fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAStacja Jaworzno Szczakowa
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zapowiada, że prawdopodobnie w marcu 2022 będzie można dojechać bezpośrednio pociągiem z 35-tysięcznego Olkusza do Krakowa. Nie będzie to jednak połączenie szybkie.
Od grudnia 2021 z Katowic do Sławkowa dojeżdża 14 pociągów Polregio. 9 z nich jedzie dalej, w kierunku Olkusza, Tunelu, Sędziszowa czy nawet Kielc (jedynie dwa pociągi). Wydłużenie wszystkich par pociągów do Olkusza z Katowic wymagało by dopłaty ze strony Małopolski, ta ma jednak inne plany.
Pociągi Kraków – Olkusz być może od marca
Region, pomimo niekorzystnego położenia linii kolejowych, chciałby umożliwić dojazd do Krakowa, który dla Olkusza jest stolicą województwa. Najłatwiej takie połączenie przygotować z wykorzystaniem linii 156 z Bukowna do Jaworzna, gdzie przez kilkanaście lat tylko sporadycznie kursowały pociągi pasażerskie. W Jaworznie będzie można przesiąść się na pociąg do Krakowa (lub Katowic), ale Małopolska zapowiada też bezpośrednie pociągi, które będą kursować ze zmianą kierunku jazdy właśnie w Jaworznie.
– Już przygotowujemy się do uruchomienia bezpośredniego połączenia z Olkusza do Krakowa. Więcej informacji podamy bliżej wprowadzenia korekty rozkładu jazdy, która wypada na 13 marca. Uważam, że pasażerowie będą zadowoleni z oferty – powiedział wicemarszałek województwa Małopolskiego Łukasz Smółka.
Pociągiem wolniej niż busem
Czy pociągi w relacji Olkusz – Kraków spotkają się z zainteresowaniem? Już teraz wiadomo, że będą miały mocną konkurencję. Busy między miastami kursują często i przemierzają odcinek średnio w godzinę, są też tanie (bilet normalny to wydatek od 8 do 10 złotych). Tymczasem już wiadomo, że przejazd regionalnym pociągiem potrwa o około 15 do 20 minut dłużej. Nawet odpowiednią prędkością nie da się bowiem oszukać geografii – trasa drogowa jest o połowę krótsza. Co więcej, sporo zależy od taboru, jaki na linię skieruje Małopolska. Kursujące z Katowic do Sławkowa (i dalej do Olkusza) pociągi Polregio, to przeważnie nie zachęcające do podróży EN57.
Kiedy powstanie łącznica Pieczyska – Borowa Górka?
Komunikację Olkusza z Krakowem mogłaby poprawić zapowiadana budowa łącznicy Pieczyska – Borowa Górka, która miała, według zapewnień rządu i PKP, być gotowa w 2023 roku. Wiadomo już, że nie ma na to szans. Szacuje się, że powstanie łącznicy skróciłoby czas przejazdu pociągów Olkusz – Kraków o około 10 minut… i wciąż byłby dłuższy niż busami, bowiem, jak informowało dwa lata temu PKP PLK, „przewidywany czas przejazdu pociągiem regionalnym dla odcinka Olkusz – Kraków Główny po wykonaniu łącznicy, przy założeniu postojów na wszystkich przystankach, wyniesie około 66 min.”
Województwo małopolskie, w ramach programu Kolej Plus, opracuje wstępne studium planistyczno-prognostycznych dla budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz. Jednak powstanie szybkiej linii na najkrótszej trasie – przez Jurę Krakowsko-Częstochowską, jest mało prawdopodobne. Warunki geologiczne są trudne, wzniesienia spore, a teren Jury atrakcyjny przyrodniczo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.