Wyraźne skutki kryzysu w przemyśle hutniczym, w tym zdecydowane ograniczenie produkcji wyrobów stalowych, zmniejszyło zapotrzebowanie na surowce. Import rudy żelaza gwałtownie spadł. Zmniejszyła się w związku z tym liczba składów odprawianych ze wschodu Linią Hutniczą Szerokotorową.
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. w Zamościu potwierdza spadek przewozów rudy żelaza, która jest głównym towarem importowanym linią szerokotorową. W ciągu 10. miesięcy tego roku stanowiła 72 proc. ogółu towarów w imporcie.
Wykonanie przewozów tych ładunków - według danych PKP LHS - do końca października 2008 roku średnio w miesiącu kształtowało się na poziomie około 480 tys. ton, a w okresie analogicznym w ubiegłego roku średnio w miesiącu przewożono około 470 tys. ton rudy żelaza. Jeśli chodzi o składy z rudą żelaza to zmieniła się częstotliwość przewozów w miesiącu listopadzie - średnio o dwa pociągi mniej na dobę. Jeśli chodzi o eksport to odnotowano spadek przewozu koksu.
- W wyniku ograniczenia produkcji stali związanego z kryzysem w branży hutniczej, przewidujemy kilkunastoprocentowy spadek przewozów z końcem bieżącego roku. To oznacza, że wykonanie planu rocznego prawdopodobnie będzie na poziomie 93-95 - mówi Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS - Plan tegoroczny zakładał przewiezienie 8700 mln ton ładunków ogółem. Skutki kryzysu zostaną zaobserwowane w perspektywie najbliższych miesięcy. Na dzień dzisiejszy trudno mówić o pewnych zaobserwowanych trendach, jeden miesiąc nie jest miernikiem sytuacji w przewozach po linii LHS.
Dodajmy, że przepustowość linii LHS wynosi 11 par pociągów na dobę. W roku 2007 odprawiono 2295 pociągów, w okresie trzech kwartałów 2008 r. 1704 pociągów. W roku bieżącym w miesiącu październiku po raz pierwszy w historii działalności spółki, przyjęto w skali miesiąca ponad 200 pociągów z Kolei Ukraińskich.

* Fot. S. Czuk.
