Partnerzy serwisu:
Pasażer

PLK wdraża wiosenną korektę rozkładu jazdy. Co się zmieni?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PLK wdraża wiosenną korektę rozkładu jazdy. Co się zmieni?
fot. Anna Znajewska-Pawluk/PKP PLK
W niedzielę 10 marca wchodzą w życie zapowiadane zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Skróci się czas jazdy z Krakowa do Zakopanego, pociągi wyruszą na nową trasę z Gdańska do Kartuz, w Kołobrzegu wsiądziemy do pociągów z nowego przystanku. Co jeszcze zmieni się na kolei od wiosny?

Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od niedzieli 10 marca do 9 czerwca br. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia, że wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych, a wykonawcom zapewnić warunki do kontynuacji prac.

Szybciej do Zakopanego

Od 10 marca skróci się czas przejazdu z Warszawy do Zakopanego – podróż potrwa 4 godz. 44 min. Z Krakowa do Zakopanego najszybszy pociąg pojedzie w 2 godz. 17 min, a z Zakopanego do Krakowa w 2 godz.14 min. To efekt zakończenia większości prac na tzw. kolejowej zakopiance (niestety w samym Zakopanem są problemy z peronami).

Trasę z Krakowa do Trójmiasta najszybszy pociąg pokona w 4 godz. 52 min, z Warszawy do Gdańska w 2 godz. 29 min, z Warszawy do Poznania w 2 godz. 29 min, z Lublina do Warszawy w 1 godz. 45 min, a z Bydgoszczy do Warszawy w 2 godz. 56 min. Wciąż długo będziemy podróżować z centralnej Polski i Wielkopolski do Szczecina.

Nowe połączenia kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace związane z budową tzw. bajpasu kartuskiego (jego fragment, w ramach osobnego kontraktu, remontowała także pomorska spółka PKM), czyli przygotowaniem łącznie 15 km linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz. Od 10 marca będzie to alternatywna trasa łącząca Kartuzy z Gdańskiem, która po rozpoczęciu (wciąż nie wiemy kiedy będzie ona miała miejsce) modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto pełnić będzie rolę trasy objazdowej na czas zamknięć torowych.

Bajpasem kartuskim przejedzie 6 par pociągów w ciągu doby. Średni czas przejazdu z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza wyniesie około 50 minut. W ramach projektu PLK S.A. przebudowały perony na stacjach i przystankach Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Obiekty zostały dostosowane także do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków

W woj. zachodniopomorskim pociągi zatrzymają się na nowych przystankach w Kołobrzegu, Świdwinie i Goleniowie. Przystanki Kołobrzeg Radzikowo i Świdwin Zamek powstały w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, natomiast przystanek Goleniów Park Przemysłowy powstał w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Podróżni skorzystają z obiektów, które są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

W woj. łódzkim pasażerowie wsiądą do pociągów z nowego przystanku Stare Grudze na trasie Łódź – Łowicz, który zastąpi przystanek Grudze. Nowy, wyższy peron jest zlokalizowany bliżej przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki tej zmianie mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Dotychczas pociągi zatrzymywały się kilkaset metrów dalej.

W woj. pomorskim lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Otomino na trasie Gdańsk – Kartuzy (tzw. bajpas kartuski), pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Lokalizacja obiektu w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta, Żukowa i Kartuz.

W woj. wielkopolskim w marcowej korekcie do dyspozycji pasażerów będzie nowy przystanek Patrzyków między Kramskiem, a Koninem na linii Warszawa – Poznań. Przystanek został zbudowany ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

W woj. małopolskim oddany do użytku zostanie kolejny peron (nr 1) na nowym przystanku Nowy Sącz Gorzków oraz przejście podziemne, umożliwiające bezpieczne dojście do pociągu.

Inwestycje, a zmiany w kursowaniu pociągów

Niektóre z robót zaplanowanych przez PKP PLK na wiosnę wymagają zmian w organizacji ruchu. W związku z kolejnym etapem prac na Centralnej Magistrali Kolejowej, których efektem będzie jazda pociągów ponad 200 km/h i tym samym krótsze podróże (dopiero jednak najszybciej w końcu 2025 roku jest szansa na podniesienie prędkości do 220 lub 250 km/h), czas przejazdu m.in. z Warszawy do Krakowa czy Katowic będzie dłuższy od kliku do kilkunastu minut. Ma to związek z wdrożeniem systemu ETCS poziomu 2. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Psar najszybsze pociągi będą kursować z prędkością do 160 km/h.

W związku z budową tunelu w Sulejówku na Mazowszu będą zmiany w kursowaniu składów podmiejskich i aglomeracyjnych.

Rozpoczęcie prac przy budowie przystanku Oława Zachodnia na Dolnym Śląsku wymaga wprowadzenia za część pociągów regionalnych zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Lizawice – Oława. "Rynek Kolejowy" pisze o tym tutaj.

Wszystkie zmiany na sieci kolejowej zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy. O zmianach w kursowaniu pociągów informują także przewoźnicy na swoich stronach internetowych, m.in. PKP Intercity.

Informacja dla podróżnych

Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Szczegółowe informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w Internecie na portalpasazera.pl, rozklad-pkp.pl, intercity.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5