Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Mamy odpowiedź Kolei Dolnośląskich i Polregio w sprawie Impulsów Newagu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Mamy odpowiedź Kolei Dolnośląskich i Polregio w sprawie Impulsów Newagu
fot. Newag
Przewoźnicy Koleje Dolnośląskie i Polregio, którzy nie mogą uruchomić pociągów Impuls produkcji Newagu, zareagowali na oświadczenie producenta. 4 lipca podał on, że odkrył ingerencję w systemy bezpieczeństwa pojazdu. 

Newag przesłał do redakcji „Rynku Kolejowego” obszerne oświadczenie dotyczące przyczyn niesprawności kilku Impulsów. Podkreśla w nim, że podmiot zewnętrzny dokonał „dezintegracji systemu bezpieczeństwa”. Można się z nim zapoznać tutaj.

- W związku z ingerencją we wskazania drogomierza pojazdu złożyliśmy zawiadomienie do organów ścigania o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art. 306a Kodeksu Karnego - napisał wówczas producent choć warto pamiętać, że nie ma jeszcze żadnych informacji o podjęciu jakichkolwiek kroków przez prokuraturę. 

Ze względu na niepokojąco brzmiące, choć dość enigmatyczne informacje przedstawione przez Newag, poprosiliśmy wszystkie zainteresowane podmioty o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Województwo Zachodniopomorskie poinformowało, że nie komentuje sprawy, i "pozostawia ją do wyjaśnienia powołanym do tego organom – Urzędowi Transportu Kolejowego i prokuraturze". Na stanowiska SPS Mieczkowski i Urzędu Transportu Kolejowego obecnie czekamy. Jak dotąd odpowiedzieli nam przewoźnicy: Koleje Dolnośląskie i Polregio. Przedstawiamy je poniżej w całości:

Stanowisko spółki POLREGIO w sprawie oświadczenia NEWAG S.A.

W związku z opublikowanym 4 lipca 2022 roku oświadczeniem firmy NEWAG S.A. - Polregio S.A. informuje, że przedmiotowe oświadczenie, w zakresie odnoszącym się do pojazdu ED78-020, zawiera nieuzasadnione wobec spółki zarzuty.

Spółka Polregio, poprzez systemowe działania utrzymaniowe, zapewnia należyte bezpieczeństwo eksploatacji wszystkich użytkowanych pojazdów, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zapewniamy więc, że zarówno pasażerowie, jak i właściciel pojazdu - Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego - nie mają żadnych podstaw do niepokoju.

Pojazd ED78-020, o którym mowa w oświadczeniu NEWAG, na mocy umowy dzierżawy między Polregio a Urzędem Marszałkowskim, znajduje się w trakcie niezakończonego przeglądu na 3 poziomie utrzymania, co potwierdził NEWAG w wydanym oświadczeniu. Na etapie, w którym czynności techniczno-utrzymaniowe nie zostały przez Polregio zakończone, bezpodstawne jest formułowanie jakichkolwiek ocen czy orzeczeń technicznych. Chcemy podkreślić, że zgłoszenie reklamacyjne dotyczyło usterki, która do tej pory nie została przez producenta usunięta, mimo relokacji pojazdu - na jego żądanie - do siedziby NEWAG.

Polregio stanowczo sprzeciwia się twierdzeniom i sugestiom NEWAG, jakoby rzekome nieprawidłowości w ramach czynności utrzymaniowych miały stanowić przyczynę zaistnienia usterki, którą NEWAG usunąć miał w ramach zgłoszenia reklamacyjnego. Zaprzeczamy również, jakoby jakiekolwiek działania po stronie Polregio były próbą „przerzucania odpowiedzialności” na NEWAG.

Po usunięciu usterki przez NEWAG, nastąpi zakończenie czynności utrzymaniowych przez Zachodniopomorski Zakład Polregio w Szczecinie, co umożliwi uprawnionemu Komisarzowi Odbiorczemu kompleksową ocenę sprawności technicznej pojazdu i wydanie zgody na przywrócenie do eksploatacji po wykonanym przeglądzie.

Na tym etapie wykazywanie jakichkolwiek nieprawidłowości po stronie Polregio pozostaje, w naszej ocenie, całkowicie niezasadne.
Aleksandra Baldys
Z-ca Dyrektora Biura Zarządu
ds. komunikacji i public relations
Rzecznik prasowy
Stanowisko przewoźnika Koleje Dolnośląskie S.A. w sprawie oświadczenia NEWAG

Wobec publicznego oświadczenia firmy NEWAG w sprawie rzekomego ingerowania w system bezpieczeństwa w pociągach przewoźnika Koleje Dolnośląskie, których producentem jest NEWAG, Koleje Dolnośląskie S.A. stanowczo wskazują, że bezpieczeństwo pasażerów dla przewoźnika stanowi cel nadrzędny oraz że przewoźnik nie dokonywał jakiejkolwiek ingerencji w system bezpieczeństwa w eksploatowanych pociągach.

