Władzom woj. lubuskiego, w przeciwieństwie do władz woj. podkarpackiego, nie przeszkadza zmniejszona subwencja na 2015 rok. Praca eksploatacyjna pociągów regionalnych na Ziemi Lubuskiej wzrośnie w przyszłym roku o 10%.
Przypomnijmy, iż władze woj. podkarpackiego, które zdecydowały się na radykalne cięcia połączeń kolejowych w regionie, tłumaczyły tę decyzję zmniejszonymi wpływami do budżetu województwa z tytułu tzw. janosikowego, czyli daniny, którą bogate samorządy są zmuszone odprowadzać do budżetu centralnego. Pozyskane w ten sposób pieniądze stanowią następnie część subwencji ogólnej, czyli pieniędzy przekazywanych przez budżet centralny do samorządów na realizację ich zadań ustawowych (tzw. zadań własnych). Argumentacja o trudnościach finansowych władz Podkarpacia, płynących ze zmniejszonej subwencji rządowej, wydaje się być trafiona: w 2015 r. łączna wysokość wsparcia dla woj. podkarpackiego będzie mniejsza aż o 70 mln zł w porównaniu z rokiem 2014 r.
Zmniejszona ma być subwencja przyszłoroczna dla wszystkich województw: środki przeznaczone dla wszystkich marszałków w tym roku wynosiły 2,85 mld zł, a w przyszłym roku wyniosą 2,03 mld zł. Mniej więcej 1/3 tej kwoty (684 tys. zł) stanowi subwencja oświatowa; pozostałe pieniądze w ramach subwencji nie są „znaczone” i spływają do ogólnej puli budżetowej, z której finansowane są m.in. połączenia kolejowe.
Jak wskaźniki wyglądają w przypadku woj. lubuskiego? Spadek środków z subwencji nastąpi ze 143 mln zł w 2014 r. do 98 mln zł w 2015 r., co oznacza że przyszłoroczna subwencja wyniesie tylko 69% tegorocznej.
Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, poinformował jednak „Rynek Kolejowy”, że ta sytuacja nie wpłynie na konieczność cięć połączeń kolejowych w regionie. – Środki na finansowanie połączeń w roku 2015 zostały zabezpieczone. Praca eksploatacyjna zakontraktowana przez Województwo Lubuskie na rok 2015 wzrosła o 10% w stosunku do roku 2014, a dofinansowanie o 9,5% – powiedział „RK” Zdzisław Smoła. Nasze pytanie, czy generalnie woj. lubuskie boryka się w tym momencie z problemami finansowymi związanymi ze zmniejszeniem subwencji – pozostało bez odpowiedzi.
Czekamy na odpowiedzi przedstawicieli władz innych województw, czy zmniejszenie subwencji nie wpłynie w najbliższych tygodniach lub miesiącach na ograniczenie oferty połączeń kolejowych. Dokładne wskaźniki, jak zmieni się wysokość subwencji w przyszłym roku w porównaniu do subwencji tegorocznej – znaleźć można tutaj.