Macedonia Północna rozpoczęła budowę linii kolejowej, która połączy kraj z Bułgarią. Nowa infrastruktura ma zostać dowiązana w bułgarskiej miejscowości Giueshevo. To projekt, który na realizację czekał 28 lat.
Premier Macedonii Północnej, Dimitar Kowaczewski, oraz premier Bułgarii, Gyłyb Donew, wzięli udział w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego w pobliżu miasta Kumanowo, co daje nadzieje na ukończenie oczekiwanego od lat kolejowego połączenia. Władze Macedonii Północnej i Bułgarii zapowiadają, że pociągi mogą zacząć kursować między Skopje a Sofią już w 2030 roku.
Trasa w Macedonii Północnej będzie się w Kumanowie odgałęziać od głównej linii trasy łączącej Skopje z Belgradem, która to biegnie na wschód przez wieś Belakowce. Nowa linia ma być przedłużona przez Kriwą Pałankę do granicy, gdzie połączyłaby się z bułgarską siecią w pobliżu granicznej miejscowości Giueshevo.
Linia, której właśnie rozpoczęto budowę, nazywa się „Eastern End” i obejmuje realizację w Macedonii Północnej 89 kilometrów nowej infrastruktury. Prace zostaną zakończone do końca 2027 r. W ramach inwestycji wydrążonych zostanie 5,5 km tuneli, powstaną mosty i wiadukty kolejowe, stacje, a także system sterowania ruchem kolejowym.
– Ten projekt stał w miejscu od 30 lat. Kolej zwana nadzieją, jak to opisują teraz media, jest trafną nazwą – powiedział Dimitar Kowaczewski, premier Macedonii. Dodał, że istniał sceptycyzm i brak przekonania, że wspólny projekt z Bułgarią kiedykolwiek dojdzie do skutku.
Po zakończeniu budowy w 2030 r. kolej ma zwiększyć w Macedonii roczną wielkość przewozów o 20 proc. 350 tys. osób ma zyskać dostęp do nowoczesnego środka transportu. Inwestycja ma zapewnić skrócenie czasu podróży oraz ograniczyć zanieczyszczenie środowiska i emisji hałasu.
– Konsekwencje wojny na Ukrainie po raz kolejny obnażają jeden z najbardziej słabych punktów naszego regionu, a mianowicie źle rozwiniętą, a nawet wybrakowaną, infrastrukturę. W warunkach potencjalnego kryzysu energetycznego i żywnościowego niezbędne jest zapewnienie bezpośrednich korytarzy komunikacyjnych – oświadczył Gyłyb Donew, premier Bułgarii.
Realizację 89 kilometrów torów podzielono na kilka części. Jeden odcinek z Kumanowa do wsi Belakowce (nieczynny od 1994 roku) o długości 31 kilometrów zostanie wybudowany za 40 mln euro przez konsorcjum, którego liderem jest Strabag. Drugi – ze wsi Belakowce do Kriwej Pałanki – o długości 34 kilometrów zrealizuje turecka firma Gülermak. Wartość tego kontraktu to 155 mln euro. Ostatni odcinek, który czeka na wykonawcę to Deve Bair – granica Macedonii. Na razie zakończono prace projektowe. Bułgarska sieć kolejowa kończy się obecnie na stacji kolejowej pod granicą w miejscowości Giueshevo.
Projekt jest częścią Paneuropejskiego Korytarza nr VIII, trasy o długości około 1500 kilometrów z albańskiego portu Durres na zachodzie do bułgarskich portów Warna i Burgas na wschodzie. Durres ma połączenia morskie z włoskim portem Bari, ale kolej w Albanii obecnie w zasadzie nie istnieje, bowiem uruchamiane są 2-3 pociągi pasażerskie dziennie i kilka towarowych, na zdewastowanej infrastrukturze.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.