Partnerzy serwisu:
Biznes

Małopolskie kupi 4 pociągi. Jest szansa na 5 kolejnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
24-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Małopolskie kupi 4 pociągi. Jest szansa na 5 kolejnych
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.plRabka Zdrój
Niezbyt pozytywne wieści płyną z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w aspekcie zakupu taboru. Alokacja przeznaczona na ten cel nie pokrywa się ze sporym zainteresowaniem samorządów chętnych zakupić nowy tabor. W konsekwencji może okazać się, że z dofinansowania skorzystają nieliczni lub też zostanie ono znacząco obniżone dla wszystkich beneficjentów.

Sprawa dofinansowania unijnego na zakup nowego taboru była powodem zmniejszenia liczby zamówienia przez marszałka województwa małopolskiego. Jak wyjaśnił Jacek Krupa, województwo planowało, żeby na wszystkich liniach jeździły nowoczesne pociągi, a do tego samorząd potrzebuje zakupić jeszcze około 15 składów. – Takie rzeczywiście były nasze plany na rok 2018-2019. Były one oparte na dotychczasowych zasadach kupna, a inaczej – dofinansowania. Jak kupowaliśmy pociągi z poprzedniej perspektywy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, to dofinansowanie wynosiło 85% ze środków unijnych – tłumaczył marszałek.

Mało pieniędzy na tabor

Teraz rzeczywiście wszystko wskazuje na to, że tak dużego dofinansowania już nie będzie. Jak podał Krupa, Ministerstwo Rozwoju poinformowało z początkiem roku, że maksymalnie może ono wynieść do 50%. Co więcej, od wielkości zainteresowania beneficjentów środkami na zakup taboru, wartość dofinansowania może ulec zmniejszeniu lub mogą otrzymać je tylko nieliczni. Wszystko jest na razie w fazie opracowywania, bo nie wpłynęły jeszcze wnioski.

Do tej pory ze środków z obecnej perspektywy UE przewoźnicy podpisali lub zrealizowali umowy na zakup 81 nowych pojazdów wartych ok. 1,4 mld zł. W planach są jeszcze zakupy lub remont co najmniej 177 składów za kwotę ponad 3,6 mld zł. W osi priorytetowej 5.2 dotyczącej zakupu lub modernizacji taboru przeznaczonych jest z kolei wyłącznie 1,03 mld zł.

– Tu mamy kilka elementów. Program Operacyjny został wynegocjowany jakiś czas temu z określonymi założeniami i my musimy je teraz realizować. Na ten moment trzeba sobie powiedzieć, że dofinansowanie będzie wyłącznie takie – podkreśla Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. – Jeśli inwestycje twarde będą szły źle, czego nie zakładam, to wtedy programy taborowe zyskają na wartości i zwiększonym dofinansowaniu. Jednak na ten moment nie ma takiej możliwości – dodaje.

KMł z nadzieją na kolejne

Jak poinformował z kolei Grzegorz Stawowy, od niedawna prezes spółki Koleje Małopolskie, urząd marszałkowski województwa małopolskiego jeszcze w maju złoży wniosek do programu Infrastruktura i Środowisko o pieniądze na zakup czterech nowych pociągów. Beneficjenci mają na to czas do 31 maja tego roku. Rozstrzygnięcie rozpatrywania wniosków ma nastąpić w październiku lub listopadzie.

Ponadto Stawowy, jak przyznał w regionalnych mediach, województwo ma szansę na zakup większej liczby składów. – Namawiamy marszałka, żeby oprócz tego zaczął rozmowy o przesunięciu 20 milionów euro w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na zakup nowego taboru, co pozwoliłoby na zakup około pięciu nowych składów – wyjaśnia. Dodaje, że przetarg powinien ruszyć jeszcze pod koniec 2017 roku lub na początku 2018 roku. Nowe pociągi mają umożliwić spółce poszerzenie swojej oferty przewozowej.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-Pomorskie kupuje 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Kujawsko-Pomorskie kupuje 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Jakub Rösler 28 lutego 2022

Przyszłość rynku taboru: Więcej wynajmu i leasingu?

Tabor i technika

Lubelskie ma problem. Drugi przetarg na zakup ezetów unieważniony

Tabor i technika

Lubelskie zamawia 11 elektrycznych dwuczłonowych pociągów

Tabor i technika

Olsztyn unieważnia przetarg na tramwaje. Solaris za drogi

Zintegrowany transport

Koleje Słoweńskie zamawiają 25 pociągów. Pesa w gronie faworytów

Tabor i technika

Zobacz również:

Kujawsko-Pomorskie kupuje 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Kujawsko-Pomorskie kupuje 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Jakub Rösler 28 lutego 2022

Przyszłość rynku taboru: Więcej wynajmu i leasingu?

Tabor i technika

Lubelskie ma problem. Drugi przetarg na zakup ezetów unieważniony

Tabor i technika

Lubelskie zamawia 11 elektrycznych dwuczłonowych pociągów

Tabor i technika

Olsztyn unieważnia przetarg na tramwaje. Solaris za drogi

Zintegrowany transport

Koleje Słoweńskie zamawiają 25 pociągów. Pesa w gronie faworytów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5