Z uwagi na powielanie stanowiska firmy NEWAG w publikacjach prasowych, Koleje Dolnośląskie oświadczają, że wszelkie działania związane z użytkowaniem i serwisowaniem taboru należącego do przewoźnika są transparentne i zgodne przepisami prawa oraz normami technicznymi, regulacjami eksploatacji, przeglądów, itp.

Przewoźnik oświadcza, że:
1. Awaria napędu pojazdów ujawniła się w czasie ich wyłączenia z eksploatacji i nie miała wpływu na bezpieczeństwo realizacji przewozów wykonywanych przez Spółkę. Awaria nie dotyczy „systemów bezpieczeństwa” – jak w swoim oświadczeniu sugeruje NEWAG, ale braku możliwości uruchomienia napędu w pojazdach 45WE. Wszelkie czynności w pojazdach są realizowane zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania i dokumentacją techniczno-ruchową, dostarczoną przez producenta - firmę NEWAG. Co więcej, wspomniana wyżej awaria nie jest „rzekomą usterką”, jak określił ją producent w swoim oświadczeniu, ale realnym uszkodzeniem pojazdu, uniemożliwiającym jego eksploatowanie. Ponadto krzywdzące jest także sformułowanie, iż „niesprawności są wynikiem czynności podejmowanych przez podmioty wykonujące usługi utrzymaniowe lub użytkowników”.
2. Od chwili upływu terminu obowiązywania gwarancji prace utrzymaniowo-naprawcze wysokich poziomów są zlecane w ramach Prawa zamówień publicznych. Wyłonienie wykonawcy przeglądu P3-2 odbyło się po przeprowadzeniu postępowania w formie przetargu nieograniczonego, który 6 lipca 2021 r. wygrał Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o. o. sp. k., proponując wynagrodzenie w wysokości 22,4 mln zł. Firma NEWAG nie została wyłoniona jako wykonawca, bowiem przegrała przetarg z uwagi na ofertę wyższej ceny określonej na poziomie 25,2 mln zł. 
3. Koleje Dolnośląskie S.A. o problemach z uruchomieniem pojazdów, których producentem jest firma NEWAG, pierwszą informację otrzymały dwa i pół miesiąca temu (19.04 br.) podczas przeglądu P3-2, przeprowadzanego przez wykonawcę - Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o. o. sp. k.
Po zgłoszeniu awarii do firmy NEWAG, podmiot ten uznał przedstawione informacje za bezzasadne, odmawiając dalszej współpracy i prowadzenia korespondencji w tej sprawie.
4. Firma NEWAG podjęła działania naprawcze dopiero po ujawnieniu awarii w pojazdach 45WE-019 i 45WE-029 wyłączonych z eksploatacji i oczekujących na przekazanie wykonawcy przeglądów celem wykonania przeglądu P3-2. W czasie wystąpienia awarii pojazdy nie były użytkowane i oczekiwały na torach odstawczych stacji Wrocław Główny. Tym samym bezpieczeństwo pasażerów nie mogło być w żaden sposób zagrożone.
5. Pojazdy 45WE-019 i 45WE-029 ze stacji Wrocław Główny zostały dostarczone do producenta, czyli do firmy NEWAG, celem naprawy (usunięcia awarii). Awaria polegająca na niemożności uruchomienia napędu została usunięta w pojeździe 45WE-019, ale do dziś NEWAG nie przekazał precyzyjnych informacji o przyczynach jej wystąpienia. Na przekazanie powyższych informacji przewoźnik nadal oczekuje.
6. Każdy z pojazdów co maksymalnie 7 tys. km przechodzi obsługę techniczną, w trakcie której przebiegi rejestrowane są w dokumentacji technicznej i różnych systemach teleinformatycznych, regularnie sprawdzanych przez komórki wewnętrzne spółki i państwowe organy kontrolujące, m.in. Urząd Transportu Kolejowego. W związku z powyższym sugerowanie, jakoby przewoźnik „cofał” liczniki pojazdów, stanowi
bezpodstawne pomówienie naruszające dobre imię przewoźnika.

Przewoźnik Koleje Dolnośląskie S.A. od 10 lat użytkuje pojazdy produkcji NEWAG. Opisane wyżej problemy (awarie) nigdy dotychczas nie występowały. Ani producent, ani organy nadzorujące nie zgłaszały jakichkolwiek zastrzeżeń do prowadzenia procesu utrzymaniowego pojazdów rodziny Impuls przez przewoźnika.

Wobec stwierdzonych awarii uniemożliwiających użytkowanie pociągów, Koleje Dolnośląskie S.A. oczekują od producenta pojazdów, firmy NEWAG, zaprzestania publikowania niepotwierdzonych informacji o przyczynach awarii oraz do niezwłocznego złożenia pełnych wyjaśnień dotyczących konkretnych i szczegółowych przyczyn ich wystąpienia, w tym przedłożenia wiarygodnych dokumentów opisujących przyczyny awarii oraz sposób ich usuwania.
Koleje Dolnośląskie
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Nie uruchamia się kolejny Impuls – na Pomorzu Zachodnim

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Nie uruchamia się kolejny Impuls – na Pomorzu Zachodnim

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5