Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak zapowiada, że od grudnia tego roku z Krakowa do Zakopanego pociągi pojadą w czasie godziny i 50 minut. Malepszak zapowiedział też rychłe podpisanie umowy na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej nr 97.
Kilka dni temu odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, które było poświęcone realizacji Krajowego Programu Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem kilku linii kolejowych znajdujących się w Małopolsce. Na pytania zebranych odpowiadał wiceminister Infrastruktury odpowiedzialny za kolej, Piotr Malepszak.
Wiceminister zwrócił uwagę na to, że inwestycje kolejowe często trwają latami, przez co nie skupiamy się na efekcie końcowym, a tylko na tym, żeby wydać określone środki i zrealizować założone działania.
– Idąc tym tokiem, od grudnia tego roku chcemy skrócić czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane do poziomu poniżej dwóch godzin. Oczywiście to nie będzie jeszcze wielki wyczyn, bo pojedziemy w czasie podobnym do autobusów, ale pamiętajmy, że jeszcze niedawno czas podróży pociągiem na tym odcinku to były trzy godziny i więcej, więc patrząc z tej perspektywy efekt w tej relacji będzie widoczny – powiedział Malepszak.
Przypomnijmy, że obecnie najszybszy pociąg na tej trasie to pociąg EIC Tatry, który na pokonanie trasy z Krakowa do Zakopanego
potrzebuje dwóch godzin i siedemnastu minut, a więc minutę krócej niż przedwojenny rekord Luxtorpedy. Więcej o modernizacji linii do Zakopanego oraz perypetiach z nią związanych
pisaliśmy tutaj. – Musimy dowozić efekt końcowy i realizować założone cele. Kiedyś padło hasło Kraków – Zakopane w godzinę i 50 minut i moim zadaniem jest to zrobić w grudniu tego roku, zwłaszcza, że jest to do osiągnięcia. Trzeba tylko wyszlifować niezbędne detale. Ważne, żeby ten czas przejazdu obowiązywał dla całej siatki połączeń, a nie tylko dla jednego, najszybszego pociągu dalekobieżnego. Musimy dążyć do wprowadzenia cyklicznego rozkładu jazdy, w którym z Krakowa do Zakopanego pociągi będą odjeżdżały np. co dwie godziny – dodał wiceminister Infrastruktury.
Poza trasą do Zakopanego Malepszak zapowiedział też, że do końca maja planowane jest podpisanie umowy n
a modernizację odcinka linii nr 97, pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką. To zadanie ma zostać zrealizowane z dofinansowaniem środków z Krajowego Planu Odbudowy.