Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

\"Mały atlas linii kolejowych Polski 2011\" - recenzja

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-06-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm/mg, Rynek Kolejowy, 10 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
\"Mały atlas linii kolejowych Polski 2011\" - recenzja
Na rynku wydawniczym pojawił się „Mały atlas linii kolejowych Polski 2011” Ryszarda Stankiewicza i Marcina Stiasnego, będący „okrojoną” wersją o wiele większej, monumentalnej wręcz pozycji, która została wydana w zeszłym roku.

We wrześniu zeszłego roku recenzowaliśmy książkę „Atlas linii kolejowych Polski 2010”. Pisaliśmy wówczas, iż wydawnictwo to „jest pozycją bezprecedensową. To pierwsza tego typu publikacja wydana w naszym kraju. Autorzy wykonali ogrom pracy – tworzenie tego kompendium trwało ponad 2 lata. Pierwotne plany zakładały napisanie swoistego almanachu polskich kolei, ale jak sami przyznają twórcy tej książki – „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, choć przeglądając wspomnianą publikację, ciężko byłoby znacznie powiększyć rozmiary tej i tak sporej pozycji, nie tworząc kolejnych kilku(nastu) tomów”. Powstało dzieło naprawdę pokaźnych rozmiarów, co zauważyli sami autorzy. W ten sposób pojawił się pomysł stworzenia wersji „odchudzonej”, która skupiałaby się przede wszystkim na mapach kolejowych.

Mała skala odwzorowania - 1:300 000 - zmniejsza dokładność opracowania, jednak trzeba przyznać, że dzięki ograniczeniu ilości znaków graficznych do niezbędnego minimum mapy są niezwykle wprost przejrzyste - czasem wydają się wręcz zbyt "puste". Na mapie znajdziemy wszelkie oznaczenia konieczne do uzyskania informacji linii kolejowej, takie jak ilość torów, numer linii, rozmieszczenie i nazwy stacji i przystanków czy kilometraż. Na mapie oznaczone są nawet lokomotywownie - choć dość mało czytelnym punktem. Z oznaczeń pozakolejowych umieszczono obszary miast, rzeki i szczyty górskie - co ułatwia orientację na mapie. Przydatny jest także mini-indeks umieszczony w rogu każdej strony. Brakuje jedynie granic administracyjnych województw. Można by także zastanowić się nad umieszczeniem na mapie lokalizacji przejazdów kolejowych, jednak nie wiadomo, czy ich duża ilość nie zmniejszyłaby czytelności mapy. W przeglądaniu atlasu bardzo pomaga nowy, mniejszy format i umieszczenie legendy na rozkładanej obwolucie.

Autorzy wyrażają nadzieję, że publikacja stanie się niezbędnym elementem wyposażenia każdego „kolejowego podróżnika”. My jesteśmy tego pewni.


Zawartość publikacji:

• ogólny skorowidz map,
• 92 arkusze map ogólnych Polski w skali 1:300 000,
• 24 mapy największych węzłów w skali 1:25 000 – 1:100 000 np. (m.in. Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Górnośląski Okręg Przemysłowy, Kędzierzyn-Koźle, Kostrzyn, Kraków, Lublin, Opole, Poznań, Rybnik, Szczecin, Toruń, Wałbrzych, Wrocław, Warszawa),
• zestawienie muzeów, skansenów i kolei turystycznych,
• mapa podróżnika (możliwość zaznaczania swoich informacji, zaliczonych linii itd.),
• legendy i tłumaczenia skrótów w językach: polskim, angielskim, niemieckim i czeskim

Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny, „Mały atlas linii kolejowych Polski 2011”, Wydawnictwo Eurosprinter 2011, ISBN 978-83-931006-3-7, 132 str.


 

\         \         \

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5