Partnerzy serwisu:
Biznes

Malinowski: Konkurencja pomoże PKP IC przewieźć pasażerów w szczytach przewozowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
21-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Malinowski: Konkurencja pomoże PKP IC przewieźć pasażerów w szczytach przewozowych
fot. Izabela Miernikiewicz/PKP PLK
Popyt na przewozy dalekobieżne w okresie długich weekendów czy świąt rośnie nawet dwukrotnie. PKP Intercity ma więc problem z przewiezieniem wszystkich zainteresowanych podróżą w newralgiczne dni. Konkurencyjni przewoźnicy mogą zatem wręcz pomóc państwowemu operatorowi w sprostaniu rosnącemu zapotrzebowaniu – twierdzi prezes Janusz Malinowski.

– Od kwietnia nie składaliśmy wniosków o zbadanie równowagi ekonomicznej – mówił podczas debaty zorganizowanej przez Agorę Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Zmiana polityki spółki w zakresie konkurencji z innymi przewoźnikami, którzy chcą uruchomić komercyjne połączenia pasażerskie, oznacza, że państwowa spółka nie będzie próbować blokować obsługi linii przez inne, głównie prywatne firmy. Malinowski podtrzymał przy tym swoją wcześniejszą deklarację, że spółka nie będzie składać takich wniosków również w kolejnych postępowaniach o przydzielenie otwartego dostępu do infrastruktury, jakie będą toczyć się w Urzędzie Transportu Kolejowego.

Prawdziwa konkurencja to samochody, a nie inne pociągi

Tłumaczył on, że największą konkurencję dla PKP Intercity stanowi transport drogowy – tak zbiorowy, jak i indywidualny, a także transport lotniczy. Nowa strategia przewoźnika ma więc skupiać się na budowaniu przewag konkurencyjnych nie tylko wewnątrz kolei. Sposobami na przyciągnięcie pasażerów mają być inwestycje taborowe podnoszące komfort podróży i dążenie do skrócenia czasów przejazdu. Znalazło to swoje odbicie w uruchomieniu we wrześniu tego roku połączeń z mniejszą liczbą postojów pośrednich, np. Łódź – Warszawa – Białystok. – Nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak duży wygeneruje to popyt – stwierdził prezes PKP Intercity, wskazując na dobre wyniki frekwencji.

Zaznaczał on także, że rosnące zainteresowanie pasażerów stanowi dla przewoźnika spore wyzwanie, bo zdarza się, że składy zestawione z dwóch jednostek nie są w stanie pomieścić wszystkich klientów. Ma do tego dochodzić zwłaszcza w niedzielne popołudnia. – Myślę, że jeśli na polskich torach pojawią się inni przewoźnicy, mogą nam de facto tylko pomóc. Spłaszczą nam nieco popyt, któremu – trzeba to powiedzieć – nie jesteśmy dziś w stanie sprostać – ocenił.

Więcej pasażerów kolei to większa presja na dobre inwestycje

Janusz Malinowski podkreślił, że skala zainteresowania pasażerów w dni robocze, w soboty i niedziele czy w okresie świąt znacząco się różni. – W długie weekendy ruch dalekobieżny jest dwukrotnie większy – zauważył. Przekonywał także, że zwiększenie dostępności kolei dzięki wejściu na rynek nowych przewoźników może skutkować zwiększeniem sumarycznej liczby podróżnych wybierających ten środek transportu.

– To z kolei będzie oznaczać jeszcze większą presję na rządzących, by inwestować w kolej. Może powstać swoiste koło zamachowe i tempo przejmowania pasażerów np. z dróg znacząco wzrośnie – przekonywał. PKP Intercity ma więc w żaden sposób nie przeciwdziałać pojawianiu się konkurencji wewnątrz kolei.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Pierwsza z 46 lokomotyw Griffin już odebrana

Tabor i technika

PKP Intercity: Pierwsza z 46 lokomotyw Griffin już odebrana

PKP Intercity, oprac. DS 17 października 2024

PKP Intercity: Od grudnia 2025 roku chcemy jeździć do Lipska

Pasażer

PKP Intercity: Pół tysiąca połączeń w nowym rozkładzie jazdy. Są nowości

Pasażer

PKP Intercity: Są promocje na pociągi z Katowic do Krakowa

Pasażer

Łódź: Niejednolita siatka postojów pociągów PKP Intercity

Pasażer

Zobacz również:

Zdarzenie na CMK. Pociąg PKP Intercity pominął sygnał "Stój"

Infrastruktura

Zdarzenie na CMK. Pociąg PKP Intercity pominął sygnał "Stój"

Daniel Siwak 21 października 2024

PKP Intercity: Pierwsza z 46 lokomotyw Griffin już odebrana

Tabor i technika

PKP Intercity: Pierwsza z 46 lokomotyw Griffin już odebrana

PKP Intercity, oprac. DS 17 października 2024

PKP Intercity: Od grudnia 2025 roku chcemy jeździć do Lipska

Pasażer

PKP Intercity: Pół tysiąca połączeń w nowym rozkładzie jazdy. Są nowości

Pasażer

Łódź: Niejednolita siatka postojów pociągów PKP Intercity

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5