- Jesteśmy zgodni, że do lepszego funkcjonowania Przewozów Regionalnych i sprawnej obsługi pasażerów niezbędny jest podział spółki – powiedział po Konwencie Marszałków Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Przez dwa dni przedstawiciele wszystkich polskich województw, obradowaliw Olsztynie o najważniejszych dla regionów sprawach. W czwartek 28 października samorządowcy rozmawiali głównie na temat transportu publicznego, a szczególnie na temat sytuacji w spółce Przewozy Regionalne.
- Jesteśmy zgodni, że do lepszego funkcjonowania Przewozów Regionalnych i sprawnej obsługi pasażerów niezbędny jest podział spółki – powiedział po konwencie Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, który teraz przewodniczy pracom Konwentu Marszałków RP. – Powołaliśmy specjalny roboczy zespół, który do 1 stycznia 2013 roku wypracuje koncepcję zmian - powiedział.
- Potwierdzam. Podczas konwentu marszałkowie zgodzili się, że podział Przewozów Regionalnych jest konieczny - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Mieczysław Struk. - Wydzielony został zespół pod kierunkiem woj. Śląskiego. Przygotuje on jeden lub kilka wariantów przekształcenia PR wraz z oceną wszystkich konsekwencji. Zostanie przeprowadzona analiza SWOT, więc będziemy znali wszystkie blaski i cienie przekształceń - powiedział Struk. Całość rozmowy można znaleźć tutaj.
Warto zaznaczyć, że marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik wysnuł niedawno wizję podziału Przewozów Regionalnych na 3 kompanie: - W całej Polsce jest miejsce na 3 silne podmioty. Jeden z nich mógłby być oparty na mazowieckim przewoźniku - Koleje Mazowieckie to dobra baza dla kompanii kolejowej, ale muszą zostać wzmocnione kapitałowo – przyznał Adam Struzik. Oprócz tej kompanii, miałyby zostać utworzone: kompania północno-zachodnia oraz południowa.
W dziedzinie transportu poruszono w czasie Konwentu Marszałków także kwestię transportu lotniczego. Celem samorządowców jest ogólnopolskie uznanie transportu lotniczego za element szeroko rozumianego transportu publicznego. Jak zauważono, aby mieć wpływ na kreowanie połączeń lotniczych, a także możliwość dofinansowania przelotów, niezbędna jest współpraca z Ministerstwem Infrastruktury. Takie zapewnienie złożył marszałkom podsekretarz stanu w Ministerstwa Infrastruktury Andrzej Massel, który był obecny podczas obrad.
W czasie konwentu dyskutowano też o regionalnych agencjach energetycznych jako o elemencie wsparcia polityki energetycznej regionów.
Kolejny Konwent Marszałków, zaplanowany na 24-25 listopada br., ma być poświęcony przyszłej prognozie finansowej dla Polski, a więc także dla województw. Będzie to trzeci i ostatni Konwent pod przewodnictwem Warmii i Mazur. W przyszłym półroczu pracom będzie przewodniczyć województwo podkarpackie..
Czytaj też:
O różnych wariantach podziału Przewozów Regionalnych pisaliśmy w tekście pt. Jak podzielić Przewozy Regionalne? Tych którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się z tym materiałem zachęcamy do lektury.