Województwo Małopolskie przygotowuje się do wyboru przewoźnika kolejowego na okres aż 15 lat.
Samorząd województwa małopolskiego opublikował wstępne ogłoszenie informacyjne przed udzieleniem zamówienia na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.
Będzie on obejmować linie kolejowe obsługiwane obecnie przez Polregio (ok. 4,5 mln pckm rocznie). To odcinki:
- Katowice – Olkusz – Sędziszów;
- Kraków – Sędziszów;
- Kraków – Tarnów – Rzeszów;
- Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój;
- Stróże/Gorlice – Jasło;
- Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane;
- Sucha Beskidzka – Żywiec;
- Kraków – Wadowice – Bielsko-Biała;
- Kraków – Trzebinia – Olkusz;
- Kraków – Trzebinia – Oświęcim;
- Oświęcim – Czechowice-Dziedzice;
- Kraków – Oświęcim;
- Kraków Główny – Kraków Nowa Huta – Podłęże;
- Chabówka – Nowy Sącz;
- Kraków – Katowice.
Samorząd podkreśla, że w przypadku linii komunikacyjnych wykraczających poza obszar województwa małopolskiego uruchomienie przewozów na tych liniach może być uzależnione od uprzedniego zawarcia stosownych porozumień z sąsiednimi województwami. Zastrzega też możliwość, kursowania pociągów w relacjach skróconych i łączonych względem powyższych.
Obecnie na mocy umów wieloletnich z samorządem przewozy kolejowe w województwie wykonują Koleje Małopolskie i Polregio. Umowa Polregio z województwem kończy się właśnie w grudniu 2026 roku. Koleje Małopolskie mają dłuższą umowę, przyznaną w ramach powierzenia do 2030 roku. Wykonują one ok. 3,3 mln pckm rocznie.
W świetle
unijnego IV pakietu kolejowego kolejne umowy muszą być poprzedzane przetargami. Nowe rozdanie zacznie obowiązywać od grudnia 2026 roku; szczególnie istotną informacją jest to, że województwo planuje podpisywać umowy na okres aż 15 lat. Zapowiedziana została również możliwość podziału obsługi na poszczególne zadania, co ułatwia wejście na rynek konkurencji.