„Rzeczpospolita” dotarła do informacji, z których wynika, że marszałkowie województw chcą podzielić spółkę Przewozy Regionalne na osiem mniejszych przedsiębiorstw. Taki plan restrukturyzacji przewoźnika został przez nich przedstawiony ministrowi transportu, który w zamian ma pomóc w oddłużeniu spółki ze środków budżetowych.
„Marszałkowie proponują, by do końca 2013 roku zakończyła się faza przygotowawcza, a do końca 2014 roku działalność miałyby zacząć nowe spółki. Zgodnie ze wstępnymi deklaracjami ma ich powstać osiem. Dwie mają obejmować zasięgiem po trzy województwa – jedna ma prowadzić działalność na terenie kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, kolejna jeździć po torach lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Następne dwie spółki mają mieć po dwóch właścicieli, jedna będzie należeć do marszałków zachodniopomorskiego i lubuskiego. Mazowsze i Podlasie mają być obsługiwane przez jedną kolej. Pozostałe województwa mają mieć swoje spółki” – pisze „Rzeczpospolita”.
Szef zespołu ds. przekształceń spółki Przewozy Regionalne, marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz ujawnia dziennikowi, że rozważane jest pozostawienie 50-osobowej centrali spółki, która zajmowałaby się np. koordynacją sprzedaży biletów.
Małgorzata Kuczewska-Łaska, odwołana miesiąc ze stanowiska prezesa Przewozów Regionalnych, powiedziała „Rz”, że taki podział tylko zaszkodzi spółce. Jej zdaniem funkcjonowanie wielu spółek wojewódzkich wiąże się ze wzrostem wydatków na transport kolejowy w regionach.