Rozszerzenie zakresu modernizacji tras prowadzących do CPK, rewitalizacja linii lokalnych oraz budowa szeregu nowych linii i łącznic – to postulaty Sejmiku Województwa Lubuskiego, zawarte w apelu do premiera. Nie zabrakło bardziej szczegółowych punktów, dotyczących budowy węzłów przesiadkowych, terminali intermodalnych czy bezkolizyjnych skrzyżowań z siecią drogową. Dokument można uważać za wizję docelowego kształtu sieci kolejowej w regionie w perspektywie 20 lat.
Pierwszą grupę postulowanych inwestycji stanowią te związane z trasami mającymi zapewniać dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Województwo lubuskie, wraz z wielkopolskim i zachodniopomorskim, ma obsługiwać „szprycha” nr 9, złożona – między innymi – z ciągów komunikacyjnych Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski oraz Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów – Zielona Góra. Choć plany dostosowania sieci kolejowej do obsługi CPK zakładają ich modernizację, w ocenie samorządowców działanie takie nie będzie wystarczające w stosunku do potrzeb regionu. Radni apelują więc o doprowadzenie całego ciągu z Wrocławia do Zielonej Góry (głównie tzw. Nadodrzanki – linii 273 – oraz linii 275 i 289 przez Legnicko-Głogowski Obszar Miedziowy) do stanu umożliwiającego rozwijanie prędkości co najmniej 160 km/h. Efektem miałby być czas przejazdu najszybszych pociągów Wrocław – Zielona Góra na poziomie 1 h 15 min (1 h 20 min w relacji przez LGOM) oraz 1 h 45 min Zielona Góra – Szczecin.
Twórcy apelu nie zapomnieli o kwestii przepustowości infrastruktury. Wzywają do budowy na modernizowanych stacjach torów dodatkowych o długości co najmniej 750 metrów oraz do zastosowania systemu ERTMS. Linia 289 miałaby otrzymać drugi tor. Wysunięto też postulaty budowy łącznic omijających m. in. stacje w Zielonej Górze i Kostrzynie.
Elektryfikacji potrzebne w regionieWspomniany wcześniej (
i opisywany wyczerpująco na łamach "Rynku Kolejowego") odcinek Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (linia 367) powinien – zdaniem autorów pisma – zostać zelektryfikowany i również dostosowany do prędkości 160 km/h. Jeśli przy obecnym przebiegu torów okaże się to niemożliwe, alternatywą może być budowa nowej, równoległej linii. Radni Sejmiku upominają się też o wsparcie dla samorządów w budowie skrzyżowań bezkolizyjnych w newralgicznych punktach, m. in. na terenie Zielonej Góry, Kostrzyna, Gorzowa, Międzyrzecza oraz Nowej Soli.
Samorządowcy wysuwają także postulaty dotyczące innych linii głównych. Ciąg Piła – Krzyż – Gorzów – Kostrzyn (linia 203) powinien ich zdaniem doczekać się elektryfikacji i podniesienia prędkości do co najmniej 140 km/h. Radni oczekują też dużej poprawy parametrów linii 358: między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem miałaby nastąpić odbudowa drugiego toru, podniesienie prędkości do 160 km/h oraz budowa przelotowego odgałęzienia do lotniska w Babimoście. W piśmie pojawia się też sugestia modernizacji i elektryfikacji odcinka Czerwieńsk – Gubin oraz jego połączenia z siecią kolei niemieckich.
Rewitalizacje linie o znaczeniu regionalnym
Długa lista oczekiwań w odniesieniu do modernizacji pozostałych linii obejmuje prace na odcinkach: Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów – Tuplice (linia 14), 275 (Bieniów – Lubsko i Miłkowice – Żagań), 282 (Żary – Węgliniec i być może odbudowa Sieniawa Żarska – Jasień), 283 (Żagań – Zebrzydowa wraz z odbudową na nieistniejącym fizycznie odcinku Ławszowa – Żagań), 357 (Wolsztyn – Sulechów), 363 (Międzychód – Skwierzyna), 364 (Wierzbno – Międzyrzecz – Rzepin), 370 (na całej długości między Zieloną Górą a Żarami), 375 (na całej długości między Toporowem a Międzyrzeczem), 379 (Sulechów – Cigacice wraz z linią 393 do stacji Cigacice Port) i 389 (Żagań – Jankowa Żagańska). Odcinki Zielona Góra – Węgliniec i Ostrów Wlkp. – Głogów miałyby zostać zelektryfikowane. Radni Sejmiku proponują też rozważenie rewitalizacji tras Krosno Odrzańskie – Lubsko, Głogów – Sława – Wolsztyn i Gorzów Wlkp. – Lubniewice – Sulęcin.
W dalszej perspektywie, sięgającej roku 2040, autorzy apelu uznają za celowe budowę nowych linii KDP (o prędkości maksymalnej 250 km/h), które docelowo miałyby zostać przedłużone na terytorium Niemiec i wykorzystane jako element korytarza KDP Warszawa – Berlin. Mowa o odcinkach Poznań – Zielona Góra oraz Poznań – Gorzów Wlkp. „Zasadnicze znaczenie ma potrzeba włączenia do przyszłej sieci KDP stacji zarówno w Zielonej Górze, jak i w Gorzowie Wlkp. ze względu na ich znaczenie jako głównych zintegrowanych centrów komunikacyjnych w województwie” – argumentują. Tak powstała sieć miałaby zostać później uzupełniona o linię „południowej KDP” z Rzeszowa przez Wrocław i LGOM do Zielonej Góry oraz z Gorzowa do Szczecina.
IntermodalOsobne punkty apelu dotyczą rozbudowy sieci kolejowych terminali intermodalnych, dostosowania sieci stacji i przystanków do sieci osadniczej, modernizacji dworców (w tym budowy centrów przesiadkowych w obu stolicach województwa) oraz dostosowania sieci kolejowej do przyszłej stopniowej automatyzacji transportu. Radni oczekują też włączenia linii 273, 283, 289 i 358 do sieci korytarzy międzynarodowych – w poszczególnych przypadkach chodzi o sieć bazową i uzupełniającą TEN-T, umowę AGC/AGTC oraz system europejskich korytarzy towarowych RFC.