencie Prawa Konkurencji kancelarii Salans.
- Zasady oceny tego rodzaju wsparcia spółek pod kątem wystąpienia pomocy i jej zgodności z rynkiem wewnętrznym wynikają z Komunikatu Komisji o stosowaniu art. 92 i 93 Traktatu EWG do udziałów władz publicznych. W jego świetle pomoc publiczna nie wystąpi m.in., gdy wniesienie kapitału następuje na warunkach, które byłyby akceptowalne dla prywatnego inwestora działającego w normalnych warunkach gospodarki rynkowej. Jest to tzw. test prywatnego inwestora - wyjaśnia Bartosz Zmyślony.
- Z drugiej strony, jeśli sytuacja finansowa spółki (a zwłaszcza struktura i wielkość ciążącego na niej długu) nie pozwala inwestorowi oczekiwać normalnego zysku w rozsądnym terminie lub przedsiębiorstwo ubiegające się o dokapitalizowanie prowadzi działalność w sektorze objętym poważnymi problemami strukturalnymi, istnieje domniemanie wystąpienia pomocy publicznej. Z drugiej strony zawsze istnieje możliwość obalenia tego domniemania właściwą argumentacją - mówi prawnik.
Każdy przypadek należy analizować osobno, z uwzględnieniem konkretnych okoliczności sprawy. Z uwagi na praktyczne trudności w stosowaniu testu prywatnego inwestora, wskazane jest co najmniej prewencyjne notyfikowanie projektu do Komisji, celem uzyskania potwierdzenia, że test ten jest spełniony, tzn. nie występuje pomoc publiczna - kończy prawnik.
Czytaj też: