Partnerzy serwisu:
Pasażer

Lubuscy samorządowcy i inwestorzy: Na kolei kompletnie nie można polegać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Lubuscy samorządowcy i inwestorzy: Na kolei kompletnie nie można polegać
fot. M. SzymajdaPasażerowie czekają na pociąg Polregio w Węglińcu. Obecnie pociągów spółki tu prawie nie ma
Bardzo ciekawa debata podczas spotkania Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem komunikacyjnym na temat sytuacji w województwie lubuskim wykroczyła daleko poza kondycję samego Polregio. Samorządowcy, biznesmeni i lokalni społecznicy wskazali na konkretne przykłady tego, jakie konsekwencje niesie za sobą upadek kolei w tym regionie.

– Problem z Polregio w Lubuskiem jest systemowy. Interweniowaliśmy setki razu na każdym szczeblu, jak widać nie przyniosło to efektów. Protestuję przeciwko temu, aby zrzucać odpowiedzialność za to, co się dzieje w regionie, na kogokolwiek spoza Polregio. Sytuacja, w której od wielu lat regularnie i masowo odwoływane są pociągi dowodzi wieloletniego braku nadzoru właścicielskiego w spółce i zamieszania kadrowego – powiedziała posłanka KO Krystyna Sibińska. Odniosła się tym samym do przedstawionych przez Polregio dokumentów, które miałyby wskazywać na sporą odpowiedzialność urzędu marszałkowskiego za brak sprawnych pojazdów do realizacji przewozów (obszernie o stanowisku Polregio i odpowiedzi urzędu marszałkowskiego piszemy tutaj). 

"Rozwiązać umowę z Polregio"

Posłanka wskazała, że problemy dotyczą także autobusowej komunikacji zastępczej. – Portal Pasażera nie nadąża za odwołaniami Polregio w Lubuskiem, wskazuje tylko ich część, albo robi to z dużym opóźnieniem. Tymczasem autobusy komunikacji zastępczej często w ogóle nie podjeżdżają na dworce zatrzymując się tam, gdzie kierowcy jest wygodnie, lub tam, gdzie może dojechać. Ludzie są zostawiani na peronach i stacjach, spółka na bieżąco nie informuje o odwołaniu pociągów. UTK potwierdza w całości ten problem. Panuje olbrzymi chaos informacyjny. Buduje to przeświadczenie, że na kolei w ogóle nie można polegać – dodała posłanka. 

– Sytuacja jest tak zła, że jestem za tym, aby rozwiązać umowę z Polregio. Ze wszystkimi konsekwencjami powinno się doprowadzić do drastycznych kroków – zakończyła, uznając, że wszelkie przesłanki, aby taką decyzję podjąć, zostały spełnione.

Nie jedzie pociąg? Weź taksówkę

– Z całym przekonaniem stwierdzam, że to, w jaki sposób funkcjonuje kolej w Lubuskiem, sensu nie ma. Problemy z bieżącym utrzymaniem są tak wielkie, że choćbyśmy kupili nawet i 20 nowych pojazdów, to sytuacja się nie zmieni. Znaczna część wyłączeń szynobusów wynika z usterek bieżących, które pojawiają się z godziny na godzinę, z dnia na dzień. Naprawy idą w tygodnie albo miesiące. Do tego widzimy wyraźnie, że pojazdy są zajeżdżane. Zdarzają się sytuacji, że od 22 do 6 rano pojazdy nie są gaszone, prawdopodobnie z przyczyn technicznych. Mamy informację od pracowników, że zgłaszane usterki w ogóle nie są naprawiane przez wiele tygodni, jeśli tylko pojazd może jeździć – powiedział Grzegorz Kuźniar, radny miasta Żagania.

Dlatego samorządy od Żagania na południu po Gorzów na północy odpowiedziały akcją plakatową, w której informują o możliwości zamówienia taksówki na koszt przewoźnika, jeśli odwołuje się pociągi a komunikacja zastępcza nie spełnia swojego zadania. Więcej o akcji można przeczytać tutaj.

Kto ma auto i czas, wybiera lepszą przyszłość dla swojego dziecka

– Mieszkańcom Witnicy (6500 mieszkańców, na linii kolejowej Kostrzyn – Gorzów) znacznie łatwiej trafić wygraną w toto lotka niż na pociąg. Regularnie składy zastępowane są autobusami, często nie ma żadnej transportu w zamian za pociągi. Ma to straszne konsekwencje. Uprzywilejowane są dzieci, których rodzice mają auto i mogą je zawieźć do szkoły do Gorzowa, rodzice bez aut wybierają z dziećmi szkoły nie ze względu na predyspozycje i chęci, tylko ze względu na łatwość dojazdu. Tylko, że nigdzie z Polregio dojechać nie można. Szlag mnie trafia, że z czymś takim mamy do czynienia w XXI wieku – powiedział bardzo ostro Artur Stojanowski – przewodniczący rady miejskiej Witnicy.

