W kolejnym przetargu na wykonanie modernizacji wagonów należących do PKP Intercity nowy podmiot na polskim rynku – Mag-Train, złożył najkorzystniejszą ofertę.
AktualizacjaWbrew temu, co napisaliśmy w pierwszej wersji tekstu, wózki w wagonach nie będą starego typu. PKP Intercity wymaga montażu w nich nowych wózków z hamulcami tarczowymi.
Przedziałowe wagony do modernizacji
Przetarg na wykonanie napraw poziomu P5 i modernizacji dziewięćdziesięciu wagonów serii 141A i 111A, wraz z późniejszym przeglądem na poziomie P3, ogłoszono w listopadzie 2020 roku.
Wagony podobnych do siebie serii 111A i 141A mają pozostać po zakończonych pracach wagonami przedziałowymi, z sześcioma miejscami w każdym z nich. Otrzymają ponadto klimatyzacje, system informacji pasażerskiej, automatyczne drzwi, toalety w układzie zamkniętym, monitoring, nowe okna i fotele.
Według specyfikacji, wykonanie naprawy wraz z modernizacją wszystkich wagonów ma nastąpić nie później niż w terminie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy, zaś wykonanie przeglądu na 3. poziomie utrzymania wszystkich wagonów winno nastąpić po 18 miesiącach od wykonania naprawy na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją. Wykonawca zagwarantuje wykonanie przeglądu każdego z wagonów w terminie nie dłuższym niż 14 dni kalendarzowych (czas postoju wagonu w przeglądzie).
Do przetargu zgłosiły się dwa podmioty: poznański H. Cegielski i Mag-Train, który choć zarejestrowany jest w podwarszawskim Piasecznie, to naprawy wykonuje w Chrzanowie.
Cegielski chce za wykonanie modernizacji wagonów 494,8 mln zł. brutto. Daje gwarancje na pojazdy na 37 miesięcy. Mag-Train chce zmodernizować wagony znacznie taniej – za 391,7 mln złotych brutto i dać gwarancje na nie ważną przez 42 miesiące. To 4,35 mln zł. za jeden wagon po kompleksowej modernizacji. Obie firmy deklarują, że pojedynczy wagon zbudują w 95 dni. Tylko oferta Mag-Train mieści się w kosztorysie, który określono na 424,5 mln zł. brutto.
To już drugi przetarg na wykonanie prac na 90 111A i 141A. Jedyna oferta Cegielskiego w poprzednim opiewała na 515,7 mln złotych.
PKP Intercity jej nie przyjęło.Warto pamiętać, że Mag-Train czeka na
korzystne dla siebie rozstrzygnięcie przetarg na modernizację wagonów czternastu Alux. Przetarg, w którym koperty z ofertami otwarto z końcem grudnia 2020, do dziś nie doczekał się podpisania umowy.