Rzetelna informacja o przyczynach opóźnień pociągów, lepsze dopasowanie zakresu inwestycji do rzeczywistych potrzeb i mobilizowanie PKP Intercity do zwiększania efektywności poprzez wpuszczenie konkurencji na tory - to zapowiedzi nowego wiceministra ds. kolei, Piotra Malepszaka.
W obszernym
wywiadzie udzielonym "Rzeczpospolitej" nowy wiceminister ds. kolei Piotr Malepszak przedstawił szereg istotnych zapowiedzi. Pierwszym jest poprawa punktualności. - Stawiam na
rzetelną informację, która pozwoli właściwie ocenić sytuację i podjąć działania - mówi minister. Chce również sprawdzić cały proces przygotowania dużych inwestycji na najważniejszych miejscach sieci kolejowej w Polsce, szczególnie pod kątem przygotowania personelu do zmian na poszczególnych etapach inwestycji. To pokłosie m. in.
wysyłania pociągów na niewłaściwy tor w węźle warszawskim.
Lepiej wydawać środki inwestycyjne
Malepszak podkreślił również - wielokrotnie prezentowane wcześniej w wywiadach, także dla "Rynku Kolejowego",
przywiązanie do rozsądnego wydawania pieniędzy. - Nie będziemy już wydawać 500–600 milionów na linie dla czterech par pociągów dobowo. Przeprowadzimy rzetelny przegląd istniejącej infrastruktury, np. ocenę torów, czy można je dalej eksploatować z dobrymi prędkościami. Konieczne jest projektowanie dopasowane do potrzeb: inne dla głównych magistral, inne dla linii lokalnych - podkreślił dodając, że chodzi o dopasowanie zakresów prac, a nie rezygnację z planowanych inwestycji.
Jako przykład złego inwestowania
podał linię nr 221 Gutkowo–Braniewo, w którą "włożono setki milionów, a nie uzyskano skrócenia czasu przejazdu, przy tym oferta jest skromna i mało zachęcająca do pociągu". - Potrzebny jest przegląd inwestycji. Teraz dokonaliśmy go na obszarze poznańskiego węzła w inwestycji za 1,4 mld złotych: nie na zasadzie, by coś wstrzymywać, lecz by eliminować mankamenty i problemy, które w PKP PLK narastały przez wiele lat - podkreślił, wyliczając słabą jakość projektowania niedopasowanie inwestycji do potrzeb i celowe przeszacowanie liczby pasażerów tylko po to, by realizować projekt w jak najdroższym wariancie.
- To były dobre programy na etapie pomysłu. Potem były psute na etapie planowania i szacowania kosztów - powiedział z kolei Malepszak o Kolej Plus i Programie Przystankowym. Podkreśla również, że nie zabraknie pieniędzy na inwestycje. - Mamy przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy wart 80 mld zł, ale bardzo dużą część tych pieniędzy stanowią projekty przechodzące jeszcze z poprzedniej perspektywy. Do tego są środki zaplanowane na projekt CPK, gdzie większość ze 155 mld zł zostanie przeznaczona na kolej. Zatem pieniądze na papierze są, i to dużo. Z drugiej strony sam
projekt CPK też czeka weryfikacja - stwierdził wiceminister.
Koniec z nowymi wagonami PKP Intercity odstawionymi w krzaki?
Największe zainteresowanie w mediach wywołała zapowiedź szybszego otwarcia kolei dalekobieżnej na konkurencję. - Konkurencja w przewozach dalekobieżnych powinna się pojawić szybko. Nie powinniśmy blokować przewoźników, którzy chcą w Polsce jeździć. W mojej ocenie powinniśmy umożliwiać dostęp do przewozów dalekobieżnych operatorom komercyjnym już teraz. Uważam, iż dobrze zarządzane PKP Intercity będzie potrafiło konkurować z zagranicznymi przewoźnikami - powiedział "Rzeczpospolitej" wiceminister, podkreślając konieczność poprawy efektywności w PKP Intercity.
- Mamy do rozwiązania problem dostępności taboru, bo ponad 40 proc. jej wagonów nie pracuje i nie zarabia. Przyczyny wpisują się w podejście, które od lat pokutuje na kolei w Polsce: łatwiej się kupuje nowe, niż utrzymuje to, co się już ma (...) wygodne, nowoczesne wagony, mogące jeździć z prędkością 200 km na godzinę, stoją w krzakach - podkreślił.
Malepszak zauważył również, że
wbrew zapowiedziom rządu PiS nie jest możliwe oddanie do ruchu pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości przed 2030 rokiem. Z wywiadu można również wywnioskować odejście od
zapowiadanego od 2016 roku (ale wciąż niezrealizowanego) modernizowania istniejących linii kolejowych do prędkości 200 km/h. Planowane jest za to porządkowanie kwestii związanych z nadzorem właścicielskim i przyspieszenie projektu wdrażania GSM-R.