EN61-001, znany jako „Pociąg Papieski”, powrócił na małopolskie tory. Można spotkać go na wybranych kursach z Krakowa do Wolbromia lub na skróconej trasie do Olkusza. – To ja prosiłem Polregio o przydzielenie go do tej relacji – mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" poseł PiS Łukasz Kmita.
– Pociąg kursował już wcześniej na tej linii. Jako wojewoda małopolski
prosiłem Polregio o rozważenie takiego przydziału. Potem skład przechodził naprawę P4, po której wrócił na trasę. Mieszkańcy są zadowoleni. To piękny element historii polskiej kolei – powiedział nam parlamentarzysta.
Kmita: Niewierzący też jadą wygodniej
Według plakatu opublikowanego przez Kmitę w mediach społecznościowych wyjątkowy pojazd można spotkać w obsadzie następujących pociągów Regio: 33141 (Wolbrom 5:25 – Kraków Główny 6:59), 33114 „Jurajski” (Kraków Gł. 14:32 – Olkusz 15:51), 33147 „Jadwiga” (Olkusz 15:59 – Kraków Gł. 17:08), 33120 (Kraków Gł. 17:54 – Wolbrom 19:08), 33149 „Rabsztyn” (Wolbrom 19:46 – Kraków Gł. 21:30) i 33122 „Gwarek Olkuski” (Kraków Gł. 22:22 – Wolbrom 23:58). – Godziny te będą aktualne co najmniej do wrześniowej korekty rozkładu jazdy – zapewnia poseł.
Skierowanie pociągu na tę trasę okazało się – według posła – dobrym pomysłem. – Na linii do Wadowic, na której skład kursował wcześniej, wysuwane stopnie zahaczały o perony i często się psuły. Na trasie do Olkusza nie ma takich problemów – zapewnia Kmita. Na takiej decyzji skorzystali, jego zdaniem, wszyscy podróżujący pociągami między tymi miejscowościami pasażerowie. – Nawet jeśli ktoś jest niewierzący, i tak korzysta z lepszego taboru, niż zwykłe EN57 – przekonuje (choć, jak przypomina, EN61 jest bardzo daleko idącą modernizacją najliczniejszej polskiej serii EZT).
Będzie więcej pociągów do Olkusza?
Nasz rozmówca zapowiada zabieganie w zarządzie województwa (którym sam jeszcze niedawno miał kierować) o zwiększenie liczby pociągów Kraków – Olkusz przez Jaworzno. Dziś na tej trasie kursuje ich w dni powszednie 6 par. W przyszłości czas przejazdu na tej trasie ma skrócić łącznica Borowa Górka – Pieczyska, pozwalająca na ominięcie stacji Jaworzno Szczakowa i uniknięcie zmiany czoła.
Jej budowa będzie częścią programu „Kolej Plus”.
„Pociąg Papieski” jest siódmym wyprodukowanym przez Newag egzemplarzem serii 14WE, ale jedynym, który otrzymał oznaczenie serii EN61 (pozostałe, przeznaczone dla SKM Warszawa, nosiły w niej fabryczne oznaczenie typu). Idea uruchomienia Pociągu Papieskiego zrodziła się podczas pielgrzymki kolejarzy do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach 3 września 2005 roku. Miał on być podziękowaniem polskich kolejarzy za pontyfikat Jana Pawła II. O genezie pociągu przypominają w jego wnętrzu – między innymi – tablice informacyjne o Janie Pawle II, a także przedstawiająca papieża-Polaka statuetka.