Kontynuujemy przegląd projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. W Małopolsce jest ich pięć, za to aż trzy z nich dotyczą budowy nowych linii kolejowych: do Myślenic, Niepołomic i Olkusza. Jeśli dodać, że w planach krajowych jest jeszcze nowe linia Podłęże – Piekiełko i cztery kolejne w ramach projektu CPK, to zamierzenia są iście mocarstwowe.
Zakończył się pierwszy etap Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych trafiło blisko 100 wniosków. Zgłoszenia zostały wysłane ze wszystkich województw. Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Nie mamy jeszcze listy projektów, ale będziemy je sukcesywnie opisywać w ramach dostępnych Redakcji "Rynku Kolejowego" informacji.
Dotychczas opisaliśmy
10 projektów złożonych przez województwo Podkarpackie oraz
pięć propozycji Dolnego Śląska. Pisaliśmy również, że żadnego projektu nie złożyło województwo pomorskie; zrobiły to jednak samorządy niższego szczebla – są to 2 projekty, które wkrótce również opiszemy. Wszystkie informacje o projektach
będziemy umieszczać w tym wątku.
Małopolskie chce budować aż trzy linie kolejowe
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Michał Drewnicki z biura prasowego marszałka Małopolski, ten samorząd zgłosił pięć projektów do programu. Aż trzy z nich dotyczą budowy nowych linii kolejowych. Pierwszy to budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice. O tym
projekcie piszemy już od 2017 roku. Przygotowano już tzw. Koncepcję z elementami Studium Wykonalności projektu pod nazwą: „Nowa jakość w obsłudze szynowym transportem zbiorowym gmin Województwa Małopolskiego: Kraków, Świątniki Górne, Siepraw i Myślenice. Projekt został zgłoszony w wariancie rekomendowanym wg przygotowanej koncepcji oraz w wariancie przez Głogoczów, opracowanym przez Gminę Myślenice.
Drugim projektem jest budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz, z budową łącznicy kolejowej w Jaworznie. To oddzielne oddzielne, co
opisywaliśmy w tym miejscu; łącznica pozwoliłaby w stosunkowo szybko skrócić czas przejazdu pomiędzy Olkuszem a Krakowem. Nowa linie kolejowa miałaby krótszy przebieg, przez Jurę Krakowsko-Częstochowską - opracowanie studium nowej linii
deklarowało dwa lata temu województwo.
Trzeci projekt budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice, o którym dotąd niewiele było wiadomo – wkrótce postaramy się opisać go szerzej.
Dwie rewitalizacje
Oprócz tego do programu Kolej Plus zgłoszona została rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odc. Sucha Beskidzka – Żywiec celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec (koszty wg opracowanego Studium Wykonalności dla Rewitalizacji Linii Kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka, wg rekomendowanych w studium wykonalności wariantów W1 i W1a, koszty dotyczą całego odcinka obejmującego Województwo Małopolskie i Województwo Śląskie). To niewątpliwie sukces Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”, które
od lat walczy o modernizację tego odcinka. Zgłoszenie tego projektu do Kolej Plus jest jednocześnie zaskakujące, bo linię planowano remontować z pieniędzy z nowej perspektywy finansowej UE.
Ostatnim projektem jest rewitalizacja linii kolejowej nr 108 i 110 na odc. Gorlice – Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło. Do Gorlic nie ma ani dobrej infrastruktury torowej,
ani też oferty przewozowej. Dotąd w zakresie planów dla linii 108 koncentrowano się na bieszczadzkim odcinku Jasło – Nowy Zagórz, dla którego
przygotowywana jest dokumentacja. Pomiędzy Stróżami a Jasłem
wykonano pewne prace, ale jakość infrastruktury nie jest zadowalająca. O rewitalizację linii zabiegały od lat lokalne samorządy. Co ciekawe, zgłoszony odcinek Gorlice – Jasło leży w dużej części w województwie Podkarpacki, które z kolei
zgłosiło do programu budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło.
W Małopolsce powstanie aż osiem nowych linii kolejowych?
Warto zauważyć, że zgłoszone do Kolej Plus projekty wcale nie wyczerpują planów i zapowiedzi dotyczących Małopolski. Oprócz modernizacji istniejących linii kolejowych prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego,
przygotowywana jest już budowa nowej linii Podłęże – Piekiełko. Do tego budowę aż czterech kolejnych linii
zawiera program CPK: nr 111, odcinek Biała Błotna – Węzeł Małopolsko-Śląski, nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków, nowy odcinek linii nr 73 Busko-Zdrój – Tarnów i nowa linia Tarnów - Nowy Sącz, alternatywnie do modyfikacji przebiegu istniejącej linii nr 96. A zapowiadany jest jeszcze,
na razie dość enigmatyczny, tzw. Program Transportowy Podtatrza. Plany są zatem oszałamiające.