Na początku roku minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiedziała „reset” programu Mieszkanie Plus i przyspieszenie prac nad zaplanowanymi w jego ramach inwestycjami. PKP SA rozpoczęło już inwestycję w Poznaniu i zapowiada kolejne wspólne projekty.
– W styczniu będzie reset Mieszkania Plus. Przedstawimy zakres prac aktywności legislacyjnej, który chcemy, aby przyspieszył projekty budownictwa mieszkaniowego w Polsce. Ale także pokażemy, które podmioty chcielibyśmy włączyć w szerszym stopniu do realizacji tego ambitnego przedsięwzięcia – mówiła na początku roku cytowana przez PAP minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Jak dotąd PKP SA i Polski Fundusz Rozwoju (PFR) poprzez PFR Nieruchomości (PFRN) związały spółkę celową, której zadaniem będzie zabudowa poznańskich Wolnych Torów. Inwestycja może być warta przeszło 300 mln zł. Mieszkania na terenach pokolejowych, powstałe w ramach programu Mieszkanie Plus, mają stać się częścią nowoczesnej i wielofunkcyjnej dzielnicy miasta.
MDR Poznań Wolne Tory, bo tak nazywa się spółka celowa, do której przystąpiło PKP SA, pracuje nad koncepcją przyszłego zagospodarowania obszaru. – W Poznaniu przeznaczyliśmy 0,5 mln złotych na konkurs architektoniczno-urbanistyczny, który chcemy robić w porozumieniu z władzami miasta, i który pozwoli zaprojektować obszar tak, żeby był jak najbardziej przyjazny dla mieszkańców – informuje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
PKP SA ustaliło z PFR, że współpraca na podobnych zasadach będzie dotyczyła także innych terenów inwestycyjnych. Wspólnie z PFRN powoływane będą spółki celowe PKP SA aportem będzie wnosić grunty, a realizatorem inwestycji i dostarczycielem środków finansowych będzie PFRN.
– Podobne rozwiązania będziemy wprowadzać m.in. na Odolanach – pierwszy projekt nie będzie jednak dotyczył całego obszaru a jedynie 10 h. Naszym partnerom nie zależy na budowaniu samych mieszkań, ale na stworzeniu nowej tkanki miejskiej ze żłobkami, szkołami, przychodniami, wygodnym transportem – to wymaga uważnego projektowania i kompleksowego podejścia do terenów, które dzięki zaangażowaniu kolei będzie można wykorzystać – podkreśla Mamiński.
Prezes PKP SA dodaje przy tym, że PKP SA nie oddaje i nie ma może przekazywać gruntów nieodpłatnie. – Po zakończeniu inwestycji będziemy się rozliczać za udziały w spółce. PKP SA nie oddaje, i nie mogłaby oddać, gruntów nieodpłatnie – zaznacza.
Z informacji przekazanych nam przez PKP SA wynika, że pod przyszłe inwestycje mieszkaniowe wybranych jest 18 nieruchomości w 12 miastach w 7 województwach. Początkowo rozważane było 81 lokalizacji, ale nie wszystkie spełniały wymogi lub dawały możliwość szybkiego przeprowadzenia inwestycji. – To są zarówno miasta duże jak Warszawa (teren Odolan), Poznań („wolne tory”), Wrocław (okolice Dworca Świebodzkiego oraz dwie inne lokalizacje), Szczecin, Sopot, ale także Milanówek czy Sochaczew w pobliżu Warszawy – wylicza prezes PKP SA.
– Jeśli zajdzie potrzeba znalezienia kolejnych gruntów, to będziemy ich poszukiwali w naszych zasobach. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie wszystkie tzw. tereny kolejowe nadają się pod zabudowę mieszkaniową – podsumowuje Mamiński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.