Partnerzy serwisu:
Biznes

Mamiński: Holding PKP nie zaszkodzi bezstronności PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
23-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mamiński: Holding PKP nie zaszkodzi bezstronności PKP PLK
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Podczas debaty zorganizowanej podczas „Kongresu Rozwoju Kolei” prezes PKP SA Krzysztof Mamiński obszernie wypowiadał się na temat planów powstania holdingu spółek PKP.

Krzysztof Mamiński podkreślał, że trend tworzenia kolejowych holdingów państwowych nie jest wyłącznie pomysłem PKP. Zaznaczał, że do modelu „atomizacji spółek kolejowych” wywodzących się z jednej dużej państwowej spółki dochodziło w latach poprzednich w wyniku konieczności oddzielenia zarządcy linii kolejowych (np. PKP PLK) od spółek wykonujących przewozy (np. PKP Intercity).

– Zmierzanie do modelu prywatyzacji spółek kolejowych, według modelu angielskiego, nie zakończył się najlepiej. Po latach doświadczeń to Unia Europejska stwierdziła, że można nie jest to model optymalnym. Dlatego od 2006, 2008 roku duże zarządy kolei, poczynają od Deutsche Bahn, zaczęły zastanawiać się i wracać do koncepcji holdingowej. (Jej rola – dop. red.) Polega głównie na koordynacji zadań samodzielnych spółek – powiedział Krzysztof Mamiński.

PKP PLK ma pozostać niezależna w zakresie ustalania stawek i rozkładu jazdy

Prezes PKP SA mocno podkreślał, że koncepcja powstania holdingu w Polsce nie zakłada ograniczenia samodzielności instytucjonalnej, gospodarczej i prawnej wszystkich podmiotów wchodzących w jej skład.

– A tym samym uczestnictwo w nim PKP PLK wypełnia wszystkie dyrektywy, które mówią, że zarządca kolejowy musi być odseparowany od przewoźnika w zakresie ustalania rozkładów jazdy i ustalania stawek dostępu. Taki model jest przygotowany w Polsce – powiedział. Dodał, że połączenie spółek w holding korzystnie wpłynie na sytuację pasażera. Warto jednak przypomnieć, że przewoźnicy kolejowy, głównie samorządowi, zgłaszają masę skarg dotyczących planów podwyżki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

– Wydaje się logicznym to, aby w zakresie tej usługi była koordynacja dotycząca przedstawienia klientowi najlepszej oferty przewozowej. W tym zakresie zrobiliśmy już bardzo duży krok w postaci Wspólnego Biletu poprzez budowę taryfy degresywnej różnych przewoźników – ocenił Mamiński.

Jakie konsekwencje ekonomiczne?

Zdaniem prezesa PKP SA jest jednak wiele obszarów, które są wspólne dla wszystkich spółek z Grupy PKP i które trzeba należycie koordynować. Należy do nich np. „wspólna strategia sektora kolejowego Rzeczpospolitej”. Spółki te powinny mieć „wspólną wizję ekonomiczną, nadzór właścicielski, działania prawno-organizacje, informatykę i komunikację”, razem prowadzić zakupy finanse czy marketing usług transportowych.
Zdaniem Krzysztofa Mamińskiego powstanie holdingu przyniesie dobre konsekwencje finansowe.

– Jeśli uwspólnimy zakupy, usługę informatyczną, wykorzystując kompetencje i zasoby, które są w grupie, to możemy doprowadzić do lepszej efektywności. O jakich kwotach mówimy? Powiem w ten sposób: Grupa PKP za 2017 osiągnęła wynik netto 600 mln zł na plusie. 2018 ma nie być gorszym, a na pewno uzyskamy pół miliarda złotych zysku. Oszczędności (z tytułu istnienia holdingu – dop. red) pozwolą zbliżać się nam do 1 mld zysku rocznie – wyliczył prezes PKP SA.

– Przeciwnik koncepcji powstania holdingu PKP powie, że w Polsce nie ma prawa holdingowego. To proszę mi powiedzieć jak jest zorganizowany PGE, KGHM, PGNiG, Tauron, Azoty? – dodał na koniec.

Poprzednio Krzysztof Mamiński zaprzeczył, że wejście PKP PLK będzie szkodziło implementacji IV Pakietu Kolejowego w Polsce. Piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Holding PKP bez PLK

Prawo i polityka

Holding PKP bez PLK

Jakub Madrjas 04 lipca 2022

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Holding PKP bez PLK

Prawo i polityka

Holding PKP bez PLK

Jakub Madrjas 04 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5