Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rekordowe przewozy kolejowe w Małopolsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Podziel się ze znajomymi:

Aż 20 mln pasażerów przewieziono koleją w Małopolsce w 2023 roku. Stało się to dzięki 437 pociągom, wyjeżdżającym codziennie na trasy - informuje samorząd województwa.

Poprzedni rok, dzięki Kolejom Małopolskim, Polregio i Kolejom Śląskim, był rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Jeszcze w 2014 roku w Małopolsce przewieziono 4,2 mln pasażerów. – W przypadku Kolei Małopolskich w poprzednim roku liczba podróżnych wzrosła do 9,5 mln, a gdyby doliczyć dwa mln ludzi korzystających z autobusowych linii dowozowych, to mieliśmy 11,5 mln pasażerów – podkreślił Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich cytowany w komunikacie. W podobnym tonie wypowiedział się Tadeusz Kluska, zastępca dyrektora małopolskiego zakładu Polregio, wskazując 25 procentowy wzrost liczby podróżnych w 2023 roku w stosunku do roku wcześniejszego.

– Stawiamy na współpracę z kolejarzami, wójtami, burmistrzami i prezydentami miast. To dlatego odnotowaliśmy sukces w postaci ponad 20 mln pasażerów, docierających szybko i komfortowo do pracy, szkół, na studia czy do szpitali. 437 pociągów poruszających się codziennie po całej Małopolsce, nawet na styku z województwami śląskim i świętokrzyskim, potwierdza, że pieniądze zainwestowane w transport kolejowy są dobrze wykorzystywane – zauważył wicemarszałek Łukasz Smółka.

Województwo małopolskie podkreśla, że rozwija ofertę przewozową w transporcie kolejowym. Podaje następujące przykłady:

1. Aglomeracja krakowska:
  • na linii SKA1 pociągi do Wieliczki kursują co 30 minut w godzinach od 6.00 do 18.00;
  • połączona została relacja wybranych pociągów linii SKA2 Sędziszów – Kraków i Kraków – Skawina – Oświęcim oraz SKA3 Tarnów – Kraków i Kraków – Trzebinia – Oświęcim;
  • w kolejnych edycjach rozkładu jazdy liczba połączeń przelotowych przez Kraków Główny będzie się dalej zwiększać.

2. Oświęcim:
  • przedłużone zostały do Oświęcimia wszystkie połączenia linii SKA2, kończące wcześniej bieg w Podborach Skawińskich i Przeciszowie;
  • przywrócono codzienne połączenia Kraków – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice:
  • po 11 latach przerwy znów czynne w ruchu pasażerskim są wszystkie cztery kierunki wyjazdowe z Oświęcimia. W chwili obecnej do Oświecimia z Kakowa można już dochechać zarówno od strony Trzebini jak i Skawiny

3. Linia Kraków – Zakopane
  • dzięki zakończeniu trwającej kilka lat modernizacji linii, pociągi kursują przez cały rok bez komunikacji zastępczej:
  • zwiększona została dwukrotnie liczba połączeń Polregio relacji Kraków – Zakopane, z trzech do sześciu;
  • pojawiły się cztery nowe przystanki osobowe na wspomnianej trasie czyli Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna oraz Poronin Misiagi;
  • oddana została łącznica omijająca stację Chabówka, z której korzystają m.in. pociągi przyspieszone Kolei Małopolskich i Kolei Śląskich.

W 2024 roku zaplanowano pracę eksploatacyjną 9,11 mln pociągokilometrów (pockm), o milion więcej niż w roku 2023. Na transport kolejowy w budżecie województwa w tym roku zaplanowano 353,39 mln zł. Dzięki współpracy Małopolski i Krakowa, a także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz gmin, wchodzących w skład tego stowarzyszenia, mieszkańcy regionu od 1 sierpnia 2023 roku podróżują na jednym bilecie autobusami, tramwajami i pociągami.

Jak podają Koleje Małopolskie, województwo sukcesywnie rozbudowuje park taborowy. Dotychczas kupiono 47 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, eksploatowanych przez Koleje Małopolskie (30) i Polregio (17). Trzynaście najnowszych pojazdów z bydgoskiej PESY i nowosądeckiego Newagu zapewnia najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa podróży. Są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej, automaty biletowe, WiFi i miejsca do przewozu rowerów. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia województwo aktualnie prowadzi postępowanie przetargowe na kupno 25 pojazdów.

– Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Jeden bilet daje wiele możliwości podróży. Pociągami w Małopolsce można było dotrzeć na Puchar Świata w skokach narciarskich w Zakopanem, a niebawem dojedziemy na ferie zimowe. Co ciekawe, fotele zastosowane w pociągach wybierali uczniowie w moim gabinecie, zwracając uwagę nie tylko na wygodę i kolor, ale także na miejsce na USB i ładowarkę do telefonu. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim pasażerom, którzy codziennie wybierają kolej jako najbezpieczniejszą formę transportu – podsumował wicemarszałek Łukasz Smółka.

W 2023 roku otwarto zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. W hali znajdują się trzy tory o długości 140 m. Na dwóch z nich są wykonywane bieżące naprawy taboru oraz przeglądy okresowe. Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym, zapewniająca całoroczne mycie i czyszczenie taboru. Niewątpliwymi korzyściami z własnego zaplecza jest oszczędność czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu i wyeliminowanie ryzyka oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów. Nowy obiekt przyczynił się do powstania nowych miejsc pracy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie mają kolejne autobusy

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie mają kolejne autobusy

Redakcja/inf. pras. 23 grudnia 2023

Nowy przetarg na tabor dla Małopolski. Są duże zmiany

Tabor i technika

Pendolino odwiedziło nową bazę Kolei Małopolskich [zdjęcia]

Tabor i technika

Pendolino odwiedziło nową bazę Kolei Małopolskich [zdjęcia]

inf. pras. Kolei Małopolskich 05 października 2023

Nowy przetarg Małopolski na 56 pociągów

Tabor i technika

Nowy przetarg Małopolski na 56 pociągów

Jakub Madrjas 22 września 2023

Małopolska chce ponowić przetarg na 56 zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Nikt nie złożył ofert w wielkim przetargu na ezety da Małopolski

Tabor i technika

Zobacz również:

Koleje Małopolskie mają kolejne autobusy

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie mają kolejne autobusy

Redakcja/inf. pras. 23 grudnia 2023

Nowy przetarg na tabor dla Małopolski. Są duże zmiany

Tabor i technika

Pendolino odwiedziło nową bazę Kolei Małopolskich [zdjęcia]

Tabor i technika

Pendolino odwiedziło nową bazę Kolei Małopolskich [zdjęcia]

inf. pras. Kolei Małopolskich 05 października 2023

Nowy przetarg Małopolski na 56 pociągów

Tabor i technika

Nowy przetarg Małopolski na 56 pociągów

Jakub Madrjas 22 września 2023

Małopolska chce ponowić przetarg na 56 zespołów trakcyjnych

Tabor i technika

Nikt nie złożył ofert w wielkim przetargu na ezety da Małopolski

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5