Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Malinowski (PKP Intercity): Uporządkowanie ulg to priorytet

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
10-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Malinowski (PKP Intercity): Uporządkowanie ulg to priorytet
Fot. M. Szymajda (zdjęcie ilustracyjne)
System obowiązujących w Polsce ulg za przejazdy publicznym transportem zbiorowym wymaga uporządkowania i ujednolicenia. Korzyści odniosą przede wszystkim pasażerowie, którzy będą mogli skorzystać ze wspólnych biletów i z większej liczby połączeń kolejowo-autobusowych, ułatwiających pokonanie „ostatniej mili” – apelują przedstawiciele branży. W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad taką reformą.

Obowiązujący dziś w Polsce system ulg jest bardzo skomplikowany. – Sami się w nim gubimy – stwierdził wręcz prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. – Obecnie wszystkich pozycji w systemach kolejowych i autobusowych jest ok. 800 – dodał prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Ulgi w transporcie kolejowym, autobusowym miejskim i międzymiastowy różnią się między sobą. W dodatku przy biletach okresowych obowiązują inne stawki, niż przy jednorazowych.

Państwo musi przestać karać za integrację

Wszystko to utrudnia organizowanie wspólnych połączeń kolejowo-autobusowych, a przez to – ogranicza atrakcyjność publicznego transportu zbiorowego. – Myślę, że silnym impulsem dla integracji kolejowo-autobusowej byłoby utworzenie prostego systemu z dwoma przedziałami ulg ustawowych. Wdrożenie takich zasad zachęciłoby też wiele samorządów do wejścia w taką integrację. Moim zdaniem budowa nowego systemu ulg jest priorytetem. Próby, które miały miejsce w Polsce dotychczas, rokują dobrze – uznał Malinowski.

Z koniecznością radykalnego uproszczenia systemu ulg (lub stworzenia go od nowa) zgodził się prezes ZDG TOR. – To warunek integracji transportowej. Dziś państwo „karze” za integrację taryfową, odbierając ulgi – a powinno być odwrotnie. Poza tym kategorii ulg jest zdecydowanie za dużo – punktował Furgalski. Za punkt wyjścia należy, jego zdaniem, przyjąć największe grupy obecnie uprawnionych do przejazdów ulgowych: uczniów i studentów. Dodatkowo dla młodzieży szkolnej warto rozważyć wprowadzenie bezpłatnej komunikacji, choć – jak zaznaczył szef ZDG TOR – jest przeciwko jej ustanowieniu dla wszystkich pasażerów.

Warto ustąpić w rozliczeniach, by przyciągnąć pasażerów

Na razie jednak – biorąc pod uwagę związany z ulgami chaos – współpracujący ze sobą przewoźnicy i organizatorzy transportu muszą radzić sobie na własną rękę. – Trzeba podejmować decyzje o braniu ulg – tam, gdzie one nie obowiązują – na siebie. Można zapewnić ulgę „kolejową” w autobusach na własny koszt, traktując ją jako ulgę handlową przewoźnika – stwierdził prezes PKP Intercity. Jak przyznał, nie wszyscy chcą jednak podejmować takie decyzje.

Regulacja zasad europejskiego biletu to jednak – obawiam się – wylewanie dziecka z kąpielą: wprowadzanie wielu różnych standardów może blokować rozwój transportu. – Wiele przykładów z Europy (np. Szwajcaria) pokazuje, że takie rozwiązania mogą świetnie działać. Do takiego modelu powinniśmy dążyć – zachęcał Malinowski. Podkreślił jednak, że nowe przepisy powinny być wprowadzone tylko na poziomie krajowym. – Kiedy zaczniemy regulować to w systemie europejskim, nie pozbieramy się; dojdzie do przeregulowania – argumentował. Według jego wiedzy prace w Ministerstwie Infrastruktury nad reformą systemu ulg są „dość zaawansowane”.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Rogowska wdrożyła ulgi ustawowe

Pasażer

Kolej Rogowska wdrożyła ulgi ustawowe

Kasper Fiszer 03 maja 2018

Na jakie zniżki w polskich pociągach mogą liczyć seniorzy?

Pasażer

Problemu z ulgami nie będzie. Przepisy w zamrażarce na kolejny rok

Prawo i polityka

Problem z ulgami odłożony o rok. Prezydent podpisał

Pasażer

Rzecz o ulgach, czyli  nie wszystko jest czarno-białe

Prawo i polityka

Senat: Ulgi ustawowe bez zmian w 2017 r.

Pasażer

Senat: Ulgi ustawowe bez zmian w 2017 r.

Łukasz Kuś 28 kwietnia 2016

Zobacz również:

Kolej Rogowska wdrożyła ulgi ustawowe

Pasażer

Kolej Rogowska wdrożyła ulgi ustawowe

Kasper Fiszer 03 maja 2018

Na jakie zniżki w polskich pociągach mogą liczyć seniorzy?

Pasażer

Problemu z ulgami nie będzie. Przepisy w zamrażarce na kolejny rok

Prawo i polityka

Problem z ulgami odłożony o rok. Prezydent podpisał

Pasażer

Rzecz o ulgach, czyli  nie wszystko jest czarno-białe

Prawo i polityka

Senat: Ulgi ustawowe bez zmian w 2017 r.

Pasażer

Senat: Ulgi ustawowe bez zmian w 2017 r.

Łukasz Kuś 28 kwietnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5