- Zarząd Województwa Lubuskiego wybrał do dofinansowania bardzo ważny projekt dla regionu o wartości prawie 50 mln zł. To projekt na zakup czterech szynobusów z homologacją na połączenia transgraniczne - powiedziała dziś marszałek Elżbieta Polak.
Dofinansowanie projektu z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na ponad 41 mln zł. - To zadanie zostało wpisane do przyszłorocznego budżetu, jednak już rozpoczęły się procedury przetargowe. Projekt dotyczy zakupu czterech szynobusów z homologacją niemiecką. Docelowa liczba miejsc siedzących wynosi od 130 do 150. Istotna kwestia jest taka, aby te szynobusy mogły funkcjonować również w połączeniu ze sobą. Homologacja związana jest z kwestiami wzmocnienia korpusu szynobusu. W sytuacjach zderzeniowych jest on dużo mocniejszy od tych, które posiadamy w tej chwili. Posiada także dodatkowe osobne miejsce dla maszynisty - powiedział wicemarszałek Jacek Hoffman.
- Projekt spełnił wszelkie kryteria zarówno formalne, jak i merytoryczne. Przez ekspertów został wybrany do dofinansowania uzyskując bardzo wysoką ocenę. To kolejny projekt, który uzyskał dofinansowanie z dodatkowych środków z Krajowej Rezerwy Wykonania - powiedział Dyrektor Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Paweł Sługocki.
Projekt pt. „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”:
-
Nazwa Beneficjenta: Województwo Lubuskie
-
Numer konkursu: Konkurs LRPO/1.1/2/2012
-
Całkowita wartość projektu (PLN): 49 176 470,58
-
Całkowita wartość kosztów kwalifikowalnych (PLN): 49 176 470,58
-
Wnioskowana kwota dofinansowania (PLN): 41 799 999,99
-
Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: 25-05-2012
-
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu: 31-12-2013
-
Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu: 31-12-2013
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest zakup nowego taboru kolejowego w postaci czterech autobusów szynowych. Ponadto, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentach krajowych i wspólnotowych w ramach realizacji projektu będzie miała miejsce promocja projektu.
Głównym przedmiotem realizacji projektu jest wykonanie i dostawa taboru kolejowego w postaci jednego typu pojazdów szynowych z napędem spalinowym przeznaczonych do przewozów pasażerskich (szynobusy) – 4 sztuki. Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Kolorystyka pojazdu będzie zgodna z Księgą Marki Lubuskie. Pojazd będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia – 2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.
Cele projektu:
Celem głównym projektu jest wzrost konkurencyjności transportu kolejowego i tym samym dostępności transportowej województwa lubuskiego poprzez dostosowanie taboru kolejowego do potrzeb.
Celami szczegółowymi projektu są: zwiększenie spójności województwa w zakresie transportu kolejowego, wzrost liczby połączeń kolejowych na trasach województwa lubuskiego, zwiększenie zdolności obsługowej potoku podróżnych na trasach pasażerskiego transportu kolejowego, poprawa jakości podróżowania.
Projekt wpływa w sposób istotny na unowocześnienie i rozwój istniejącego taboru kolejowego, zwiększa liczbę pojazdów do obsługi przewozów pasażerskich, potok podróżnych rośnie, dzięki czemu projekt w sposób bezpośredni poprawia spójność transportową woj., poprawiając warunki infrastrukturalne i szanse rozwoju. Rozwój funkcjonalności i zdolności obsługowej dostępnej infrastruktury kolejowej, przełoży się na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności regionu.
Wskaźniki:
Realizacja projektu doprowadzi do powstania następujących produktów: Liczba zakupionych jednostek taboru kolejowego - 4 szt, Pojemność zakupionego taboru kolejowego - 1040 osób, a także osiągnięcia następujących rezultatów: Liczba pasażerów - 123,552 osób/rok.
Województwo Lubuskie jest właścicielem następujących pojazdów szynowych:
Lp.
|
Seria, nr
|
Typ, nr fabr.
|
Producent
|
Rok prod.
|
1
|
SA105-101
|
213Ma-003
|
ZNTK Poznań
|
2003
|
2
|
SA105-102
|
213Ma-004
|
ZNTK Poznań
|
2004
|
3
|
SA105-104
|
213Ma-006
|
ZNTK Poznań
|
2005
|
4
|
SA105-105
|
213Ma-007
|
ZNTK Poznań
|
2005
|
5
|
SA108-006
|
215M-006
|
ZNTK Poznań
|
2006
|
6
|
SA133-003
|
218Mc-011
|
Pesa Bydgoszcz
|
2006
|
7
|
SA133-006
|
218Mc-016
|
Pesa Bydgoszcz
|
2007
|
8
|
SA133-007
|
218Mc-020
|
Pesa Bydgoszcz
|
2007
|
9
|
SA133-008
|
218Mc-021
|
Pesa Bydgoszcz
|
2008
|
10
|
SA134-020
|
218Md-041
|
ZNTK Mińsk Maz.
|
2011
|
11
|
SA134-021
|
218Md-042
|
ZNTK Mińsk Maz
|
2011
|
12
|
SA137-005
|
220M-005
|
Newag
|
2012
|
Celami strategicznym Województwa Lubuskiego ujętymi w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2020 są następujące inwestycje:
-
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 273 (CE-59) na odcinku Głogów - Zielona Góra - Kostrzyn („Odrzanka”);
-
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn n/O;
-
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych nr 275 na odcinku Miłkowice – Żagań oraz linii nr 14 na odcinku Żagań - Żary - Forst.
-
Jednocześnie należy dodać, że Województwo Lubuskie w dalszym ciągu będzie rozbudowywać swój park taborowy o kolejne pojazdy szynowe do obsługi połączeń regionalnych.
Województwo Lubuskie jest organizatorem następujących połączeń transgranicznych z Niemcami:
-
Zielona Góra – Frankfurt Oder: 2 połączenia codziennie;
-
Frankfurt Oder – Zielona Góra: 2 połączenia codziennie;
-
Żagań – Forst Lausitz: 2 połączenia codziennie;
-
Forst Lausitz – Żagań: 2 połączenia codziennie.
Na terenie województwa funkcjonuje dodatkowo ok. 16 par pociągów regionalnych na linii Kostrzyn – Berlin Lichtenberg, będących poza umową z Województwem Lubuskim.
Połączenia międzywojewódzkie
Województwo Lubuskie od kilku lat zawiera porozumienie z Województwem Dolnośląskim dotyczące organizacji połączeń na liniach Żary – Węgliniec (Jelenia Góra) oraz Żary – Legnica (Wrocław), na których przewozy realizują Koleje Dolnośląskie. Pozostałe połączenia wykraczające poza teren naszego województwa, tj. Zielona Góra – Poznań, Zielona Góra – Wrocław, Zielona Góra – Rzepin – Szczecin, (Zielona Góra) Żary – Legnica, Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań, Zielona Góra – Jelenia Góra obsługiwane są przez Przewozy Regionalne i finansowane przez każde z województw na swoim terenie.
Zachodnia Grupa Zakupowa
W związku z rezygnacją Województwa Wielkopolskiego z uczestnictwa w projekcie „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 (POIiŚ 7.1-48) Województwo Lubuskie jest aktualnie na etapie podpisywania porozumienia z Województwem Zachodniopomorskim w sprawie wspólnej realizacji tego przedsięwzięcia. Województwo Zachodniopomorskie zadeklarowało przejęcie roli beneficjenta projektu. Realizacje dostaw taboru planuje się na lata 2014/2015.