Aż osiem projektów złożyło województwo lubuskie do programu Kolej Plus. Są to jednak prawie wyłącznie projekty napraw użytkowanych obecnie linii kolejowych.
Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" reprezentująca Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Marzena Toczek, samorząd zgłosił do programu Kolej Plus osiem projektów:
1. Rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa (połączenie Gubina i Krosna Odrz. z Zieloną Górą).
2. Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków (połączenie Lubska z Zieloną Górą).
3. Rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów (połączenie Szprotawy z Zieloną Górą).
4. Rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie – Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej w Strzelcach Krajeńskich (połączenie Strzelec Krajeńskich z Gorzowem Wlkp.).
5. Remont linii nr 363 ma odcinku Skwierzyna – Międzychód (połączenie Międzychodu z Gorzowem Wlkp.).
6. Remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Wierzbno (Międzychód) (połączenie Międzychodu z Zieloną Górą).
7. Odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz (połączenie Myśliborza z Gorzowem Wlkp.).
8. Rewitalizacja linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin (połączenie Sulęcina z Gorzowem Wlkp. oraz z Zieloną Górą przez Międzyrzecz i Rzepin).
Co wiemy o tych projektach? Na razie niewiele, ale wygląda to na dużą zmianę w stosunku do ostatniego Regionalnego Programu Operacyjnego, który obejmował na liście podstawowej dwie linie kolejowe. Jedną z nich była linia nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk. Teraz wygląda na to, że są szansę na kontynuację tych prac w kierunku granicy z Niemcami tym bardziej, że linia nr 358 Czerwieńsk - Gubin
została umieszczona przez rząd w załączniku do programu; przyznanie finansowania dla jej remontu będzie zatem priorytetem. Linia na tym odcinku jest zamknięta dla ruchu pasażerskiego.
Rewitalizacja linii nr 275 umożliwiłaby przywrócenie kolei do 13-tysięcznego Lubska - na tym odcinku linia jest zamknięta. Jeśli chodzi o linię nr 14, to istniały plany wyremontowania całego odcinka od Żagania do Głogowa, ale
nie było konsensusu w tej sprawie pomiędzy samorządami województw. Warto zauważyć, że do programu trafia tylko krótki odcinek do Szprotawy. Linia 426 jest jeszcze krótsza (6 km), ale pozwoliłaby doprowadzić połączenia z miasta Strzelce Krajeńskie do linii 203 przez stację Strzelce Krajeńskie Wschód. Pociągi pasażerskie nie jeżdżą linią 426 od przeszło pół wieku.
Linia 363 Międzychód - Skwierzyna jest zamknięta dla pociągów pasażerskich (z krótkim wyjątkiem) od 25 lat. Na jej wielkopolskim odcinku do Rokietnicy
niedawno zaczęła się budowa drogi. Z kolei decyzję o likwidacji linii nr 415 podjęto w 2005 roku, a
ostatnie prace rozbiórkowe przebiegały całkiem niedawno. Samorządy chciały tu zbudować drogę rowerową, ale ten plan upadł bo nie udało im się porozumieć w tej sprawie.