Województwo lubuskie zapowiada, że już wkrótce ruszą kursy z Zielonej Góry do Cottbus. Ponadto od grudnia bieżącego roku samorząd chce też uruchamiać 5 par kursów z Żagania do Cottbus, które zastąpią obecne połączenia do Forstu. Co istotne, połączenia będą obsługiwane niemieckim, sprawdzonym taborem.
W grudniu ubiegłego roku województwo lubuskie reaktywowało połączenia kolejowe z Zielonej Góry do Guben
, dzięki czemu regularne pociągi po wielu latach wróciły do Krosna Odrzańskiego i Gubina. Przy okazji wznowienia kursów na tym odcinku linii kolejowej nr 358
nie udało się natomiast uruchomić pociągów do Cottbus, które miały być “weekendowym” przedłużeniem pociągów z Guben.
Od 11 czerwca Zielona Góra – Cottbus
Teraz dowiadujemy się jednak, że ten stan rzeczy ma ulec zmianie, a połączenie Zielona Góra – Cottbus ma znaleźć się w rozkładzie jazdy od czerwcowej korekty, 11 czerwca.
– Bezpośrednie pociągi na linii Zielona Góra Gł. – Cottbus Hbf zostaną uruchomione od 11 czerwca 2023 r. Będą to dwie pary pociągów kursujących w soboty, niedziele i święta. Województwo Lubuskie będzie finansować odcinek Zielona Góra Gł. - granica państwa a VBB - odcinek granica państwa - Cottbus Hbf – mówi nam Paweł Kozłowski, rzecznik prasowy lubuskiej marszałek.
5 par połączeń w nowej relacji. Niemiecki tabor
Województwo graniczące z Niemcami przygotowało także kolejne nowości w ofercie kolejowej, choć pojawią się one dopiero w nowym rocznym rozkładzie jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia bieżącego roku.
– Od 10 grudnia 2023 r. Województwo Lubuskie zakłada uruchomienie pięciu par pociągów w dobie roboczej na linii Żagań - Cottbus Hbf. Pociągi kursować będą w takcie trzygodzinnym, pierwszy wyjedzie z Cottbus do Żagania około godz. 6:07 a z Żagania do Cottbus około godz. 7:40. Połączenia te zostały uzgodnione ze Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia (VBB) i zestawione będą z pojazdów VT642. Każdy z organizatorów finansować będzie te połączenia na swoim terenie, tj. Województwo Lubuskie na odcinku Żagań - granica państwa oraz VBB na odcinku granica państwa - Cottbus Hbf – tłumaczy nam Paweł Kozłowski.
Wspomniane kursy będą zmodyfikowaną wersją obecnych kursów Żagań – Forst, które zostaną wydłużone do Cottbus, a także będą realizowane innym, lepszym taborem (spalinowym zespołem trakcyjnym VT642). Z racji tego raczej nie powtórzy się sytuacja z połączeniami Zielona Góra – Cottbus, wspomnianymi wcześniej, które ciągle nie wystartowały, głównie z powodu braku taboru z niemiecką homologacją (lubuskie Polregio ma niewiele pojazdów zdolnych wjeżdżać na teren RFN).