Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Po latach modernizacji E20 Warszawa - Poznań pasażer zyska minutę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Po latach modernizacji E20 Warszawa - Poznań pasażer zyska minutę
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Obecne kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury uważa wyniki modernizacji E20 za niezadowalające. Kończąca się inwestycja doprowadziła do symbolicznego zaledwie skrócenia czasu podróży na odcinku Warszawa – Poznań, niewspółmiernego do poniesionych kosztów. Na odcinkach zarządzanych z LCS Kutno i Łowicz pasażerowie wkrótce będą mogli w końcu w pełni korzystać z efektów prac – informuje ministerstwo w odpowiedzi na interpelację poselską.

W krótkiej interpelacji, skierowanej do MI na początku stycznia, poseł PiS z okręgu sieradzkiego Tadeusz Woźniak spytał o aktualne zaawansowanie modernizacji magistrali E20 między Poznaniem a Warszawą oraz o termin zakończenia inwestycji. Zażądał też informacji o planowanej dacie uruchomienia systemów informacji pasażerskiej na stacjach Kutno i Łowicz oraz o efekty rozpoczętej w czerwcu 2017 r. przebudowy w zakresie czasu przejazdu oraz przepustowości linii.

Malepszak: Wyciągajmy wnioski z błędów

Jak przyznał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak, modernizacja linii kolejowej E20 – ostatecznie zaplanowana i rozpoczęta w trakcie pierwszej kadencji rządów PiS – nie poprawi znacząco ani przepustowości trasy, ani prędkości pociągów. – Z informacji przekazanych przez PKP PLK SA wynika, że przewidywany czas przejazdu po zakończeniu modernizacji możliwy do osiągnięcia dla relacji Warszawa Centralna – Poznań Główny i Poznań Główny – Warszawa Centralna wyniesie 2 godz. 24 min., przy czym jest on uzależniony od parametrów taboru oraz liczby i wielkości postojów zamówionych przez przewoźnika. W porównaniu z rozkładem jazdy 2015/16 czas ten jest krótszy o 1 minutę dla kierunku Warszawa Centralna – Poznań Główny i krótszy o 8 minut dla kierunku Poznań Główny – Warszawa Centralna – stwierdził.

Nowoczesne perony główną zaletą ultradrogich prac

Zaletą, jaką nowy wiceminister dostrzega w przygotowanej przez poprzedników inwestycji, jest poprawa warunków obsługi pasażerów. – Otrzymają [oni] nowoczesne perony na największych stacjach (Łowicz, Kutno, Konin) z nowoczesną infrastruktura dostosowaną do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zaznaczył. – Niestety całościowy obraz modernizacji jest negatywny z uwagi na bardzo małe efekty skrócenia czasu przejazdu zarówno dla pociągów dalekobieżnych, jak i regionalnych, i bardzo duże opóźnienie w realizacji robót – ocenił Malepszak. – Inwestycja ta posłuży zarówno PKP PLK SA, jak i Ministerstwu Infrastruktury do wyciągnięcia wniosków na przyszłość, aby bardziej efektywnie dla pasażerów i przewoźników planować prace inwestycyjne na liniach kolejowych w Polsce – zapowiedział.

Są to poglądy zbieżne z tymi, które wyrażał Malepszak jeszcze przed rozpoczęciem prac na E20. W przeprowadzonym wiosną 2017 r. wywiadzie zwracał uwagę na błędnie sformułowane cele inwestycji, niewłaściwie przeprowadzone analizy w studium wykonalności oraz na związane z tym potencjalne zagrożenie koniecznością zwrotu dofinansowania z Unii Europejskiej. Inne podniesione przez niego zastrzeżenia to pozostawienie zbyt długich (liczących nawet 18 km) odstępów między stacjami oraz niegospodarna wymiana wielu elementów infrastruktury w dobrym stanie. W dodatku – jak wówczas stwierdził – wszystkie pozyskane z rozbiórki materiały miały zostać zutylizowane, choć można było z powodzeniem wykorzystać je do remontów mniej obciążonych linii.

Trwa montaż ekranów, wkrótce uruchomienie SDIP

Malepszak poinformował, że w listopadzie ubiegłego roku zakończono przebudowę stacji Ożarów Mazowiecki oraz urządzeń sterowania ruchem na odcinku między nią a stacją Warszawa Włochy. Również na odcinku Sochaczew – Swarzędz modernizacja została zakończona (ze sporym opóźnieniem w stosunku do początkowo planowanego terminu – listopada 2020 r.).

– Na obszarze LCS Konin prace zakończyły się w sierpniu 2020 r. wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji. Na terenie LCS Kutno prace zasadnicze zostały zakończone, obecnie trwają procedury związane z odbiorem końcowym oraz usuwanie usterek. W obszarze LCS Łowicz rozpoczął się okres gwarancyjny, trwają prace porządkowe i usuwanie usterek oraz prace związane z zabudową ostatnich ekranów akustycznych – wyliczył przedstawiciel rządu.

Powołując się na informacje z PKP PLK, Malepszak zapowiedział, że system dynamicznej informacji pasażerskiej w Łowiczu i Kutnie będzie gotowy w marcu bieżącego roku. Jak zastrzegł, jest to część odrębnego od modernizacji E20 zadania inwestycyjnego.

Warszawa Zachodnia: Prace nad i pod ziemią

Malepszak włączył do odpowiedzi także informację o stanie prac w punkcie początkowym linii 3 – na stacji Warszawa Zachodnia. – Przebudowano perony nr: 7, 6, 5 i 4 oraz wybudowano nowy peron nr 8. Wykonano także nowy budynek, w którym będzie mieściło się lokalne centrum sterowania – przypomniał. Wśród innych wykonanych już zadań wymienił – między innymi – trzy nowe wiadukty kolejowe, nowe tory i sieć trakcyjną oraz urządzenia SRK. – Od września 2023 r. w centralnej części stacji realizowane są prace w zakresie budowy nowych peronów nr: 1, 2 i 3. Kontynuowana jest budowa dalszej części przejścia podziemnego – dodał.

W budowanym tunelu pod stacją trwają prace instalacyjne i wykończeniowe, a w zachodniej części – remont wiaduktu nad Aleją Prymasa Tysiąclecia. W myśl aneksu do umowy z Budimeksem układ torowy z peronami ma być gotowy w połowie 2024 r., a wszystkie pozostałe elementy stacji – w grudniu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

Infrastruktura

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

Infrastruktura

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5