Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Małopolska: SKA2 znów nie dla Oświęcimia

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Małopolska: SKA2 znów nie dla Oświęcimia
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Od 1 października trasa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA2 Kraków Główny – Podbory Skawińskie zostanie przedłużona. Pociągi wciąż nie dojadą jednak do Oświęcimia, a jedynie do Przeciszowa.

Przedłużenie trasy linii SKA2 do Przeciszowa od 1 października 2022 r. ogłosił uroczyście wicemarszałek Łukasz Smółka w asyście przedstawicieli gmin Skawina, Brzeźnica, Spytkowice, Zator, Przeciszów. 

Jak poinformowano, od 1 października 20 z 38 pociągów dotychczas kursujących w relacji Kraków Główny – Podbory Skawińskie będzie kursować do stacji Przeciszów. Przejazd ma trwać ok. 70 minut. Pociągi Kolei Małopolskich obsłużą na tej trasie stacje i przystanki: Zelczyna, Wielkie Drogi, Jaśkowice, Brzeźnica, Półwieś, Ryczów, Spytkowice Kępki, Spytkowice, Zator oraz Przeciszów.

Pociągi SKA2 wciąż nie dojadą do Oświęcimia. Dlaczego?

Trudno mówić o sukcesie, skoro jeszcze rok temu zapowiadano uruchomienie aż 19 par pociągów w całej relacji między Krakowem a Oświęcimiem. Warunkiem było uzyskania dofinansowania od lokalnych samorządów - co urząd marszałkowski tłumaczył rosnącymi kosztami energii czy płac. Ostatecznie porozumień nie podpisano i pociągi kończą bieg na stacji Podbory Skawińskie. Teraz wymienione wcześniej gminy dofinansują połączenie. 

Prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł informuje, że na przeszkodzie ku przedłużeniu pociągów stoją kwestie techniczne - dalej trwają tam prace PKP PLK. Dorota Szalacha z biura prasowego zarządcy infrastruktury potwierdza, że stacja Oświęcim jest w trakcie kompleksowej przebudowy w ramach modernizacji linii nr 93 Trzebinia- Oświęcim – Czechowice–Dziedzice. Ta inwestycja miała zakończyć się już w ubiegłym roku, ale nabrała co najmniej dwuletniego opóźnienia. Przepustowość linii nr 94 na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim ograniczają również rozpoczęte przez Torkol roboty przy kolejnym etapie modernizacji trasy. Na horyzoncie są potencjalnie kolejne utrudnienia związane z budową nowego przystanku w Zatorze.

Wieczna przebudowa

Warto przypomnieć, że reaktywowane przez województwo małopolskie i lokalne samorządy połączenia kolejowe z Krakowa do Oświęcimia przez Spytkowice zostały zawieszone w grudniu 2016 roku; już wtedy problemem w zapewnieniu dobrej oferty były utrudnienia na torach - wówczas wynikające z budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Mimo zawieszenia połączeń, wykonane w 2017 roku przez własną spółkę PKP PLK prace (za 50 mln zł) objęły tylko wymianę torów, a nie naprawę podtorza. Wkrótce pojawiły się nowe ograniczenia prędkości i pytania o jakość wykonanych prac; do tego nie dopełniono formalności po przebudowie, przez co prędkość nie została początkowo podniesiona; wkrótce zaczęły się kolejne utrudnienia, tym razem znów od strony Krakowa

Plany powrotu połączeń powtarzane były przez samorząd w kolejnych latach, ale problemem jest albo zły stan infrastruktury, albo utrudnienia z powodu trwających prac, albo brak współfinansowania z lokalnych samorządów - a najczęściej wszystko naraz

Rozkład jazdy daleki od ideału


Rozkład linii SKA2 Kraków Główny – Przeciszów który będzie obowiązywał od 1 października można znaleźć tutaj. W informacji prasowej Kolei Małopolskich czytamy, że zaplanowany układ pociągów "zapewni dowozy i odwozy z Krakowa w szczytach przewozowych oraz najpopularniejszych godzinach rozpoczynania i kończenia pracy". Przewoźnik wyraża też nadzieję, że uwzględnienie prac remontowych w rejonie Brzeźnicy i Spytkowic w rozkładzie jazdy daje to szansę na utrzymanie stabilnej oferty również w trakcie trwania robót torowych.
W rzeczywistości w porannym rozkładzie jazdy znalazła się dwugodzinna luka w połączeniach, przez co nie będzie można dojechać do pracy w Krakowie na 9 rano. W drodze powrotnej, po południu, pociągi z Krakowa odjeżdżają o 15:09, 16:14 i dopiero o 17:58. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5