– Jestem za tym, żeby kontynuować projekt CPK – zadeklarował wiceminister odpowiedzialny za kolej, Piotr Malepszak. Jak dodał, zatwierdzone plany rządowe dla PKP PLK opiewają na kolejne 100 mld złotych w ciągu najbliższej dekady.
W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim w RMF FM Piotr Malepszak odniósł się do
komponentu kolejowego CPK. – Jestem za tym, żeby ten projekt kontynuować, patrząc oczywiście na te elementy, które powinniśmy potraktować jako priorytetowe – zadeklarował Malepszak. – W części Kolejowej mamy bardzo mocne argumenty za kilkoma liniami, które stanowią nowy korytarze komunikacyjne. Połączenie Warszawy z Łodzią i Wrocławiem jest najważniejszym elementem, który pozwoli wreszcie wyeliminować zaszłości z czasów zaborów i pojechać pociągiem z Łodzi do Wrocławia w godzinę, a nie, a nie w trzy godziny i połączyć i Warszawę z Wrocławiem w czasie poniżej dwóch godzin. Nie osiągniemy tego w inny sposób – podkreślił.
Jeśli chodzi o lotnisko, to zdaniem Malepszaka trzeba oddzielić emocje, które się pojawiły i rzetelnie przebadać
alternatywę związaną z istniejącą infrastrukturą lotniskową. – To jest standardowy element procesu inwestycyjnego. Nie budujemy na pustyni, jak państwa arabskie, tylko mamy infrastrukturę lotniskową i w pierwszej kolejności należy sprawdzić, jaka jest możliwość jej wykorzystania – podkreślił.
W zakresie linii KDP Igrek, realne jego zdaniem jest
otwarcie jej w 2035 roku. – Bazuję na doświadczeniach innych krajów. Jesteśmy na
etapie dokumentacji projektowej. Daleko do wyboru wykonawcy robót budowlanych dla odcinków pomiędzy Warszawą, Łodzią, Łodzią i Wrocławiem. I gdy wejdziemy w ten etap, myślę, że realna szansa jest, żeby na przełomie 2026 i 2027 roku zacząć prace budowlane – stwierdził.
Podsumowując plany infrastrukturalne na najbliższe 10 lat Piotr Malepszak wymienił, że istniejące programy obejmują: 80 miliardów zł na Krajowy Program Kolejowy, 11 miliardów zł z Krajowego Planu odbudowały i 12 miliardów zł z programu Kolej Plus – łącznie ponad 100 miliardów w programach rządowych, które mają zapewnione finansowanie. Do tego w programie CPK założono kwotę 155 miliardów złotych do 2030 roku (na wszystkie komponenty - przyp. RK). Te środki z kolei nie są zatwierdzone i będą jeszcze przedmiotem analiz.