Z minister MIR Marią Wasiak rozmawiamy na temat procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, o sprzedaży PKP Energetyka i o najważniejszych zadaniach dla resortu na najbliższe lata.
Rynek Kolejowy: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przedłużył badanie rynku w związku z planowanym przejęciem większości udziałów Przewozów Regionalnych przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Może to potrwać nawet kolejne cztery miesiące. Nie sądzi pani, że jest to pewne zagrożenie dla procesu restrukturyzacji?
Maria Wasiak: Te czynności muszą być wykonane, ale mamy też wstępną obietnice ze strony UOKiK, że termin ten nie będzie w całości wykorzystany. Na razie wydaje się, że harmonogram przeprowadzania procesu restrukturyzacji zostanie dotrzymany.
Co się stanie jeśli jednak nie zostanie? Chcieliście ten proces zakończyć przed wyborami…
–Tak, w głównych aspektach chcieliśmy to zrobić do połowy października, przynajmniej w głównych aspektach, które pozwolą uzyskać notyfikację w Komisji Europejskiej. Powtórzę jednak: na razie mamy takie informacje, ze ten harmonogram będzie dotrzymany. Wiemy jakie są wątpliwości UOKiKu, wiemy jak je zaadresować.
Rozumiem, że Urzędowi chodzi głównie o przejęcie przez ARP zarówno przewoźnika, jak i producenta taboru, co może wpłynąć na rynek wykonawców modernizacji i producentów taboru w Polsce?
– Tak, dokładnie. Już wcześniej mieliśmy nieco obaw z tym związanych, dlatego, że z jednej strony trudno było znaleźć innego wykonawcę tego zadania restrukturyzacyjnego, niż Agencja Rozwoju Przemysłu, ponieważ jest to podmiot wyspecjalizowany w takich zadaniach, a z drugiej strony ma ARP przeprowadziło pewne projekty w przeszłości, które w obecnej chwili mogą być przeszkodą z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania rynku. Ten problem trzeba było zaadresować. Dlatego sygnał z UOKiKu trafił po nasze stronie na przygotowany grunt. Więc prawdopodobnie znajdzie się jakieś zastrzeżenie, które będzie eliminowało ryzyko monopolistycznego podejścia do dostaw i napraw taboru.
A Komisja Europejska nie będzie miała podobnych wątpliwości co UOKiK?
– Chcemy potraktować problem według metod, które są praktykowane w Europie. Chodzi mi właśnie o odpowiednie zaadresowanie problemu i określenie skali i warunków działalności, które nie zaszkodzą rynkowi, o których przed chwilą wspomniałam. Więc nie sądzę, aby KE miała większe wątpliwości. Być może te dyspozycje, którymi chcemy chronić rynek, zostaną w jakiś sposób zaostrzone, ale idea i kierunek zostanie utrzymany.
Ostatnie miesiące to czas gorącej dyskusji o prowadzonej właśnie prywatyzacji PKP Energetyka. Nie uważa Pani, że CVC, chociaż z najlepszą cenowo ofertą, nie jest najlepszym kandydatem do prywatyzowania spółki pośrednio odpowiedzialnej za ruch na kolei?
– Ta procedura odbywał się w trybie otwartym, więc my, zgodnie z zasadą, nie możemy wyłączać jakichś typów podmiotów z udziału w negocjacjach. To zasada naczelna. Wygrała oferta najlepsza pod kątem bezpieczeństwa i ceny. Wdrożyliśmy wszystkie procedury sprawdzające bezpieczeństwo i dotyczy to zarówno wiarygodności podmiotu jak i bezpieczeństwa technicznego. Po tych analizach wychodzi nam, że ta transakcja może być realizowana. Często podnoszony jest argument, że nigdzie podobna sytuacja w Europie nie miała miejsca. Ale to, że sytuacja jest w Europie dość nieczęsta, nie jest jeszcze argumentem samym w sobie, ponieważ my od lat jesteśmy dość nietypowi. Przypominam, że Grupa PKP od 15 lat działa w sposób, który nie ma analogii w Europie. Każdy z krajów europejskich ma więc własną drogę, która różni się od pozostałych. Pewna nowatorskość w sprzedaży PKP Energetyka skłoniła nas natomiast do bardzo dokładnych rozważań na jej temat i analizowania jej pod kątem bezpieczeństwa kraju w sposób bardzo szczegółowy....
Całą rozmowę z Minister Infrastruktury i Rozwoju przeczytasz we wrześniowym numerze miesięcznika Rynek Kolejowy.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.