PKP PLK podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego umowę o opracowaniu koncepcji programowo-przestrzennej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Przedsięwzięcie ma ułatwić nie tylko dojazd pociągiem do Lublina, ale także korzystanie z kolei w podróżach na terenie samego miasta. Sama infrastruktura powstanie jednak najwcześniej za kilka lat.
Koncepcja, która na mocy dzisiejszej umowy zostanie opracowana do końca 2021 r., ma określić kierunki rozbudowy sieci kolejowej w województwie lubelskim. Jak przypomniał podczas uroczystości marszałek województwa Jarosław Stawiarski, Lubelszczyzna jest regionem o małej (nawet jak na Polskę) gęstości sieci kolejowej. Projekt LKA ma więc obejmować budowę nowych linii oraz łącznic. Niektóre z zakładanych kierunków rozbudowy to Łęczna i Janów Lubelski (jako stacja przelotowa na przyszłej linii do Biłgoraja), obecnie pozbawione pasażerskich połączeń kolejowych. Na istniejących odcinkach (do Puław, Parczewa, Chełma czy Kraśnika) połączenia mają natomiast zostać zagęszczone.
Kosztami opracowania dokumentu (ok. 400 tys. zł) podzielą się po połowie samorząd wojewódzki i zarządca infrastruktury. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczył, że jednym ze strategicznych celów spółki jest właśnie rozwój kolei w aglomeracjach. – Chcemy, by mieszkańcy województwa dzięki LKA zyskali jeszcze lepsze możliwości podróży w regionie – zadeklarował. Temu celowi ma służyć – między innymi – dostosowanie stacji i przystanków do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz tworzenie przy nich węzłów przesiadkowych na pojazdy komunikacji miejskiej.
Założenia Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej
opisywaliśmy szerzej przed dwoma laty. Pomysł pojawił się (ponownie) w debacie publicznej na fali trwającej wówczas kampanii przed wyborami samorządowymi. Przedsięwzięcie ma polegać na budowie nowych przystanków kolejowych (Lublin Rury, Lublin Marko, Lublin Grygowej, Marynin) oraz dwóch krótkich linii: odnogi do dzielnicy przemysłowej w Kraśniku i łącznicy między liniami 7 i 68, przeznaczonej do przekierowania części ruchu towarowego poza główną stację w Lublinie. Przewidziano też odtworzenie zlikwidowanego stosunkowo niedawno przystanku Lublin Zalew na linii 68. Pociągi LKA mają kursować na trasach Puławy – Świdnik (Port Lotniczy Lublin) i Lubartów – Kraśnik Fabryczny.
Wartość realizacji, wraz z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej, szacowano wówczas na ponad 90 mln zł (w tym ponad połowę miałaby pochłonąć budowa wspomnianych nowych odcinków). W dalszych planach jest budowa drugiego toru na linii 68 i modernizacja wraz z elektryfikacją linii 30 do Łukowa. Prace budowlane będą mogły zostać wykonane w przyszłej unijnej perspektywie budżetowej (2021-2027).