Pod koniec stycznia minęły dwa lata od inauguracyjnego przejazdu pierwszego z pięciu pociągu Acatus II, które za 91 mln zł kupiła Małopolska. Od blisko dwóch miesięcy cztery z pięciu z nich już stoją na bocznicy w Krakowie z powodu wysokiego zużycia zestawów kołowych. Dlaczego pociągi do tej pory nie zostały naprawione?
Od grudnia 2012 roku cztery z poŚród pięciu pociągów bydgoskiej PESY, które posiada województwo małopolskie, stoją na bocznicy. Składy wykorzystywane są w połączeniach uruchamianych przez Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych. Z informacji, do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, że pociągi nie są wykorzystywane do obsługi połączeń z powodu granicznego zużycia zestawów kołowych.
PESA winna?
Dlaczego w okresie zimowym składy zamiast służyć pasażerom stoją na bocznicy? Według Barbary Węgrzynek z Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych to producent nie wywiązał się z progu kilometrowego.
– Pojazdy typu Acatus II zostały wyłączone z eksploatacji z uwagi na graniczne zużycie zestawów kołowych. Zużycie zestawów kołowych nie jest defektem tylko zużyciem eksploatacyjnym z uwagi na osiągnięty próg kilometrowy, z którego nie wywiązał się producent. Cztery pojazdy oczekują na wymianę, jeden jest wykorzystywany do obsługi połączeń – powiedziała w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Barbara Węgrzynek, rzecznik prasowy Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
PESA zapłaci za naprawę
Minimalny przebieg pojazdów do pierwszego „toczenia kół” okreŚlony był na poziomie 100 tys. km. Składy Acatus II jeżdżą w Małopolsce dwa lata. WłaŚcicielem składów jest województwo małopolskie, Przewozy Regionalne tylko użytkują pociągi, stąd do tej pory nie było jasne kto zapłaci za naprawę.
– Po długich rozmowach z producentem ustalono, że nastąpi wymiana wyeksploatowanych zestawów kołowych w trybie pilnym, co umożliwi powrót pojazdów do eksploatacji. Przyczyny nadmiernego zużycia zestawów kołowych zostaną ustalone po specjalistycznych badaniach. Koszt wymiany pokryje firma produkująca pojazdy – poinformowała Barbara Węgrzynek.
– Pierwszy z pojazdów EN 77 001 od 4 lutego br. Przebywa u producenta pojazdów tj. w Zakładach PESA Bydgoszcz S.A. Wymiana zestawów w tym pojeździe potrwa około 3 tygodni, potem sukcesywnie kierowane zostaną kolejne pojazdy. Trzeba liczyć się z tym, że czas potrzebny do wymiany zestawów we wszystkich pojazdach może wynosić 3-4 miesiące – dodaje Barbara Węgrzynek.
Pomieszane relacje
Wszystkie pociągi Acatus II, jakie posiada województwo małopolskie, mają nadane swoje unikalne nazwy kojarzone z obszarami do których miały kursować. Pomimo tych zapowiedzi ze strony Urzędu Marszałkowskiego odnoŚnie przypisanych tras już na samym początku obiegi były mieszane. Składy kursowały nieregularnie a pasażerów przyzwyczajonych początkowo do komfortowego „Dunajca” Kraków – Nowy Sącz czy „Jaworzyny” Kraków – Krynica spotkało po pewnym czasie rozczarowanie.