Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lubuskie odebrało w grudniu pociągi... a te stoją dalej w fabryce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Lubuskie odebrało w grudniu pociągi... a te stoją dalej w fabryce
Fot. Aleksander Kędzierski
Oba pociągi Plus zakupione przez województwo lubuskie ciągle nie zabrały pierwszych pasażerów - i to mimo tego, że pierwotny termin rozpoczęcia ich użytkowania minął kilka tygodni temu. Pojazdy wciąż nie uzyskały bowiem homologacji, co nie przeszkadza twierdzić województwu, że pociągi zostały odebrane i dostarczone na czas.

Województwo lubuskie kupiło w ubiegłym roku dwa dwutrakcyjne pociągi Plus. O bardzo specyficznym przetargu (rekordowo krótki czas dostawy wynoszący zaledwie kilka tygodni), obszernie pisaliśmy w momencie jego ogłoszenia. Od początku wiadomym było, że jedynym możliwym oferentem jest FPS H. Cegielski, który w momencie ogłoszenia przetargu posiadał już dwie prototypowe jednostki z serii Plus, które idealnie odpowiadały wymogom zamawiającego.

Plusy wciąż bez homologacji

Dodając do tego chęć województwa, aby dofinansować zakup nowych pociąg z regionalnych środków unijnych (należało je rozliczyć do 31 grudnia ubiegłego roku), nie dziwił fakt, że przetarg rozstrzygnięto pozytywnie, a region nabył oba pojazdy. Plusy miały dotrzeć do zamawiającego przed końcem ubiegłego roku i zadebiutować na lubuskich torach już w pierwszym kwartale 2024 roku, lecz do dziś nie miało to miejsca. Dlaczego?

Jak przekazało nam województwo lubuskie, Plusy do dziś nie otrzymały homologacji i wciąż nie mogą wozić pasażerów – Do chwili obecnej pojazdy nie uzyskały zezwolenia UTK na dopuszczenie do eksploatacji, przy czym wg informacji od producenta termin rozpoczęcia użytkowania zależny jest od zakończenia ostatniej fazy formalności przed przekazaniem do eksploatacji, jaką obecnie przechodzą oba pojazdy. Aktualnie trwają prace nad tym, aby pojazdy możliwie najszybciej wyjechały na tory województwa lubuskiego – napisał w odpowiedzi na nasze pytania Arkadiusz Mieczyński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Transportowej w lubuskim urzędzie marszałkowskim.

Pojazdy dostarczone, ale stoją w fabryce

Co ciekawe, region twierdzi, że umowy termin dostawy pociągów określony na 20 grudnia 2023 roku został dotrzymany i to mimo tego, że województwo otrzymało pociąg niezdolny do jazdy z pasażerami, o czym wspomnieliśmy powyżej. Z tego powodu samorząd nie nalicza też firmie FPS H. Cegielski kar umownych z powodu opóźnień w dostawie, które oficjalnie nie miały miejsca.

– Termin dostawy został dotrzymany, natomiast z uwagi na braki w dokumentacji obejmującej wspomniane dopuszczenie do eksploatacji wyznaczono dodatkowy termin na jej uzupełnienie. Z uwagi na wyznaczenie dodatkowego terminu na uzupełnienie braków w dokumentacji pojazdów, naliczanie ewentualnych kar umownych jest wstrzymane – przekazał Arkadiusz Mieczyński.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że oba pojazdy aktualnie znajdują się nie w lubuskim zakładzie Polregio, a w siedzibie FPS w Poznaniu, gdzie przechodzą modyfikacje – Obie jednostki tymczasowo znajdują się w naszej fabryce w Poznaniu, gdzie dokonywane są zmiany w ich wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym, zgodnie z życzeniem nadesłanym nam przez zamawiającego – mówi nam prezes FPS H. Cegielski, Marcin Rodek.

Środki unijne zapewne nie przepadną

Arkadiusz Mieczyński pytany o to, jak do terminu dostawy ma się unijne dofinansowanie do zakupu (przypomnijmy, że należało je rozliczyć do końca ubiegłego roku) odpowiada, że pojazdy formalnie są już na stanie województwa a projekt dotyczący ich zakupu jest aktualnie kontrolowany przez instytucję nadzorującą wydatkowanie środków unijnych z programu regionalnego.

Wygląda więc na to, że z racji uznania, iż pociągi zostały dostarczone, mimo tego, że ciągle tak nie jest, unijne środki nie przepadną i ostatecznie pomogą dofinansować zakup Plusów.

Przyczyny opóźnienia? Cegielski nie odpowiada

Prezesa Cegielskiego poprosiliśmy również o odpowiedzi na pytania dotyczące przyczyny opóźnienia w uzyskaniu homologacji oraz termin rozpoczęcia użytkowania nowych pojazdów.

– Obecnie pojazdy przechodzą ostatnią fazę przygotowań niezbędnych do wdrożenia ich do ruchu pasażerskiego. Pracujemy nad tym, aby ten proces trwał możliwie najkrócej. Po wypełnieniu wszystkich niezbędnych formalności Plusy pojawią się na torach województwa lubuskiego. Rozpoczęcie użytkowania pojazdów w ruchu pasażerskim planowane jest na ten rok – przekazał nam Marcin Rodek.

Prezes producenta nie chciał nam jednak zdradzić dokładniejszych szczegółów dotyczących harmonogramu wejścia do służby nowych pociągów, bowiem zasłonił się tajemnicą przedsiębiorstwa.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Daniel Siwak 22 lipca 2024

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Roman Czubiński 18 lipca 2024

Grzegorz Kucia prezesem FPS H. Cegielski

Biznes

Grzegorz Kucia prezesem FPS H. Cegielski

Michał Szymajda 02 lipca 2024

Lubuskie: Myślimy nad własną spółką transportową

Tabor i technika

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Biznes

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Rynek Kolejowy PLUS, 21 kwietnia 2010 21 kwietnia 2010

Zobacz również:

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Daniel Siwak 22 lipca 2024

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Tabor i technika

Testy dualnej Gamy w Żmigrodzie [zdjęcia]

Roman Czubiński 18 lipca 2024

Grzegorz Kucia prezesem FPS H. Cegielski

Biznes

Grzegorz Kucia prezesem FPS H. Cegielski

Michał Szymajda 02 lipca 2024

Lubuskie: Myślimy nad własną spółką transportową

Tabor i technika

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Biznes

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Rynek Kolejowy PLUS, 21 kwietnia 2010 21 kwietnia 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5