W ubiegłym roku w województwie lubuskim średnio kilka pociągów dziennie było zastępowanych komunikacją autobusową, a kilkanaście co miesiąc odwołanych całkowicie, m.in. z powodu uszkodzenia sieci bądź wypadków. Pod koniec roku sytuacja zaczęła się poprawiać, o ile w październiku blisko 400 pociągów zostało zastąpionych autobusami, to w listopadzie było ich już 350, a w grudniu – 175. Regionalny przewoźnik podjął działania, które w najbliższych miesiącach poprawią dostępność taboru kolejowego.
Począwszy od stycznia lubuski zakład Polregio poszerzył park pojazdów spalinowych o 2-członową jednostkę SA137-008, która po wymianie kół monoblokowych i tarcz hamulcowych została przeniesiona na stałe do zakładu w Zielonej Górze. Kolejnymi nowoczesnymi pojazdami spalinowymi, które trafią do pasażerów w lubuskim są 2 Linki SA139. Pierwszy o numerze seryjnym 001, trafi do eksploatacji po wymianie kół monoblokowych i tarcz hamulcowych, natomiast drugi (002) ma obsłużyć nową relację Zielona Góra – Guben, która ruszy 12 czerwca 2022 r.
Ponadto, w styczniu Polregio sfinalizowało długoterminową umowę na dzierżawę od SKPL Cargo dwóch spalinowych jednostek typu DH, które zostały przekazane do eksploatacji w lubuskim. – W ostatnim miesiącu dostarczyliśmy łącznie cztery pojazdy trakcyjne dla pasażerów województwa lubuskiego. Mamy nadzieję, że wkrótce wszystkie pojazdy trakcyjne, również te w gestii województwa będą dostępne dla pasażerów, a sytuacja w kolejowych przewozach województwa lubuskiego będzie się systematycznie poprawiać – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.
Niestety, dostępność taboru w woj. lubuskim pogarszają zarówno defekty aktualnie użytkowanych pojazdów, w tym naprawy usuwane przez producenta jako wady systemowe, jak również naprawy awaryjne pojazdów Spółki oraz Urzędu Marszałkowskiego, związane z uczestnictwem taboru w zdarzeniach kolejowych zwłaszcza na przejazdach kolejowo-drogowych. W obrębie sieci PKP PLK woj. Lubuskiego znajduje się blisko siedemset przejazdów. Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego w ogromnej większości – 98% przypadków w kraju za wypadki odpowiadają kierowcy. Nieostrożność kierowców tworzą problemy dla pasażerów
– Z roku na rok uruchamiamy coraz więcej pociągów. Na niektórych liniach w kraju pojazdy kolejowe pojawiły się po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat. Niestety, kierowcy odzwyczaili się od obowiązkowego zatrzymania samochodu przed krzyżem św. Andrzeja. Tymczasem droga hamowania pociągu jest bardzo długa, może wynieść nawet do 800 metrów, przez co maszynista nie ma szans zatrzymać pociągu, kiedy na przejeździe znajdzie się samochód. Dlatego nieustannie apelujemy do kierowców o przestrzeganie przepisów, bowiem to na nich spoczywa w takich przypadkach odpowiedzialność za bezpieczeństwo – podkreśla Artur Martyniuk.
Naturalną konsekwencją wypadków, jak również zderzeń pojazdów ze zwierzyną leśną, pozostawionymi w skrajni taboru przedmiotami czy opuszczoną siecią trakcyjną są nieplanowe wyłączenia taboru kolejowego, które często skutkują długotrwałymi i kosztownymi naprawami, zmuszającymi przewoźnika zarówno do odwoływania niektórych połączeń, jak również do pozyskiwania trudno osiągalnego taboru zastępczego.
– W planowanych na najbliższe miesiące i lata działaniach, chcemy stopniowo powiększać park taborowy, co przełoży się również na stan rezerwy lubuskiego zakładu. Dzięki przeprowadzonym przez Spółkę działaniom naprawczym i zaakceptowaniu w 2021 r. przez Komisję Europejską udzielonej pomocy publicznej, możliwy stanie się, przy udziale pomocowych programów unijnych sukcesywny zakup nowego taboru. Jesteśmy również głęboko zainteresowani współpracą z województwem lubuskim w realizacji projektu, dotyczącego zakupu dwóch 3-członowych pojazdów hybrydowych w ramach programu RPO. Pozwoli to zaoszczędzić środki województwa potrzebne na finansowanie taboru – dodaje Artur Martyniuk. Kolejne pociągi na lubuskie tory
W kolejnych miesiącach Polregio planuje dalsze uzupełnienia taboru w województwie lubuskim. W II kwartale 2022 roku zakład w Zielonej Górze przywróci do eksploatacji kolejny 2-członowy autobus szynowy SA137-009 po wymianie kół monoblokowych i tarcz hamulcowych. Ponadto, w ramach uzupełnienia pojazdów elektrycznych do lubuskiego trafią 3 zmodernizowane EZT serii EN57AL o nr: 1515, 1557, 1570 po realizacji naprawy okresowej P4 oraz przeglądzie napędów. Latem Polregio planuje ponadto włączyć do obsługi połączeń w lubuskim dwa kolejne, EZT serii EN57 SPOT o nr: 2075 i 2076, po modernizacji w ZNT Kruszewiec. Jednocześnie na trasy międzywojewódzkie w relacjach z woj. dolnośląskim Spółka planuje w połowie roku skierować sześć zmodernizowanych i nowocześnie wyposażonych 3-członowych jednostek elektrycznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.