Rekordowa liczba pasażerów kolei w 2016 roku to zasługa lepszego rozkładu jazdy, inwestycji i korzystnych okoliczności niezależnych od systemu kolejowego – uważa Janusz Malinowski, członek zarządu ŁKA i były prezes PKP Intercity.
Wzrost liczby pasażerów w 2016r. o 4,3% w porównaniu do 2015 r. wynika przede wszystkim z większej pracy eksploatacyjnej (11,5%), czyli dużo szerszej oferty przewoźników dla pasażerów. Szczególnie widoczne to jest u przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity.
Przygotowanie w rozkładzie jazdy 2015/16 szerszej oferty dla pasażerów, czyli większej liczby pociągów w poszczególnych relacjach było możliwe dzięki wprowadzeniu do eksploatacji nowego i zmodernizowanego taboru kolejowego. Taki efekt tych inwestycji zakładaliśmy, przygotowując je i realizując w latach 2011–2014 w PKP Intercity i w Grupie PKP.
Poprawiły się parametry infrastruktury, co skróciło czasy podróży na kilkunastu kluczowych kierunkach. Zakończenie części modernizacji torów i opóźnienie w rozpoczęciu kolejnej fali inwestycji zmniejszyło liczbę zamknięć torowych i przełożyło się na płynniejsze prowadzenie ruchu. Podniosło to z kolei efektywność wykorzystania taboru przez przewoźników. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, dysponującym tym samym taborem, zwiększyła prace eksploatacyjną o 19% w rozkładzie jazdy 2016 w porównaniu do 2015 r. Przełożyło się to znakomicie na liczbę klientów, która wzrosła do blisko 30% do 2,5 mln w 2016 r.
Nie bez znaczenia dla popularności kolei w 2016r. była oczywiście poprawa komfortu podróżowania. To zasługa wspomnianych wcześniej inwestycji, jakie miały miejsce w ostatnich latach w PKP Intercity i wśród przewoźników samorządowych (pociągi zespołowe, nowe i zmodernizowane zespoły trakcyjne i wagony).
Na korzyść kolei działa także trwający od od 2008 r. proces zmiany jakości i wizerunku dworców kolejowych. Kolei sprzyja także spadek liczby letnich wyjazdów Polaków za granicę w związku z sytuacją polityczną na Bliskim Wschodzie. Im więcej podróży krajowych tym lepsze wyniki mają przewoźnicy krajowi.
Tylko pełna komplementarność inwestycji infrastrukturalnych ukierunkowanych zarówno na skrócenie czasu przejazdu jak i znaczącą poprawę przepustowości z połączeniem inwestycji dworcowych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiększania miejsc parkingowych) i oczywiście taborowych poprawiających znacząco komfort podróży daje szansę na dalszy wzrost popularności kolei wśród klientów.
Czytaj więcej o wynikach przewozowych za 2016 rok: