Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Malinowski: PKP Intercity musi zwiększać podaż miejsc

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
30-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Malinowski: PKP Intercity musi zwiększać podaż miejsc
fot. PKP Intercity
Narodowy przewoźnik zapowiada, że w kolejnych latach będzie mógł przewieźć znacznie więcej pasażerów. Umożliwią to zaplanowane zakupy i modernizacje wagonów i jednostek elektrycznych czy spalinowych, które podniosą potencjał taborowy spółki. W razie potrzeby ta ma wykorzystywać prawo opcji uwzględnione w wybranych kontraktach.

– Niedawno zaktualizowaliśmy naszą strategię, bo dotychczasowa zakładała, że w roku 2030 przewieziemy 88 mln pasażerów. Tymczasem tylu podróżnych skorzysta z naszych usług już albo w tym, albo w przyszłym roku – mówił podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Aktualnie narodowy przewoźnik zakłada, że za pięć lat przewiezie ok. 110 mln osób.

Nie tylko zakupy, ale też zarządzanie taborem

Podkreślał, że w styczniu 2025 r. spółka zwiększyła podaż miejsc o 16 proc. w stosunku do stycznia poprzedniego roku. – Wynika to z dwóch aspektów. Po pierwsze, mamy więcej dostępnego taboru, a po drugie, lepiej ten tabor wykorzystujemy, mamy lepsze obiegi – stwierdził. W kolejnych latach spółka ma kontynuować oba te procesy.

Obecnie PKP Intercity ma ok. 1900 wagonów. Jak zapewniał prezes przedsiębiorstwa, zdecydowanie zmniejszyła się liczba wagonów odstawionych, a plany zakładają modernizację kolejnych egzemplarzy wyłączonych z eksploatacji. W roku 2030 spółka ma dysponować już przeszło 2200 wagonami, a liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych ma zostać praktycznie podwojona (dziś jest ich 86).

Przewoźnik chce odpowiedzieć na rosnący popyt

Wśród nowych jednostek znajdą się spalinowo-elektryczne zestawy Newagu oraz zamawiane właśnie jednostki piętrowe. – Patrząc z punktu widzenia kosztów operacyjnych, elektryczne zespoły trakcyjne są znacznie bardziej efektywne. Niższy jest koszt energii, utrzymania, dostępu do infrastruktury. Łatwiej jest też je obiegować – wyliczał zalety Janusz Malinowski. Na podaż miejsc wpływ ma bowiem także czas niezbędny na przygotowanie pociągu do jazdy w kierunku przeciwnym na stacji zwrotnej.

Prezes PKP Intercity stwierdził, że nie jest pewien, czy wielkość zakładanych zakupów pozwoli w pełni odpowiedzieć na rosnący popyt. – W wielu projektach mamy opcje, z których w razie potrzeby będziemy mogli skorzystać – dodał. Możliwe ma być więc zamówienie kolejnych pociągów piętrowych czy 150 wagonów w zakładach FPS H. Cegielski. – Życzymy sobie, by przewozy nadal tak dynamicznie rosły. Myślę, że sprostamy temu wyzwaniu – podsumował Janusz Malinowski.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5