Aż 20 mln pasażerów przewieziono koleją w Małopolsce w 2023 roku. Stało się to dzięki 437 pociągom, wyjeżdżającym codziennie na trasy - informuje samorząd województwa.
Poprzedni rok, dzięki Kolejom Małopolskim, Polregio i Kolejom Śląskim, był rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Jeszcze w 2014 roku w Małopolsce przewieziono 4,2 mln pasażerów. – W przypadku Kolei Małopolskich w poprzednim roku liczba podróżnych wzrosła do 9,5 mln, a gdyby doliczyć dwa mln ludzi korzystających z autobusowych linii dowozowych, to mieliśmy 11,5 mln pasażerów – podkreślił Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich cytowany w komunikacie. W podobnym tonie wypowiedział się Tadeusz Kluska, zastępca dyrektora małopolskiego zakładu Polregio, wskazując 25 procentowy wzrost liczby podróżnych w 2023 roku w stosunku do roku wcześniejszego.
– Stawiamy na współpracę z kolejarzami, wójtami, burmistrzami i prezydentami miast. To dlatego odnotowaliśmy sukces w postaci ponad 20 mln pasażerów, docierających szybko i komfortowo do pracy, szkół, na studia czy do szpitali. 437 pociągów poruszających się codziennie po całej Małopolsce, nawet na styku z województwami śląskim i świętokrzyskim, potwierdza, że pieniądze zainwestowane w transport kolejowy są dobrze wykorzystywane – zauważył wicemarszałek Łukasz Smółka.
Województwo małopolskie podkreśla, że rozwija ofertę przewozową w transporcie kolejowym. Podaje następujące przykłady:
1. Aglomeracja krakowska:- na linii SKA1 pociągi do Wieliczki kursują co 30 minut w godzinach od 6.00 do 18.00;
- połączona została relacja wybranych pociągów linii SKA2 Sędziszów – Kraków i Kraków – Skawina – Oświęcim oraz SKA3 Tarnów – Kraków i Kraków – Trzebinia – Oświęcim;
- w kolejnych edycjach rozkładu jazdy liczba połączeń przelotowych przez Kraków Główny będzie się dalej zwiększać.
2. Oświęcim:
- przedłużone zostały do Oświęcimia wszystkie połączenia linii SKA2, kończące wcześniej bieg w Podborach Skawińskich i Przeciszowie;
- przywrócono codzienne połączenia Kraków – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice:
- po 11 latach przerwy znów czynne w ruchu pasażerskim są wszystkie cztery kierunki wyjazdowe z Oświęcimia. W chwili obecnej do Oświecimia z Kakowa można już dochechać zarówno od strony Trzebini jak i Skawiny
3. Linia Kraków – Zakopane
- dzięki zakończeniu trwającej kilka lat modernizacji linii, pociągi kursują przez cały rok bez komunikacji zastępczej:
- zwiększona została dwukrotnie liczba połączeń Polregio relacji Kraków – Zakopane, z trzech do sześciu;
- pojawiły się cztery nowe przystanki osobowe na wspomnianej trasie czyli Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna oraz Poronin Misiagi;
- oddana została łącznica omijająca stację Chabówka, z której korzystają m.in. pociągi przyspieszone Kolei Małopolskich i Kolei Śląskich.
W 2024 roku zaplanowano pracę eksploatacyjną 9,11 mln pociągokilometrów (pockm), o milion więcej niż w roku 2023. Na transport kolejowy w budżecie województwa w tym roku zaplanowano 353,39 mln zł. Dzięki współpracy Małopolski i Krakowa, a także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin, wchodzących w skład tego stowarzyszenia, mieszkańcy regionu od 1 sierpnia 2023 roku podróżują na jednym bilecie autobusami, tramwajami i pociągami.
Jak podają Koleje Małopolskie, województwo sukcesywnie rozbudowuje park taborowy. Dotychczas kupiono 47 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, eksploatowanych przez Koleje Małopolskie (30) i Polregio (17). Trzynaście najnowszych pojazdów z bydgoskiej PESY i nowosądeckiego Newagu zapewnia najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa podróży. Są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej, automaty biletowe, WiFi i miejsca do przewozu rowerów. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia województwo aktualnie prowadzi postępowanie przetargowe na kupno 25 pojazdów.
– Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Jeden bilet daje wiele możliwości podróży. Pociągami w Małopolsce można było dotrzeć na Puchar Świata w skokach narciarskich w Zakopanem, a niebawem dojedziemy na ferie zimowe. Co ciekawe, fotele zastosowane w pociągach wybierali uczniowie w moim gabinecie, zwracając uwagę nie tylko na wygodę i kolor, ale także na miejsce na USB i ładowarkę do telefonu. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim pasażerom, którzy codziennie wybierają kolej jako najbezpieczniejszą formę transportu – podsumował wicemarszałek Łukasz Smółka.
W 2023 roku otwarto zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. W hali znajdują się trzy tory o długości 140 m. Na dwóch z nich są wykonywane bieżące naprawy taboru oraz przeglądy okresowe. Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym, zapewniająca całoroczne mycie i czyszczenie taboru. Niewątpliwymi korzyściami z własnego zaplecza jest oszczędność czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu i wyeliminowanie ryzyka oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów. Nowy obiekt przyczynił się do powstania nowych miejsc pracy.