Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Malepszak: Mniej opóźnień, praca u podstaw i konkurencja dla PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Malepszak: Mniej opóźnień, praca u podstaw i konkurencja dla PKP Intercity
Fot. PKP PLKzdjęcie ilustracyjne
Rzetelna informacja o przyczynach opóźnień pociągów, lepsze dopasowanie zakresu inwestycji do rzeczywistych potrzeb i mobilizowanie PKP Intercity do zwiększania efektywności poprzez wpuszczenie konkurencji na tory - to zapowiedzi nowego wiceministra ds. kolei, Piotra Malepszaka.

W obszernym wywiadzie udzielonym "Rzeczpospolitej" nowy wiceminister ds. kolei Piotr Malepszak przedstawił szereg istotnych zapowiedzi. Pierwszym jest poprawa punktualności. - Stawiam na rzetelną informację, która pozwoli właściwie ocenić sytuację i podjąć działania - mówi minister. Chce również sprawdzić cały proces przygotowania dużych inwestycji na najważniejszych miejscach sieci kolejowej w Polsce, szczególnie pod kątem przygotowania personelu do zmian na poszczególnych etapach inwestycji. To pokłosie m. in. wysyłania pociągów na niewłaściwy tor w węźle warszawskim.

Lepiej wydawać środki inwestycyjne

Malepszak podkreślił również - wielokrotnie prezentowane wcześniej w wywiadach, także dla "Rynku Kolejowego", przywiązanie do rozsądnego wydawania pieniędzy. - Nie będziemy już wydawać 500–600 milionów na linie dla czterech par pociągów dobowo. Przeprowadzimy rzetelny przegląd istniejącej infrastruktury, np. ocenę torów, czy można je dalej eksploatować z dobrymi prędkościami. Konieczne jest projektowanie dopasowane do potrzeb: inne dla głównych magistral, inne dla linii lokalnych - podkreślił dodając, że chodzi o dopasowanie zakresów prac, a nie rezygnację z planowanych inwestycji.

Jako przykład złego inwestowania podał linię nr 221 Gutkowo–Braniewo, w którą "włożono setki milionów, a nie uzyskano skrócenia czasu przejazdu, przy tym oferta jest skromna i mało zachęcająca do pociągu". - Potrzebny jest przegląd inwestycji. Teraz dokonaliśmy go na obszarze poznańskiego węzła w inwestycji za 1,4 mld złotych: nie na zasadzie, by coś wstrzymywać, lecz by eliminować mankamenty i problemy, które w PKP PLK narastały przez wiele lat - podkreślił, wyliczając słabą jakość projektowania niedopasowanie inwestycji do potrzeb i celowe przeszacowanie liczby pasażerów tylko po to, by realizować projekt w jak najdroższym wariancie. 
- To były dobre programy na etapie pomysłu. Potem były psute na etapie planowania i szacowania kosztów - powiedział z kolei Malepszak o Kolej Plus i Programie Przystankowym. Podkreśla również, że nie zabraknie pieniędzy na inwestycje. - Mamy przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy wart 80 mld zł, ale bardzo dużą część tych pieniędzy stanowią projekty przechodzące jeszcze z poprzedniej perspektywy. Do tego są środki zaplanowane na projekt CPK, gdzie większość ze 155 mld zł zostanie przeznaczona na kolej. Zatem pieniądze na papierze są, i to dużo. Z drugiej strony sam projekt CPK też czeka weryfikacja - stwierdził wiceminister.

Koniec z nowymi wagonami PKP Intercity odstawionymi w krzaki?

Największe zainteresowanie w mediach wywołała zapowiedź szybszego otwarcia kolei dalekobieżnej na konkurencję. - Konkurencja w przewozach dalekobieżnych powinna się pojawić szybko. Nie powinniśmy blokować przewoźników, którzy chcą w Polsce jeździć. W mojej ocenie powinniśmy umożliwiać dostęp do przewozów dalekobieżnych operatorom komercyjnym już teraz. Uważam, iż dobrze zarządzane PKP Intercity będzie potrafiło konkurować z zagranicznymi przewoźnikami - powiedział "Rzeczpospolitej" wiceminister, podkreślając konieczność poprawy efektywności w PKP Intercity. 

- Mamy do rozwiązania problem dostępności taboru, bo ponad 40 proc. jej wagonów nie pracuje i nie zarabia. Przyczyny wpisują się w podejście, które od lat pokutuje na kolei w Polsce: łatwiej się kupuje nowe, niż utrzymuje to, co się już ma (...)  wygodne, nowoczesne wagony, mogące jeździć z prędkością 200 km na godzinę, stoją w krzakach - podkreślił.

Malepszak zauważył również, że wbrew zapowiedziom rządu PiS nie jest możliwe oddanie do ruchu pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości przed 2030 rokiem. Z wywiadu można również wywnioskować odejście od zapowiadanego od 2016 roku (ale wciąż niezrealizowanego) modernizowania istniejących linii kolejowych do prędkości 200 km/h. Planowane jest za to porządkowanie kwestii związanych z nadzorem właścicielskim i przyspieszenie projektu wdrażania GSM-R.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

 Ministerstwo Infrastruktury: Malepszak wiceministrem ds. kolei

Prawo i polityka

Ministerstwo Infrastruktury: Malepszak wiceministrem ds. kolei

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2023

Piotr Malepszak zajmie się koleją w Gdańsku

Infrastruktura

Piotr Malepszak zajmie się koleją w Gdańsku

inf. pras., oprac. ms 12 marca 2021

Malepszak: Przywracanie prędkości na liniach powinno być priorytetem

Tabor i technika

Malepszak: Zbliża się trudny czas dla kolei

Komentarze

Malepszak: Zbliża się trudny czas dla kolei

Piotr Malepszak 02 lutego 2017

Malepszak: Jeszcze wiele odcinków sieci wymaga optymalizacji

Infrastruktura

Malepszak: Na kolei potrzebna jest praca u podstaw

Infrastruktura

Zobacz również:

 Ministerstwo Infrastruktury: Malepszak wiceministrem ds. kolei

Prawo i polityka

Ministerstwo Infrastruktury: Malepszak wiceministrem ds. kolei

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2023

Piotr Malepszak zajmie się koleją w Gdańsku

Infrastruktura

Piotr Malepszak zajmie się koleją w Gdańsku

inf. pras., oprac. ms 12 marca 2021

Malepszak: Przywracanie prędkości na liniach powinno być priorytetem

Tabor i technika

Malepszak: Zbliża się trudny czas dla kolei

Komentarze

Malepszak: Zbliża się trudny czas dla kolei

Piotr Malepszak 02 lutego 2017

Malepszak: Jeszcze wiele odcinków sieci wymaga optymalizacji

Infrastruktura

Malepszak: Na kolei potrzebna jest praca u podstaw

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5