– Wszyscy wiedzą, że sprawny tabor jest zarzynany, że autobusy szynowe z dwoma silnikami jeżdżą na jednym sprawnym – dodał, potwierdzając słowa kolegi z Żagania.

Łatwiej ściągnąć pracowników zza granicy, niż zawieźć pracownika pociągiem

Bardzo ważny głos w dyskusji zabrał Piotr Talarek reprezentujący logistycznego giganta Hermes Fulfillment. Spółka ta zamierza w Koninie Żagańskim zatrudnić 3 tysiące osób. Miejscowość znajduje się na linii Żary/Żagań – Węgliniec, gdzie regularnie odwoływane są pociągi.

– Stoimy przed realnym problemem, jakim jest dojazd ludzi do pracy. Obecnie nie mamy żadnych podstaw aby zachęcać ludzi do korzystania z transportu publicznego, zwłaszcza z kolei. To jest niesamowite, że łatwiej nam jest ściągać pracowników zza granicy niż zachęcić do dojazdu osoby z regionu (…) Chciałbym wiedzieć, czy Lubuskiemu brakuje środków na nowe pojazdy, może pojazdów? A może firmy, która zastąpiłaby Polregio? Chciałbym wiedzieć w jakiej perspektywie my możemy myśleć o kolei jako o sprawnym środku transportu? – zakończyła.

Liczba aut rośnie. Kierowcy nie wrócą do nieistniejących pociągów

Iwona Budych ze stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe podała dane dotyczące wzrostu liczby aut w Lubuskiem. Nie dotyczą one dramatycznego dla komunikacji regionalnej roku 2023.

– W 2020 roku w Lubuskiem zarejestrowanych było 709 tysięcy aut, w 2022 750 tysięcy. Obecne problem z dojazdem sprawiły, że kolejne dziesiątki tysięcy osób nabyły auta, często wyeksploatowane, zza zachodniej granicy (nie ma jeszcze dokładnych danych za rok 2023). Nie mamy podstaw, aby wierzyć, że te osoby wrócą do kolei czy autobusów, ponieważ problemy z transportem w Lubuskiem nie są kwestią miesiąca czy dwóch, ale lat – powiedziała Iwona Budych.

Skala wykorzystania środków z FRPA na rozwój transportu autobusowego w regionie również jest dramatyczna. W 2023 roku wykorzystano zaledwie 49% środków, które można było rozdysponować w województwie (lubuskie zapewnia, że w 2024 będzie już lepiej). Regionalny transport autobusy jest w stanie agonalnym.

– Równolegle z codziennym dramatem w dowozach do szkół i pracy Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego przyznał 13 milionów złotych na realizację 12 lotów tygodniowo z Warszawy do Zielonej Góry – powiedziała i zakończyła swoją wypowiedź (w rzeczywistości były to 24 miliony, a w listopadzie podjęto decyzję o dopłaceniu 11 mln złotych do czarterów do Egiptu)
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wracają pociągi Wrocław - Zielona Góra

Pasażer

Wracają pociągi Wrocław - Zielona Góra

inf. pras oprac. JM 21 lutego 2024

Polregio: Na wiosnę sytuacja w Lubuskiem wróci do normy

Tabor i technika

Polregio i Arriva odwołały się od warunków przetargu na Podlasiu

Prawo i polityka

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

Tabor i technika

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

inf. pras. Polregio 12 lutego 2024

Dwie zachodniopomorskie Hybrydy z "losową usterką"

Tabor i technika

Zobacz również:

Wracają pociągi Wrocław - Zielona Góra

Pasażer

Wracają pociągi Wrocław - Zielona Góra

inf. pras oprac. JM 21 lutego 2024

Polregio: Na wiosnę sytuacja w Lubuskiem wróci do normy

Tabor i technika

Polregio i Arriva odwołały się od warunków przetargu na Podlasiu

Prawo i polityka

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

Tabor i technika

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

inf. pras. Polregio 12 lutego 2024

Dwie zachodniopomorskie Hybrydy z "losową usterką"

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5