Samorząd województwa małopolskiego zapowiada podpisanie "w najbliższym czasie" umowy z Newagiem na nowy tabor kolejowy. W II kwartale tego roku ogłoszony zostanie przetarg na budowę zaplecza technicznego Kolei Małopolskich w Oświęcimiu.
Jak poinformował na dzisiejszym briefingu prasowym wicemarszałek Łukasz Smółka, przetarg na zakup 25 nowoczesnych pociągów jest (po 3 próbach) blisko rozstrzygnięcia.
8 marca otwarto ofertę, a jak podano umowa z Newagiem "zostanie podpisana w najbliższym czasie". Przy
braku pozyskania środków z Krajowego Programu Odbudowy przez województwo, finansowanie wciąż jest niepewne; pierwsze sześć pojazdów ma zostać kupionych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
Średnio 437 pociągów dziennie
Jak informuje samorząd w roku 2023 zamawiana praca eksploatacyjna wynosiła około 8,11 miliona pociągokilometrów (pckm), natomiast w obecnym zaplanowana została poziomie 9,11 mln pckm. To oznacza wzrost o milion pckm w ciągu roku, a w ciągu ostatniej dekady podwojenie tej wartości. skorzystała rekordowa liczba 20,15 mln podróżnych, to jest o 3,75 mln osób więcej niż rok wcześniej. Każdego dnia do dyspozycji mieszkańców jest średnio 437 pociągów.
Od 2 kwietnia, w związku z wprowadzeniem letniej siatki połączeń lotniczych, na trasie Kraków - Balice będzie jeździć dodatkowy pociąg nocny. Ze stacji Kraków Główny wyruszy o godz. 00:46, natomiast z lotniska o godz. 01:17. Województwo sukcesywnie rozbudowuje park taborowy. 47 dostępnych pociągów obsługuje dwóch operatorów, Koleje Małopolskie i Polregio. Najnowszy nabytek stanowi 13 nowoczesnych pojazdów dostarczonych w roku 2021 roku (EN76B z PESY Bydgoszcz i EN78A z NEWAG-u Nowy Sącz). Aby zadbać o zwiększony tabor, w 2023 roku w Krakowie
otwarto nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Małopolskich.
Kolejne zaplecze w Oświęcimiu
– Jeśli umowa na zakup 25 nowych pojazdów dojdzie do skutku, potrzebne nam będzie nowe zaplecze techniczne. To w Krakowie ma swoją określoną przepustowość. Dlatego na przełomie kwietnia i maja ogłosimy przetarg na budowę nowego zaplecza technicznego w Oświęcimiu. Wykonywanie bieżących napraw i okresowych przeglądów jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania pociągów. Nowy tabor, nowe zaplecze i nowe możliwości. Bo chcemy docierać do najmniejszych nawet miejscowości, z korzyścią dla każdego mieszkańca naszego regionu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego 2030 – wyjaśnia wicemarszałek Łukasz Smółka cytowany w komunikacie.
Zauważalny rozwój dotyczy także
Małopolskich Linii Dowozowych (MLD). Ten ważny projekt zwiększył liczbę linii komunikacyjnych, obsługiwanych autobusami w małopolskich barwach. O ile w 2023 roku pasażerowie mogli korzystać z 39 linii, o tyle w tym roku będzie ich 50. Rośnie liczba pasażerów korzystających z tej formy podróży. W zeszłym roku było ich ponad 2 mln. Operatorem MLD jest Spółka Koleje Małopolskie, która konsekwentnie rozwija ten segment działalności. W grudniu 2023 roku na trasy wyjechało siedem nowych autobusów hybrydowych.
Od 1 sierpnia 2023 roku wdrożono również
pewną formę wspólnego biletu. – Planowane jest wdrożenie kolejnych rozwiązań, ułatwiających podróżowanie po Małopolsce. Bilety półroczne, roczne czy wieloprzejazdowe – zapowiedział wicemarszałek Smółka.