Partnerzy serwisu:
Pasażer

Malepszak interweniuje ws. braku pociągów do ukraińskich Niżankowic

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Malepszak interweniuje ws. braku pociągów do ukraińskich Niżankowic
fot. Mieczysław Borowiec/PKP PLKLinia kolejowa nr 102
Wyremontowana linia kolejowa nr 102 biegnąca z Przemyśla na Ukrainę wciąż pozostaje niewykorzystana. Interwencję w tej sprawie podjął wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. W jego opinii nie ma powodów, by rezygnować z uruchamiania tam zapowiadanych przez województwo podkarpackie połączeń transgranicznych.

Remont linii kolejowej nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa został zrealizowany w 2022 r. Równolegle podobne prace przeprowadziły Koleje Ukraińskie, dzięki czemu odtworzony został dawny ciąg Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa – Niżankowice. Przygotowana do prowadzenia regularnego ruchu pociągów infrastruktura pozostaje jednak niewykorzystana. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom połączeń na Ukrainę nie uruchomił bowiem Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, tłumacząc to m.in. problemem z ubezpieczeniem dla polskiego operatora, który wjechałby swoim taborem do kraju objętego działaniami wojennymi.

Samorząd radykalnie zmienił swoje plany

Działania w tej sprawie właśnie podjęła strona rządowa. – Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zwrócił się w piśmie do marszałka województwa podkarpackiego o pilne podjęcie działań umożliwiających uruchomienie transgranicznych kolejowych połączeń pasażerskich przez przejście graniczne Malhowice – Niżankowice – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Przypomina ona, że podczas międzyresortowego spotkania na terenie projektowanego wówczas przejścia, jakie odbyło się w lutym zeszłego roku, region zadeklarował wolę jak najszybszego uruchomienia pociągów na linii nr 102.

– Zgodnie z tą deklaracją UMWP zakładał uruchomienie trzech par pociągów kursujących z Przemyśla do Chyrowa na Ukrainie – stwierdza nasza rozmówczyni. Kursy miałyby wykorzystywać zatem odbudowany tor normalny po stronie ukraińskiej nie tylko na krótkim odcinku do granicznej stacji Niżankowice, ale także do Chyrowa, gdzie trasa łączy się z linią biegnącą do sąsiedniego polsko-ukraińskiego przejścia granicznego Krościenko – Chyrów. Zamiar finansowania połączeń miał być potwierdzony miesiąc później podczas spotkania online z udziałem przedstawicieli rządu i regionu.

Rzeczniczka MI podkreśla, że deklaracje UMWP padły już w trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę, warunki funkcjonowania kolei na styku państw nie uległy więc od tamtej pory zmianom. – W późniejszej korespondencji pomiędzy resortem a urzędem marszałkowskim stanowisko marszałka uległo jednak zmianie. W piśmie z 4 września 2023 r. poinformował on, że nie może jednoznacznie zadeklarować terminu uruchomienia usługi przewozu z przekraczaniem granicy państwa w związku z brakiem możliwości realizacji tego połączenia przez firmę Polregio – usłyszeliśmy w ministerstwie.

SKPL pokazał, że połączenia są możliwe

– Zdaniem MI nie uzasadnia to zaniechania starań o uruchomienie pociągów – stwierdza Anna Szumańska. Piotr Malepszak miał określić w piśmie do marszałka zmianę jego stanowiska mianem niezrozumiałej. Podkreślał on, że strona rządowa wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi zrealizowała wszystkie swoje zobowiązania wynikające z wcześniejszych uzgodnień, m.in. remontując nieużywaną od wielu lat linię kolejową i budując peron tymczasowy na granicy.

Wiceminister zauważył również, że prywatny operator SKPL uruchomił we współpracy z Kolejami Ukraińskimi UZ regularne połączenie z Warszawy do Rawy Ruskiej, co potwierdza możliwość organizacji kursów międzynarodowych nawet w obecnych warunkach. Czasowe zawieszenia obsługi miały przy tym wynikać z braku dostępności taboru, a nie z problemów prawnych czy formalnych. Województwo mogłoby wobec tego znaleźć rozwiązanie pozwalające na utworzenie transgranicznej linii komunikacyjnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5