Roman Ciepiela, wicemarszałek woj. małopolskiego, ocenił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że koncepcja podziału Przewozów Regionalnych na mniejsze spółki jest zasadna, o ile wcześniej nastąpi oddłużenie PR.
W najbliższych miesiącach rozstrzygnie się przyszłość Przewozów Regionalnych. Jak poinformował niedawno wiceszef MIR Zbigniew Klepacki, spółka pójdzie albo drogą „renacjonalizacji”, czyli przejęcia PR ponownie przez Skarb Państwa, czego domagają się m.in. związkowcy (jak również część polityków opozycyjnych), albo drogą „regionalizacji”, czyli dalszego usamodzielniania oddziałów wojewódzkich, aż do podziału PR na mniejsze podmioty. Do tego modelu wprost skłania się wiceminister Klepacki, jak również popiera go część marszałków (zwłaszcza zarządzających dużymi województwami, generującymi potencjał dla istnienia spółek makroregionalnych).
Małopolska też przychyla się do tej koncepcji. – Aktualnie trwają prace, które mają na celu wypracowanie rozwiązań, jakie określą model dalszych działań prowadzących do zrestrukturyzowania spółki. Rozważane są różne warianty restrukturyzacji. Optymalny scenariusz zostanie wypracowany na podstawie szczegółowych analiz. Województwo Małopolskie korzystnie ocenia jednak wariant podziału Przewozów Regionalnych po ich uprzednim oddłużeniu – ocenia wicemarszałek woj. małopolskiego Roman Ciepiela.
Należy jednak podkreślić, że wśród marszałków nie ma zgody co zasady funkcjonowania rynku przewozów regionalnych w przyszłości. Zwłaszcza marszałkowie małych województw obawiają się podziału PR; ich zdaniem spółka nadal powinna stanowić monolit, gdyż tworzenie nowych spółek w oparciu o małe województwa może utrudnić organizację przewozów. Sygnalizowali to, za pośrednictwem „RK”, m.in. marszałkowie woj. lubelskiego i lubuskiego.
O konsensus będzie trudno, nie mniej jednak, jak zauważył Roman Ciepiela, deklaracja współpracy na rzecz wypracowania szczegółowych rozwiązań, została podpisana, w formie listu intencyjnego, przez wiceministra Klepackiego, marszałków i kierownictwo PR, podczas Konwentu Marszałków – 10 kwietnia w Busku Zdroju.
Małopolska to szóste województwo, które zdecydowało się w ostatnich latach na powołanie własnej spółki przewozowej. Koleje Małopolskie rozpoczną funkcjonwanie w grudniu br., początkowo na trasie Kraków – Wieliczka, z czasem także na innych trasach (do lotniska Balice, Trzebinia – Kraków – Tarnów i Sędziszów/Kozłów – Kraków – Skawina). Model funkcjonowania spółki (podział rynku między PR i podmiot wojewódzki) będzie zatem zbliżony do modelu funkcjonowania Kolei Wielkopolskich, Kolei Dolnośląskich i – także planowanej do uruchomienia w tym roku – Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.