Partnerzy serwisu:
Pasażer

Lubuskie: Coraz więcej odwoływanych pociągów. Co zrobi marszałek?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Lubuskie: Coraz więcej odwoływanych pociągów. Co zrobi marszałek?
fot. JR
Mimo kolejnych zapowiedzi sytuacja na kolejowych połączeniach regionalnych w Lubuskiem nie ulega poprawie. Codziennie co najmniej kilka pociągów jest zastępowanych autobusami, jadącymi znacznie dłużej i mniej wygodnymi. Lubuski Urząd Marszałkowski grozi rozwiązaniem umowy z Polregio.

Zjawisko stało się tak częste, że doczekało się poświęconego sobie profilu na Facebooku „Czy ZKA w Lubuskim dziś wyjechało?”. Jak dowiadujemy się z zamieszczanych tam wpisów, tylko w ostatnim tygodniu każdego dnia w województwie było odwoływanych od kilku do dwudziestu kilku pociągów (głównie Polregio, choć zdarzały się też pojedyncze odwołane kursy PKP Intercity). W listopadzie, według prowadzonych przez autorów statystyk, w Lubuskiem nie zrealizowano 687 połączeń kolejowych (najwięcej ze wszystkich miesięcy od początku roku), a od 2 stycznia do końca listopada – 5346.

UMWL: Możemy zerwać umowę

Wśród odcinków, na których zaplanowane kursy nie są realizowane, dominują trasy niezelektryfikowane. Do najczęściej pojawiających się w zestawieniach relacji należą Zielona Góra – Węgliniec, Zielona Góra – Gorzów Wielkopolski oraz Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski. Rekord dzierży jednak odcinek Rzepin – Frankfurt nad Odrą (wprawdzie zelektryfikowany, ale obsługiwany taborem spalinowym), na który pociągi regionalne nie wyjechały od 17 października (od tego czasu codziennie połączenia relacji Zielona Góra – Frankfurt są skracane do stacji Rzepin).

W wypowiedziach medialnych przedstawiciele samorządu województwa nie kryją rosnącego zdenerwowania. Organizator przewozów – lubuski Urząd Marszałkowski – przeprowadził z Polregio szereg rozmów dyscyplinujących. Naliczył też kary umowne, które potrąca z rekompensaty za przewozy PSC (od września przelewy dla Polregio zostały z tego powodu wstrzymane). Padają ostrzeżenia przed możliwym zerwaniem umowy na poszczególne linie i przekazaniem przewozów na nich innym operatorom (tak jak stało się to ostatnio na trasie Wrocław – Zielona Góra). Jednym z możliwych scenariuszy jest utworzenie własnej wojewódzkiej spółki przewozowej, choć – wobec wejścia w życie IV Pakietu Kolejowego – podmiot taki nie mógłby zawrzeć z samorządem regionu umowy powierzenia i musiałby startować w otwartym przetargu.

Polregio: Mamy plan naprawczy

Polregio ze swojej strony po zmianie zarządu deklaruje chęć współpracy i zawarcia ugody w sprawie wzajemnych roszczeń. Przewoźnik przyznaje się do popełnionych w przeszłości błędów, jednocześnie twierdzi jednak, iż część pociągów została odwołana z przyczyn niezależnych od spółki.

Plan naprawczy Polregio obejmuje optymalizację obiegów pojazdów, zmniejszenie liczby przejazdów służbowych w celach utrzymaniowych, przekazanie większej ilości pracy eksploatacyjnej sąsiednim zakładom oraz zatrudnienie – mimo trudności – większej liczby pracowników i pozyskanie dodatkowych jednostek spalinowych. W grę wchodzi także zlecanie napraw taboru zakładowi Cargotabor w Czerwieńsku i – być może – utworzenie punktu utrzymania w Żaganiu.

Zarówno do UMWL, jak i do Polregio wysłaliśmy pytania o ocenę obecnej sytuacji oraz przewidywane drogi wyjścia. Czekamy na odpowiedzi.

Zniechęcanie pasażerów trwa od dawna

Odwoływanie pociągów regionalnych na liniach w województwie lubuskim to problem narastający od kilku lat, a ze szczególnym natężeniem – od ponad roku. Powodem jest zbyt mała liczba sprawnych pojazdów spalinowych, a także maszynistów i pracowników zaplecza technicznego.

Przewoźnik wielokrotnie zapewniał, że podjął działania na rzecz poprawy sytuacji. Żadne z nich – wydzierżawienie wagonów motorowych od SKPL, poszukiwanie możliwości zakupu pojazdów używanych, uzgodnienie z DB Regio obsługi połączeń granicznych niemieckim taborem, przyspieszenie przetargów na utrzymanie pojazdów ani sformowanie zastępczego składu wagonowego – nie pozwoliło jednak na pełną realizację rozkładu jazdy. W efekcie podróżni nie mogą traktować kolei jako pewnego i niezawodnego środka transportu, co z pewnością skłania wielu z nich do przesiadki na samochody ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami tego zjawiska.

Warto tu przypomnieć, że samorząd województwa lubuskiego przeznacza duże sumy publicznych pieniędzy – których wykorzystanie na kolei mogłoby przynajmniej częściowo poprawić sytuację – na dofinansowywanie połączeń lotniczych z lotniska Zielona Góra Babimost. W roku 2025 loty do Warszawy i Londynu mają zostać wsparte łączną kwotą blisko 25 milionów złotych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio: Więcej pociągów z Radomska do Częstochowy

Pasażer

Polregio: Więcej pociągów z Radomska do Częstochowy

Kasper Fiszer 17 grudnia 2024

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Prawo i polityka

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Roman Czubiński 14 grudnia 2024

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Pasażer

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Roman Czubiński 01 października 2024

Lubuskie chce mieć więcej pociągów dwutrakcyjnych

Tabor i technika

Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu

Pasażer

Zielona Góra – Berlin: Niemcy nie chcą połączenia

Pasażer

Zobacz również:

Polregio: Więcej pociągów z Radomska do Częstochowy

Pasażer

Polregio: Więcej pociągów z Radomska do Częstochowy

Kasper Fiszer 17 grudnia 2024

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Prawo i polityka

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Roman Czubiński 14 grudnia 2024

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Pasażer

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Roman Czubiński 01 października 2024

Lubuskie chce mieć więcej pociągów dwutrakcyjnych

Tabor i technika

Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu

Pasażer

Zielona Góra – Berlin: Niemcy nie chcą połączenia

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5