Opóźnienie w przebudowie odcinka Dęblin – Lublin linii nr 7 spowodowało duże utrudnienia dla podróżnych w stolicy regionu. Część pociągów regionalnych korzysta z powstałego na czas realizacji inwestycji, oddalonego od dworca, peronu 4. Mimo że przystanki komunikacji miejskiej położone są w sąsiedztwie obiektu, podróżni bez biletu muszą najpierw udać się do kas biletowych, ewentualnie zapłacić opłatę za wydanie biletu w pociągu.
Peron pół kilometra od kas
Wiele na to wskazuje, że jeszcze dłuższy czas potrwa zamknięcie odcinka Dęblin – Lublin linii Warszawa – Dorohusk. W ramach prac modernizacyjnych na stacji Lublin przejście podziemne zostało zamknięte, a ruch między dworcem a peronami odbywa się przejściami tymczasowymi. Zwłaszcza dojście do tymczasowego peronu 4, z którego odjeżdża większość pociągów Polregio w kierunku Świdnika i Chełma, jest kłopotliwe. Dlatego wyjściem w kierunku potrzeb podróżnych, zwłaszcza korzystających z biletów jednorazowych, mogłaby być rezygnacja z pobierania opłat za wystawienie biletów w pociągach odjeżdżających z peronu 4. Brak obowiązku zakupu biletu w kasach zlokalizowanych na dworcu lub przy peronie 1 dla wielu pasażerów byłoby ułatwieniem choćby dlatego, że przystanki komunikacji miejskiej Dworzec Główny PKP – Kunickiego 01 i 02, znajdują się w dogodnym położeniu. Obsługują je pojazdy 12 linii, w tym kursujące w ciągu dnia co 7-8 minut trolejbusy linii nr 151. Zatem wdrożenie rozwiązania byłoby bardzo dogodne dla korzystających z komunikacji miejskiej oraz mieszkańców dzielnicy Dziesiąta.
Polregio przeciwne
Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych Oddziału Lubelskiego Przewozów Regionalnych, których pociągi korzystają z peronu 4, w informacji przesłanej do „Rynku Kolejowego” wskazała, że przewoźnik przeanalizował zaproponowane rozwiązanie i jest przeciwny jego wprowadzeniu. Wskazuje, że funkcjonowanie odstępstwa dla wybranych osób i pociągów powodowałoby niepotrzebne zamieszanie wśród podróżnych, a także (w ich opinii) nierówne traktowanie. Może być również przyczyną sytuacji konfliktowych w przypadku, gdy w danym dniu nastąpi zmiana peronu pociągu, co w praktyce się zdarza. – Dodatkowo odstępstwo od pobierania opłat przy wydawaniu biletu w pociągu spowoduje zaniechanie zakupu biletu przez podróżnych w innych kanałach dystrybucji, co może spowodować duże utrudnienie w pracy drużyny konduktorskiej (brak fizycznej możliwości odprawy podróżnych), a to może poskutkować brakiem zapewnienia przez obsługę pociągu właściwego bezpieczeństwa podróżnym – podkreśla Zofia Dziewulska.
Większość podróżnych korzysta z biletów okresowych
Jak zaznacza udzielająca informacji "Rynkowi Kolejowemu", Przewozy Regionalne monitorują sytuację, jaka jest w pociągach odjeżdżających z peronu 4 stacji Lublin. Z pozyskanych danych wynika, że większość podróżnych korzysta z biletów okresowych. – Podróżni, którzy odbywają przejazd sporadycznie, zazwyczaj w pierwszej kolejności udają się na dworzec w celu pozyskania informacji i zakupu biletu – zapewnia Naczelnik Działu ds. Handlowych. – Po rozpoczęciu modernizacji stacji Lublin i uruchomieniu pociągów z peronu 4 nie zwiększyła się znacznie odprawa w pociągu za pobieraniem opłat dodatkowych – dodaje. Na taką sytuację ma wpływ wcześniej przeprowadzona kampania informacyjna o utrudnieniach związanych z prowadzoną przebudową stacji.
Dla ograniczenia niedogodności wynikających z oddalenia kas, przedstawicielka Polregio wskazuje inne źródła zakupu biletu. – Zachęcamy podróżnych, którzy mają taką możliwość, do korzystania z zakupu biletów poprzez inne kanały sprzedaży, takie jak strony internetowe biletyregionalne.pl, aplikacja mPolregio, SkyCash, Koleo, E-Podróżnik, Bilkom lub w salonikach Kolportera – informuje Zofia Dziewulska.
Wielu podróżnych zwolnionych z opłat za wydanie biletu w pociągu
Na pytanie „Rynku Kolejowego” Zofia Dziewulska wskazuje grupy podróżnych zwolnionych z ponoszenia opłat za wydanie biletu w pociągu na stacji czy przystanku z czynną kasą biletową. Wśród nich są osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz ich opiekunowie/ przewodnicy, a także seniorzy, którzy ukończyli 70 lat. Ponadto taki przywilej mają kobiety w ciąży oraz osoby podróżujące z dzieckiem do lat 4. Podróżni chcący skorzystać z uprawnień powinni posiadać i okazać odpowiednie dokumenty.
Przewoźnik przeprasza za utrudnienia
– Bardzo przepraszamy za powstałe utrudnienia wynikłe z przyczyn niezależnych od Spółki Przewozy Regionalne i bardzo prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość naszych klientów. Modernizacja infrastruktury kolejowej pozwoli zapewnić pasażerom jeszcze lepszą jakość usług i komfort podróżowania. Czynimy starania, by zminimalizować wszelkie utrudnienia – kończy Zofia Dziewulska.
Kłopotliwe przesiadki
W kontekście utrudnień wynikających z modernizacji stacji Lublin, zaproponowaliśmy organizowanie przesiadek między pociągami regionalnymi z Chełma, Świdnika i Zamościa a pociągami dalekobieżnymi na stacji Lublin Północny. PKP Intercity zaprezentowało negatywne stanowisko. Mimo to ze względu na sytuację awaryjną w Chełmie, gdzie część podróżnych została na peronie nie mieszcząc się do jednowagonowego składu, przewoźnik zorganizował dla nich dojazd do Lublina pociągiem Polregio. Przesiadka na pociąg dalekobieżny odbyła się właśnie na wymienionej stacji. Więcej można przeczytać
tutaj i
tutaj.