Partnerzy serwisu:
Biznes

Luka inwestycyjna na kolei potwierdzona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
02-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Luka inwestycyjna na kolei potwierdzona
Fot. Bartosz Sawczak, SM42.pl
W tym roku PKP PLK wydadzą na inwestycje zaledwie 4,5 mld złotych. To najgorszy scenariusz dla rynku wykonawców, bo oznacza skurczenie rynku zamówień aż o 40 procent.

O zagrożeniu dla rynku wykonawców, spowodowanego nierównym rozplanowaniem wydatkowania środków, co tworzy tzw. lukę inwestycyjną, „Rynek Kolejowy” ostrzegał już w lutym ubiegłego roku. W Krajowym Programie Kolejowym zapowiedziano bowiem dużo niższy poziom wydatków na inwestycje w 2016 r. (4,6 mld zł) niż w 2015 roku (7,6 mld zł przy zapowiadanych nawet 9 mld zł).

PKP PLK i poprzednie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju początkowo zaprzeczały wystąpieniu w 2016 roku luki w zamówieniach. – Nie przewiduje się wystąpienia istotnej luki inwestycyjnej w sektorze kolejowym – zapewniał rzecznik ministerstwa Piotr Popa. Później bagatelizowano jej przewidywany rozmiar. PLK przedstawiły nawet Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych, w ramach której ogłoszono przetargi na prace warte 16 mld złotych (o 2 mld zł więcej, niż zapowiadano). Jednak WOIK nie była niczym więcej niż wypełnieniem zapisów KPK. A do rozstrzygnięcia większości z ogłoszonych wówczas postępowań jest jeszcze bardzo daleko.

Tymczasem podczas ubiegłotygodniowego spotkania ministra Adamczyka z branżą kolejową PKP PLK przedstawiły swój ostateczny program inwestycyjny na ten rok. Podane kwoty potwierdziły najgorsze obawy wykonawców.

Tylko 4,5 mld złotych na inwestycje PLK

Według informacji podanych na spotkaniu, w tym roku PKP PLK wyda na inwestycje 4,5 mld złotych, co stanowi zaledwie 59% kwoty wydanej w ubiegłym roku. Co gorsza, w kwocie tej mieszczą się już planowane na ten rok wydatki na inwestycje w całości finansowane przez PKP PLK i budżet państwa, bez udziału środków unijnych. Przeznaczonych jest na nie ok. 1 mld złotych rocznie. Do poziomu z 2015 roku wydatki mają wrócić w przyszłym roku (7,4 mld złotych), a w 2018 planowany jest wzrost do ok. 9 mld złotych.

Inwestycje liniowe w ramach perspektywy unijnej na lata 2014-2020 będą się kumulowały w dwóch "górkach" inwestycyjnych. Pierwsza nastąpi w latach 2018-2019, kiedy będą konsumowane przetargi ogłoszone w ramach WOIK. Drugi szczyt zamówień, o dużo większej wartości, przewidywany jest dopiero na lata 2022-2023, czyli sam koniec perspektywy (licząc wraz z trzyletnim okresem przedłużenia).

Będą zakupy materiałów?


Konieczność ograniczenia działalności na jeden sezon po obfitującym w wydatki 2015 roku to ogromny problem dla przedsiębiorców. Ministerstwo i PKP PLK ma tego świadomość, dlatego zarządca infrastruktury przygotował prognozę zapotrzebowania na strategiczne materiały: szyny podkłady, kruszywo, rozjazdy. Ma być ona aktualizowana co kwartał a wyniki – przedstawiane wykonawcom. Jeszcze lepszą wiadomością jest to, że PKP PLK rozważa możliwość zakupu materiałów strategicznych na zapas pod przyszłe inwestycje na wzór niemieckiego DB Netz.

Zasypać tegoroczną dziurę w inwestycjach chce jeszcze Grzegorz Muszyński, nowy pełnomocnik zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe ds. inwestycyjnych. Wkrótce po objęciu stanowiska (w styczniu tego roku) zadeklarował w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że będzie dążył do wzrostu planowanych na ten rok wydatków do 6,4 mld złotych, czyli poziomu niewiele niższego, niż zeszłoroczny. Nie wiadomo jednak, czy ambitny plan Muszyńskiego się powiedzie. Sytuację może jeszcze bardziej skomplikować zmiana na stanowisku członka zarządu PKP PLK ds. inwestycji, o której informowaliśmy tutaj. W jej wyniku obowiązki Marcina Mochockiego przejął na razie Piotr Borys.

Więcej na temat planów Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa i PKP PLK, oraz o zmianach w przygotowaniu i prowadzeniu inwestycji już w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty!

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tylko 3 mld złotych w przetargach PLK w tym roku?

Infrastruktura

Tylko 3 mld złotych w przetargach PLK w tym roku?

Rynek Kolejowy 14 września 2021

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Biznes

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Jakub Madrjas 17 października 2016

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Biznes

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 10 lutego 2015

Zobacz również:

Tylko 3 mld złotych w przetargach PLK w tym roku?

Infrastruktura

Tylko 3 mld złotych w przetargach PLK w tym roku?

Rynek Kolejowy 14 września 2021

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Biznes

Pierwszy przetarg z ofensywy PLK blisko końca

Jakub Madrjas 17 października 2016

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Biznes

Branżę czeka dwuletnia luka inwestycyjna?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 10 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5