Z punktu widzenia przewozów pasażerskich koleją, ceny energii elektrycznej stanowią niewątpliwie jeden z głównych kosztów świadczenia usług przewozowych. – Z tego też względu obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen energii elektrycznej znacząco utrudnia oszacowanie kosztów świadczenia usług przewozowych przez operatorów kolejowych w przyszłym rozkładzie jazdy – napisała rzeczniczka małopolskiego urzędu marszałkowskiego.
Jak podkreśla małopolski urząd marszałkowski, taka sytuacja stanowi olbrzymie wyzwanie dla organizatorów pasażerskiego transportu kolejowego. Tym bardziej, że przewozy kolejowe zyskują obecnie na atrakcyjności, w stosunku do podróży samochodami osobowymi, w obliczu rosnących cen paliw. – Stąd utrzymanie jak najkorzystniejszej oferty (dużej liczby kursów, przystępnej ceny biletów) jest tak ważne – napisała Magdalena Opyd, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego Małopolski.
– Przekazany do Senatu tekst Ustawy z dnia 20 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku zdaje się dostrzegać wagę poruszonego problemu, o czym świadczy wymienienie pośród „odbiorców uprawnionych” także podmiotów (w tym spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego), które świadczą na rzecz jednostek samorządu terytorialnego usługi z zakresu transportu zbiorowego – ocenia rzeczniczka, jednak dodaje, że aktualnie nie można jednak przesądzać, czy przekazany Senatowi tekst ustawy jest ostateczny. Senat może jeszcze zaproponować wprowadzenie zmian w tym zakresie, wobec czego trudno na chwilę obecną jednoznacznie stwierdzić jaki wpływ na usługi przewozowe organizowane przez Województwo Małopolskie będzie miało przyjęcie procedowanej ustawy.
– Z punktu widzenia organizatora transportu kolejowego, objęcie proponowanymi rozwiązaniami operatorów kolejowych jest niezbędne, by zapewnić stabilną ofertę przewozową – dodaje.
Wszystko wskazuje na to, że koszty energii elektrycznej dla regionalnych przewoźników kolejowych jednak nie wzrosną. Po apelach branży Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmieniło zdanie w tej sprawie. Przeczytasz o tym w artykule
"Prąd dla przewoźników kolejowych jednak będzie tańszy!".