Przedstawiciele innych państw członkowskich NATO wyrazili zainteresowanie wagonami do przewozu wojska, zamówionymi przez PKP IC – twierdzi w rozmowie z Polską Agencją Prasową sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki. Specyfikacja wagonów, a także celowość samego zakupu, były i są wielokrotnie podawane w wątpliwość.
Tematem wywiadu był rozwój przewoźników kolejowych oraz wpływ ich inwestycji na tworzenie miejsc pracy przez kontrahentów. Jednym z przykładów były wagony wojskowe, zamówione przez PKP IC w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Jak stwierdził Małecki, niecodzienna decyzja zakupowa (według naszych informacji siły zbrojne innych państw członkowskich NATO nie korzystają z tego typu jednostek) jest przejawem innowacyjności oraz wyprzedzania konkurencji.
Według wiceministra specjalne wagony – zaprezentowane po raz pierwszy podczas tegorocznych targów TRAKO w Gdańsku – wzbudziły zainteresowanie kontrahentów zagranicznych. Chęć zapoznania się ze szczegółami przedsięwzięcia miało rzekomo wyrazić kilka państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polityk nie wskazał konkretnych państw ani nie podał innych szczegółów tych kontaktów.
Przypomnijmy: dla potrzeb przewozu żołnierzy PKP Intercity zamówiły 8 specjalnych wagonów osobowych. 6 z nich to pojazdy bezprzedziałowe, a dwa – przedziałowe, przeznaczone do przewozu konwoju. Poza Polską są one dopuszczone do eksploatacji na sieci kolejowej Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h. Po publicznym zaprezentowaniu pojazdów wiele komentarzy wywołał
luksusowy charakter ich wykończenia. Wagony przedziałowe są wyposażone w przedziały do leżenia (również dwuosobowe), przestrzeń barową o bardzo dobrym standardzie, monitory LCD oraz klimatyzację. Przedstawiciele przewoźnika i zamawiającego nie odpowiadali na nasze pytania w tej sprawie.
Dla potrzeb wagonów zostanie też wybudowana specjalna infrastruktura utrzymania. - Obecnie PKP Intercity odebrało wszystkie wagony wojskowe z zamówienia realizowanego na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Spółka zawarła umowę na opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej na przygotowanie infrastruktury kolejowej na potrzeby postoju wagonów osobowych specjalnych na terenie bocznicy kolejowej we Wrocławiu. W związku z przedłużonym procesem uzgadniania projektu z wszelkimi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, termin końcowy przekazania dokumentacji uległ przesunięciu na listopad 2021 r. Po pozyskaniu dokumentacji niezbędnej do wszczęcia postępowania, PKP Intercity niezwłocznie przystąpi do realizacji zadań mających na celu zawarcie umowy na wykonanie robót budowlanych. Odebrane przez PKP Intercity wagony, aktualnie znajdują się na bocznicy kolejowej na Olszynce Grochowskiej. Wagony będą wykorzystywane przez wojsko od 2022 roku, po zakończeniu procesu certyfikacji wagonów przez Urząd Transportu Kolejowego - poinformowała nas Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP IC.
Ogłoszony w październiku 2018 r.
powtórny przetarg wygrała FPS. Umowę podpisano
w czerwcu 2019 r. Koszt jednego wagonu wyniósł ok. 13 mln zł. Pierwszy wagon
był gotowy rok temu, a jego odbiór - wraz z kilkoma innymi egzemplarzami - nastąpił
w sierpniu bieżącego roku.