Trwa budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej, dzięki której pociągi do Zakopanego pojadą nawet 15 minut krócej. Inwestycja za ponad 42 mln zł ma zakończyć się w tym roku a jej oddanie planowane jest w 2017 roku.
W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy, najkrótszy czas przejazdu z Krakowa Głównego do Zakopanego ma pociąg EIC „Tatry”, 3 godziny 14 minut. Jeszcze w 2003 roku podróż najszybszym połączeniem na tej trasie zajmowała około 2 godziny 46 minut. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace nad budową dwóch łącznic kolejowych, które skrócą czas przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego o blisko 30 minut. O nowym peronie, wybudowanym w ramach łącznicy w Krakowie Krzemionkach, pisaliśmy
tutaj.
Łącznica w Suchej Beskidzkiej
W ramach budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej powstanie nowy odcinek torów o długości około 700 m, w ciągu linii kolejowych Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka. Oprócz torowiska, wybudowany zostanie również most na rzece Stryszawce i przystanek kolejowy w Suchej Beskidzkiej, na wysokości placu targowego. W trakcie wcześniejszych zamknięć torowych wybudowano głowice rozjazdowe w miejscach "wpięcia" nowej łącznicy w istniejącą infrastrukturę, czyli w linię ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej i z Suchej Beskidzkiej do Chabówki. Dzięki temu nie będzie już konieczności zamknięć torowych i wstrzymania ruchu kolejowego do/z Suchej Beskidzkiej.
– W maju br., w ramach tej inwestycji rozpoczęły się prace przy budowie mostu w Suchej Beskidzkiej. Będzie to obiekt jednoprzęsłowy, o długości prawie 90 metrów. Wykonane już zostało palowanie i wykonawca przystąpił do zbrojenia podpór dla tego obiektu oraz rozpoczął budowę murów oporowych wraz z robotami ziemnymi pod torowisko – poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowy przystanek będzie posiadał 200-metrowy peron. Zostanie on wyposażony m.in. w oświetlenie, tablice informacyjne i windy, które mają zapewnić komfortową obsługę podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. PKP PLK deklarują, że obiekty te, jak również parking przy peronie, zapewnią lepszy dostęp do pociągów.
Peron to nie wszystko
Budowa łącznicy obejmuje również powstanie murów oporowych. W zakresie prac znajduje się również instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń teletechnicznych i elektroenergetycznych. Powstaną również przejazdy kolejowo-drogowe, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa użytkowników ruchu kolejowego, samochodowego i pieszego. Wykonawcą inwestycji jest firma Skanska.
– Łączny koszt budowy łącznicy kolejowej, obejmującej nowy odcinek torów, most i przystanek kolejowy, to ponad 42 mln zł brutto. W efekcie ta inwestycja skróci podróż o ok. 15 minut w kierunku Zakopanego. Kolejny kwadrans zyskają pasażerowie dzięki budowie łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki realizowanej przez PLK za 258 mln zł – tłumaczy Dorota Szalacha.
Zgodnie ze wcześniejszymi planami, łącznica miała powstać w 2015 roku. Później jej zakończenie i oddanie do użytku było planowane na koniec 2016 roku. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe termin zakończenia prac budowlanych określają na koniec 2016 roku. Testy i odbiory techniczne mają rozpocząć się na początku 2017 r.