Prace nad wprowadzeniem taryfy degresywnej u wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce, zwanej „Wspólnym Biletem”, zdaniem prezesa PKP SA posuwają się do przodu „zgodnie z przyjętym harmonogramem”.
Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA powiedział, że marszałków województw zaproszono do wyrażenia swojej opinii na temat planowanych w skali kraju zmian taryfowych.
– Oczekujemy na stanowisko panów marszałków, którzy z mocy prawa muszą zatwierdzić nową taryfę. Taryfę, dzięki której my i oni będą realizować Wspólny Bilet – powiedział Mamiński. – Odbyliśmy już, z inicjatywy pana ministra Andrzej Bittela, rozmowy ze wszystkimi urzędami marszałkowskimi. Daliśmy sobie czas do 7 sierpnia na wymianę pytań i dyskusji. Liczymy na to, że do tej daty będziemy mieli już pierwsze, a może i wszystkie deklaracje na „tak” – wyraził nadzieję prezes PKP SA.
"Technicznie gotowi"Jak powiedział, PKP SA jest już technicznie gotowe do wprowadzenia sprzedaży biletu w taryfie degresywnej (im dalej, tym za każdy przejechany kilometr płacimy mniej). Gotowi mają być także przewoźnicy, którzy przystąpili do „Pakietu Podróżnika”, czyli Przewozy Regionalne, PKP Intercity, PKP SKM Trójmiasto, ŁKA i Koleje Wielkopolskie. Z tego prosty wniosek, że ostoją projektu będzie
Bilkom 2, platforma sprzedaży biletów opracowana przez PKP Informatykę.
– PKP Informatyka wykonała całe oprzyrządowanie informatyczne (Bilkom 2 – dop. red), natomiast taryfa jest przygotowywana przez zespół składający się głównie z przewoźników. PKP Informatyka spowoduje, że Wspólny Bilet będzie dostępny nie tylko w kasach, ale też poprzez internet, także na platformach mobilnych – powiedział prezes PKP SA.
– Po stronie organizacyjnej jest wszystko przygotowane. Już się rozpoczęło szkolenie personelu, kasjerów, jesteśmy więc w tym projekcie bardzo zaawansowani. Czekamy tylko na pozytywną decyzję marszałków, nie wyobrażamy sobie innej – dodał Krzysztof Mamiński. – Termin grudniowy jest więc możliwy do realizacji.
Taryfy regionalne zostanąJak dodał, marszałkowie nie będą zmuszani do wycofywania się z często atrakcyjnych taryf lokalnych.
– Nasz koncept zasadza się na tym, że wszyscy, którzy będą chcieli, przyjmą tę taryfę niezależnie od tych produktów, które są oferowane dziś. To pasażer będzie sobie wybierał najlepsze rozwiązanie, ale przy przejeździe kilkoma przewoźnikami, najbardziej będzie mu się opłacał Wspólny Bilet, ponieważ zastosujemy taryfę degresywną. Poza tym, że powstanie jedna taryfa sprzedaży biletów, pasażer otrzyma kompletną informację o tym, jak będzie przebiegać jego podróż i gdzie ma się przesiąść.
Niektórzy kasjerzy nie kochają "Pakietu Podrożnika"Niestety, redakcja „RK” wciąż otrzymuje uwagi od kasjerów, którzy wolą sprzedawać bilety na osobnych blankietach, gdyż bywa, że system sygnalizuje błędy. Tak jest np. na niektórych dworcach w Wielkopolsce, gdzie kasjerzy przestali wydawać bilety na jednym blankiecie (nie przyniosło to pogorszenia oferty dla pasażerów, bo bilet wydany na jednym blankiecie nie jest obecnie tańszy). PKP Informatyka twierdzi jednak, że problemów z wydawaniem biletów w kasach nie ma.